Besök på bodega

Diskussion i 'Bodegan' startad av Aina, 15 februari 2015.

  1. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Min enda koppling till Spanienforum är att jag och maken gärna reser till Spanien. Eftersom det finns en kategori här som heter bodega passar jag på att fråga här. Lite småprat är det ju...

    Maken och jag planerar att liksom förra sommaren resa till norra Spanien och hyra bil. Bodegor finns det gott om där, framför allt i Riojaområdet men även annorstädes. Vi besökte aldrig någon bodega förra sommaren, men har diskuterat vad som gäller om man bokar ett besök. En del ställen har ju visningar vissa tider. Andra får man ringa och boka tid hos (åtminstone vid lågsäsong).

    Min fråga lyder:
    Om man ringer och bokar tid hos en liten bodega och får en visning, smakprov etc förväntas man då handla och i vilken mängd? En hel låda? Eller man kanske rent av betalar för visningen and that's it? ¿Compra si a uno le gusta el vino?

    Tar tacksamt emot svar från er som har mer koll på vett och etikett i Spanien!

    I övrigt undrar jag vad det är i migräntabletterna jag inhandlat receptfritt på apotek i Spanien. De funkar alldeles utmärkt. ;;;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej vad är det för namn på migräntabletterna ???
     
  4. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Vi var på vingården Casa de la Ermita,strax norr om Murcia efter att jag ringt dit och bokat besök.
    Blev mkt väl omhändertagna med privat visning (4pers) samt vinprovning
    ost,korv,marmelad mm..Kostade 5E/man!!! Otroligt billigt
    Som kutym tycker jag absolut man köper vad man tycker är gott,för oss blev det 5-6 flaskor/man.Det är ju också billigt,för bra kvalite
    Denna vingård kan jag varmt rekommenderahjärtaa
     
  5. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Det minns jag inte. Har köpt migräntabletter två gånger i Spanien, gått in på apotek, förklarat situationen. Första gången var tabletterna apelsingula, andra gången chockrosa - ser ut som barngodis fast i form av huvudvärkstablett. Räcker att ta en, så försvinner huvudvärken.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar. Låter utmärkt. Några flaskor gott vin köper vi gärna, men inte lådvis.

    ¡Hasta luego!
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej tack jag skall prata med en svensk dam som arbetar på apoteket så tror jag att hon vet graciassgraciass
     
  9. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Vid närmare eftertanke får nog bodegabesöket anstå om det är kutym att köpa 5-6 flaskor per person... Det blir 10-12 flaskor och så mycket hinner vi inte dricka upp innan det är dags att flyga hem. Vinturism är kanske mer tänkt för de som är på bilturister som bilar ända hem med bagageluckan fylld av vin?

    Eller så bokar man middag med vin som man kan göra på en del ställen. Mottager gärna fler tips på möjligheter. (Så länge som det rör sig om norra Spanien.)
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ni kan ju ta ett antal flaskor med till Sverige. I bagaget som ni checkar in? Packa dem noggrant så ett de inte går sönder bara. Det skulle vara att missbruka...:)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej Aina,det är väl ingen strikt gräns att du behöver köpa 5-6fl,är ni två i samma hushåll så är det väl Ok att köpa 5 tillsammans.
    Samt gör som Rinconada beskrev, ta med hem det gjorde vi utan problem,samt det smakar bättre när man själv fått provsmaka innan köp:)
     

Dela sidan

Laddar...