Behöver pensionär NIE nummer?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av aroa, 29 november 2016.

  1. aroa

    aroa Ny medlem

    Blev medlem:
    29 november 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag läst alla inlägg på detta och andra forum så att ögonen går i kors utan få ett lättbegripligt svar på frågan om en svensk pensionär som flyttat ut från Sverige och hyr lägenhet i Torrevieja behöver spanskt NIE-nummer eller inte. Jag har hyrt lägenheten på 7 månader och får väl hitta en annan om jag inte kan bo kvar längre. En granne sade att jag måste fixa NIE-nummer för att komma in i det spanska sjukvårdssystemet och jag knallade ner till det aktuella poliskontoret där det var kö ut på gatan... Sedan hittade jag flera advokatfirmor på nätet som påstår sig sköta om anskaffandet för 149€. Kan man lita på dem eller är det lurendrejeri?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej aroa!
    Välkommen till forumet thumb

    Uppstår frågor här :)
    Ålderspensionär?
    Har du anmält utflytt från Sverige och inte har nån permanentbostad kvar?
    I så fall måste du ha det viktigaste...ett NIE-nr=spanskt "personnummer".
    Men det krävs mycket mer av papper...
    Det är inte lätt så ta kontakt med en gestoría (revisorsbyrå) så hjälper dom dig.
    Olika priser men advokatfirmor tar oftast mer.
    En svensktalande gestoría, ej egen erfarenhet:
    http://lenmar.es/

    Chao P :sol:
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Precis som Precisa säger är det viktigt att du skaffar NIEnummer, intyg från Försäkringskassan och sen skriver in dig i spanska sjukförsäkringen.

    Tyvärr är det inte så enkelt som att bara knalla in på poliskontoret för att få ett NIEnummer. Du måste boka en tid via nätet (inte alldeles lätt att hitta till bokningen), fylla i två blanketter på spanska, varav den ena i tre ex som du använder när du betalar i banken innan besök.

    Det gäller att hålla tungan rätt i munnen så känner du dig osäker är det bättre att betala för hjälpen med detta.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Eftersom du skrivit ut dig från Sverige och bott här mer än tre månader måste du dessutom registrera dig som Residencia, görs med ungefär samma procedur som med NIEnumret men mad andra blanketter.

    Och då du bott här mer än 6 månader kommer du behöva deklarera i Spanien.

    Även detta kan vara något du behöver hjälp med.
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej aroa gå högst upp o sök på residencia så har goranwint skrivit hur det går till .Men ta hjälp med detta väl värt pengarna och du spar tid för det har vi gjort har bott här 4år permanent .Så ring marja 965706035 o fråga om kostnaderna säkrast efter 12 hon har hjälpt oss med många saker
     

Dela sidan

Laddar...