Behöver hjälp att förstå min nya ugn

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sotanini, 4 mars 2016.

  1. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har nu fått vårt nya kök klart och det är underbart! Allt är verkligen toppen men jag har problem med den nya ugnen. Jag förstår inte inställningsvalen.

    Ugnen är en Cata (modell B) De "cooking-functions" som finns är:
    1) Traditional fanned heat
    2) Turbo plus
    3) Fanned high grill
    4) High grill
    5) Low grill
    6) High base heat
    7)Fanned base heat
    8)Traditional heat
    9)Defrost
    10) Celeris

    Jag skulle göra saftig och mör kycklingfilet. Enligt receptet skulle den stå i ugnen på 125 gr i 2½ timme. Ut kom en torr kycklinglimpa!! Jag hade valt nr 1. Det måste alltså vara fel val.

    Är val 1 kanske motsvarande varmluftsugn? Vilket nr motsvarar vanlig hederlig svensk gammaldags ugn? När använder man Turbo Plus?

    Skulle vara jättetacksam för lite hjälp med att förstå min fina ugn!
    :flower::flower:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. ape

    ape Ny medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, vanlig ugn borde vara nr 8; traditional heat. "Fan" är varmluft, då går en fläkt i bakgrunden och man har ofta ca 25grader mindre i ugnen än vid normal tillagning. Turbo antyder ju kanske att det är "snabbstart" men jag vet inte 100%
    Lycka till
     
  4. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Ska man också minska tiden om man använder varmluftsugn?
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Svar ja
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Googla på "för- och nackdelar med varmluftsugn" så får du många tips
    Googlar du på ugnsmärket ooch modell kan du säkert ladda ner en bruksanvisniing men jag är inte säker på att den finns på svenska
     
  8. Lamata

    Lamata Medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2015
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Ursäkta en gammal kock men står det verkligen 2,5 timmar i receptet?
    I min värld så har jag aldrig tillagat en kycklingfilé så länge...think
     
  9. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
  10. Lamata

    Lamata Medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2015
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    Ok, jag ska försöka hjälpa till.

    I receptet står det ingenting om vikten på kycklingfilén, det finns ju båda stora och mindre filéer.
    Det finns också filéer där man har sprutat in en saltlösning (mörat)
    Det står heller inte vilken ugn personen har använt, om det är varmluft eller en "vanlig" över/undervärme, gissar på det senare.

    Precis som några andra här på forumet skriver så måste man sänka temperaturen något när man använder varmluft eftersom de är mer effektiva än de med över/undervärme.

    Mitt tips är att köra med en stektermometer i kycklingfilén, låta innertemperaturen stiga till strax över 70 grader och sen ta ut den och låta vila inne i aluminiumfolie.
    Med en stektermometer får du ju alltid rätt innertemperatur oavsett vad du vill tillaga för kött och med tanke på att du nu köpt en ny ugn som du är lite osäker på så skulle jag rekommendera det.

    Lycka till med maten! :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Kanske denna länk kan hjälpa: file:///C:/Users/user/AppData/Local/Temp/EF60SS2_User_Handbook.pdf
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17

Dela sidan

Laddar...