Bankkonto

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Mariahannas, 3 april 2015.

  1. Mariahannas

    Mariahannas Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur öppnar man ett bankkonto i Puerto de la Cruz på bästa sätt? Från Sverige eller på plats? Tips på bank! Vi har NiE nummer klart. Svar tacksamt mottages. Maria.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Självklart på plats!
     
  4. Mariahannas

    Mariahannas Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack. Vilken bank rek du?
    Samt...
    Funkar det att ta med en bankcheck i Euro för att betala en fastighet? / Maria
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag har Caja Mar , vet ej om den finns på Ön. Har man väl konto går det snabbt att föra över pengar till bra kurs. Jag har SEB som Svensk bank.

    Bankcheck kan jag inget om.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Cajamar Caja Rural
    Bank
    Calle Perdomo, 5, 38400 Puerto de la Cruz (Tenerife), Santa Cruz de Tenerife, Spanien
    +34 922 38 87 20

    Mycket bra bank! Bra internetservice och bra visa betalkort.
     
  8. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ett vanligt sätt att betala t.ex fastigheter är en garanterad bankcheck från din spanska bank.

    Men OJO! Kolla kostnaden. Vi har normalt Banco Santander (tidigare Banesto) och vi skall betala en fastighet i nästa vecka. Santander skulle ha 570 Euros bara för att skriva ut checken!

    Larvigt, kollade med CaixAltea, som skulle ha 10 Euros samma service. Ja, Caixaltea har fått en ny kund och vi arbetar nu med två banker i Spanien.

    Normalt måste man vara på plats för att öppna ett bankkonto.
     
  9. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för info! Någon som har koll på övriga bankers kostnad för denna typ av bankcheck samt kostnad för överföring från svensk bank till spansk bank och vv?
     
  10. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det går att komma undan avgiften på Santander om man talar med dem före transaktionen. Gör man ingenting så är det höga avgifter på överföringar och checkar! Lägg allt i Santander och det är bästa banken, inga avgifter.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Till mig sa de på Santander att man ska ha ett lönekonto hos dem (eller pensionskonto) dit hela lönen går för att slippa avgifterna. Det enda som behövdes var lönespecifikation från arbetsgivaren, översatt om från svensk, eller besked från pensionsmyndigheten. Jag tog inte det för jag behöver min lön i Sverige så länge jag arbetar och bor här. Jag var i kontoret i Torrevieja, C/Ramón Gallud.
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Finns flera alternativ som ger fritt från avgufter än att ha lönekonto t.ex ha ett regelbundet sparande, köpa santander aktier, ha ett pensionssparande, ha ett saldo på 12.000, ha lån etc
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hon som jag pratade med sa ingenting om dessa andra alternativ. Konstigt. Jag får ta en omgång till. Tack för info!
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8

Dela sidan

Laddar...