Baka bröd hemma

Diskussion i 'Mat & Dryck' startad av Maria Johansson, 25 januari 2014.

  1. Maria Johansson

    Maria Johansson Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag ställer mig en stilla fråga ang det växande intresset av att baka bröd hemma: Det verkar som det blir allt mer vanligare att det bakas bröd hemma pga den ekonomiska krisen som var man lider av här i Spanien. Grundar det på att man ser allt mer stora säckar mjöl i butiker som Mercadona och Alcampo, vilket för några årsedan bara sålde påsar med 1 kg mjöl. Men blir det så mycket billigare om man skall räkna in alla ingridienter och då inkludera de höga elpriser som hålls i Spanien?
    - Om inte annat godare!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Baka bröd

    Hej Maria, det kanske bakas o säljs vidare...till kaféer, på marknad..

    Nästa gång jag är hemma i Torre ska jag baka mitt egna bröd! Saknade det, sist...
     

    Bifogade filer:

  4. Maria Johansson

    Maria Johansson Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Det börjar att kurra i magen

    Jag brukar ägna mig åt att baka men också att koka marmelad i alla dess smaker, men att se kortet du skickade på dessa goda brödbullar längtar jag hem till en god lagrad ost från något skånemejeri. - Tänk, nytt hemmabakt varmt bröd, egengjord marmelad och en skiva ost... MUMS!:cheeky
     
  5. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Håller med till fullo,det är ett av det mest bedrövliga i Spanien dessa hemska baguettebröd som man tröttnar på efter 3 dagar.
    Vi har alltid med oss grovt hembaka bröd i handbagaget som vi fryser in
    oss sedan klarar vi oss 14 dagar
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. gekko

    gekko Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2013
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    12
    Det finns ju ett gott valnötsbröd på Mercadona, "Pan de Nueces".
    Om ni vill frysa in er kan ni nog kontakta Baggis. ;)
     
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Klarar mig på max 2 bröd av det ganska grova "Pan Moreno Mallorquín" per vecka a 1 Euro styck. Så finns ingen ekonomisk anledning att baka hemma...
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Louis och ni andra!
    Man behöver verkligen inte äta bara vitt, onyttigt baguettebröd numera! För 25 år sedan, ja, men idag finns det ju massor med mörka, grova, färska, varma, butiksbakade bröd "överallt". På Mercadona, Aldi, Lidl, Carrefour o.s.v. Inte är dom speciellt dyra heller. Om man gärna vill känna doften av nybakt bröd så finns det ju olika mixer att bara blanda med vatten.
    rocio
     
  10. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ok,vi har tydligen tagit fel bröd alla gånger,oftast fått kompakta bröd med trist smak,typ tyska grovbröd.
    Får leta vidare samt prova tipsen ovan
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tror pizzabagare köper säckvis, har sett det här med hur det köps mängder, eller om bagare/privata bakar svart och säljer.
    Köpebröd är ganska dyrt så jag har bakat själv hemma, nyttigt och färskt, senast var det med bakmaskin.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    På Mercadona har dom bl.a. små "ovala" halvmörka fiberrika mindre matbröd som kostar 0.75€ (tror jag) som är väldigt goda. På Lidl har dom alltid några sorters mörka lantbröd, typ limpor, som smakar helt underbart. Dessa bröd bakas flera gånger om dagen så dom är nästan alltid varma när man köper dom. Och, med bästa vilja i världen kan man inte jämföra dom med tyska tråkiga, kompakta bröd. Själv köper jag aldrig färdigförpackat matbröd, varken i Sverige eller i Spanien, utan bara butiksbakat som smakar mera "hembakat".
    Hoppas att ni ger dessa bröd en chans och ni kommer aldrig att köpa en baguette igen thumb.
    rocio
     
  14. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan trykt anbefale nøttebrød fra Mercadona, Pan Rustico og panicillo com semillo, fra Lidl. Unnskyld om navnet ikke er rett skrevet men jeg er sikker på dere forstår. Smaken er forskjellig, men disse typene er ikke helt hvitt brød og de holder seg "ferskt" lenge. Vel bekomme :)
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det finns större förpackningar av vetemjöl på Mercadona, minst 2 kg är de. Andra mjölsorter är nog mindre men det lönar sig att fråga. Handlaren kanske ta hem det. Iaf om det är tillräckligt många som frågar...
     
  16. vikingafrun

    vikingafrun Medlem

    Blev medlem:
    4 mars 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Färsk jäst?

    Älskar att baka bröd och vill gärna fortsätta även i Spanien. Funderar också kring mjölsorter som vetemjöl special och grahamsmjöl. Finns detta att köpa?

    Tack för superkul tråd!
     
  17. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Färsk jäst finns att köpa, precis som i Sverige. Ingen aning om jäsningsförmågan dock, men den ser iaf likadan ut.
     
  18. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jästen ligger i förpackningar om 50 g precis som i Sverige. Skillnaden är bara att i cellofanförpackningen ligger sedan jästen i två små pappersförpackningar om vardera 25 g. Bra i o f s om man endast önskar halva mängden...

    Jästen är precis lika bra som Jästbolagets.

    Mjöl har jag sett många varianter av men då är det mest pizzamjöl, baguettemjöl, för fritering, sockerkaksmjöl och liknande benämningar.

    Som jag har förstått det heter grahamsmjöl harina de trigo integral, på Carrefour har de i alla fall och det kostar 0.41 för ett kg.
    Här är deras sortiment på mjöl.
     
  19. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Just ja, en fp jäst kostar ca 0.30 och det är ju lite dyrare än hemma.
     
  20. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Måste passa på att länka till mitt recept på ett jättegott bröd som smakar nästan som lite grovt även om det bara är vetemjöl: vridna baguetter.

    Dessutom så är ugnen bara på i 15 min! Ja, plus uppvärmningen...

    Har bakat det här några gånger nu, så himla gott och enkelt!
     

Dela sidan

Laddar...