Badvattnet i Nerja

Diskussion i 'Nerja' startad av Emmisdemmis, 18 mars 2013.

  1. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej!
    Jag heter Emma och funderar på att investera i en bostad på Costas Del Sol.
    Har tittat på Nerja, som verkar mysigt.
    Har bokat en semesterresa, för att uppleva på plats och reka området.

    Nu läser jag här på forumet att Nerja saknar reningsverk och att avloppsvatten läcker ut. Var på Mallorca i somras, där vattnet kändes rent och fräscht.
    Kan ni som bor/hyr i Nerja, snälla vara ärliga och säga om det stämmer med vattnet och stränderna i Nerja.
    Är det mycket smuts och avloppsrelaterat skräp i vattnet?

    Det verkar konstigt, om de som bor där accepterar orent vatten. Jag kan också titta på plats, men man kanske inte ser så mycket på en vecka.?
    Jätteglad för sanningsenlig info från er på plats i Spanien.
    Hälsar Emma
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Emma, det stämmer att Nerja saknar reningsverk för avloppsvattnet!
    MEN det drabbar inte Nerja mer än hela Costa del Sol & Costa Tropical!

    Anledningen är att avloppet mynnar ut LÅNGT ut i medelhavet!

    Jag förmodar att det byggs ett reningsverk, så snart Spanien kan återgå till ett normalt tillstånd när Cirkus EURO har turnerat färdigt!

    Och jag har nyligen köpt fastighet i Nerja och visste om det hela. Så det behöver inte avskräcka dig för köp om du för övrigt hittar rätt objekt och gillar Nerja!
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Nerja är väl fint men Mallorca har verkligen tagit naturvård på allvar och rekommenderar verkligen dig att titta närmare på denna fantastiska ö för ett "second home".
     
  5. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Vi badade ofta pâ Burrianastranden, som är jättefin. Men problemet med smutsvatten som driver in frân havet är samma âr efter âr. Avloppet leds visserligen lângt ut i havet, men vindar och strömmar gör att det driver in ganska punktligt vid 12-13 tiden. ));)
    Vissa dagar är vattnet helt kristallklart, men de flesta dagar ser man hur fläckar av avloppsvatten driver inât och dâ är det bara att gâ upp.
    Ett reningsverk är planerat, men jag tror att det skjuts fram i tiden. Uppenbarligen inte en prioriterad frâga.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Badvatten i Nerja

    Hej!
    Tack för era svar! De kändes ärliga. Om jag investerar i Nerja kommer jag att driva frågan om ett reningsverk.

    Kanske någon som har adressuppgifter eller mejl till borgmästaren eller annan person med tyngd i Nerja.

    Läste någonstans om en svensk tjej som är aktiv inom politiken där nere.
    Som fastighetsägare i Nerja måste man vara angelägen om att vattnet är rent och miljövänligt.

    Jag älskar Mallorca, men tyvärr är de attraktiva objekten för dyra för min budget. Och tänker att om tjugo år kanske det kostar skjortan att flyga.. Spanska fastlandet har ju investerat i snabbtåg. Och så älskar jag skidåkning, så planerar utflykter till Sierra Nevada.

    Vet någon om det finns en tennisförening i Nerja? Finns det gym med pass, t ex Step up? Finns det några som är ute och joggar eller power walkar tillsammans?
    Golfar gör jag också ibland, hellre än bra..

    Hur tackar man någon här på forumet?

    Hälsning från Emma
     
  8. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Såg hur man tackade!
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Uffetrader gillar detta.
  10. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Mallis: En ö är en ö. Med sina fördelar och nackdelar!

    Svenska i politiken i Nerja:
    Jag tror du avser Emelie, fast jag är osäker på om hon fortfarande är aktiv? Men hon jobbar som mäklare på Edwards Estate i Nerja!

    Fast problemet är nog att finansiera ett reningsverk i dagens kärva ekonomiska läge. Kanske privata investerare kan gör det?
    Det sker ju redan med Broar, motorvägar, idrottshallar etc, så varför inte ett reningsverk?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Nerjas vatten

    Hej Uffetrader,

    Tack för ditt svar. Fick information om att reningsverk var på gång, annars blir det sanktioner från EU.
    Jag tänkte mer på att man kan driva på processen, genom att lämna listor, som vi har gjort kring trängselskatten här i Göteborg.

    Alla som äger hus och lägenheter i Nerja måste vara angelägna om detta, och de som styr. Hur attraktiva blir annars objekten i ett redan krisartat Spanien, vad det gäller bostäder. Eller har man redan gett upp och badar i pool?

    Fastighetsförmedlingarna i Nerja bör vara intresserade, om de vill ha en god marknad.
    Men klart, här i Sverige är det så kallt just nu, så värmen kanske är god nog!
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det finns hus/föreningar som sparar pengar på att låta poolerna stå tomma (och förfalla). Är det kris så är det och då kommer nog tyvärr reningsverk långt ner på listan.
     
  14. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Så är det säkert, Noman.
    Tänker i svenska termer, och vi är duktiga på att hålla ordning och göra rätt.
    Och vi tänker mycket på miljön!
    Plus att vår ekonomi har varit mer stabil den senaste tiden.

    Bäst att jag åker ner och ser själv hur det ser ut.
    Kanske man kan starta en miljögrupp på plats, om jag hinner när jag väl är där.

    Det är värmen som är viktigast, för här är så himla kallt...
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Go for it girl! Att du tänker ta initiativ är redan hedersvärt. Namnlistor, miljögrupp osv...Någon måste börja någonstans. Kristiden till trots, håll frågan uppe så att det kanske blir förbättring när krisen ger sig och det blir bättre tider. Lycka till!
     
    pozuela gillar detta.
  16. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Emma,

    Helt rätt inställning!
    Men för att inte slå in öppna dörrar, så kan man nog följa händelserna då det verkar vara gå G nu.
    - Spanien har nu ett ultimatum från EU att uppföra reningsverket senast till 2015. Om så inte sker kan Spanien tvingas betala böter.

    För övrigt så har jag nu lärt mig, att avloppet mynnar ut i havet cirka 2 km ut. -Trodde nog det var längre ut, i min enfald. Sedan så vet man ju inte om det är helt hela vägen.

    Men som sagt, det verkar som reningsverket blir av nu, om inte så får vi agera på något sätt...!
     
  17. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
  18. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Miljö

    Tack för positiva kommentarer! Jag tycker om när man inte bara klagar, utan gör någonting också, t ex för miljön.

    Jobbar i skolan och har pratat om återvinning och att inte slänga framförallt plast och annat i naturen i dag. Barnen vill gärna göra rätt. Bådar gott för framtiden.

    Jag har pratat med Real Estate, mäklarfirman i Nerja också, för de borde verkligen vara angelägna.. De ska ju sälja objekten, och vi svenskar är rätt måna om miljön. Vet ni om engelsmännen bryr sig lika mycket? Spanjorerna själva?

    Hoppas EU böterna är skyhöga.., så att bygget blir av. Trängselskatten som infördes var inte bara p ga miljön i Göteborg. Riktade skattepengar däremot, direkt till miljöprojekt betalar jag gärna. Kanske fler personer på Costa Tropical kan tänka sig detsamma?
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  20. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
  21. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Och nu har det gått ett steg till. Det har kommit upp en skylt vid byggplatsen.
     

Dela sidan

Laddar...