[B]Vet du något om denna mäklare?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Sotanini, 9 januari 2014.

  1. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    INMOBILIARIA KITAI
    C/ Pedro Lorca 197?


    Denna mäklare säljer en fastighet som min man och jag båda har förälskat oss i.
    Kvinnan som jag har kontakt med heter Lidia och är mycket trevlig och samarbetsvillig.

    Det lilla huset ligger på Urb. Camping Mi Sol Caravan i Torrevieja, ett område där alla hus ser olika ut - det var tidigare tydligen en husvagns-camping. När området började bebyggas för länge sedan brydde sig ingen om det där med bygglov, om jag fattat Lidia rätt. Lagfart finns dock för marken. Lidia säger att preskriptionstiden för bygglovsmissar i Spanien bara är 4 år?! (De nuvarande ägarna har haft huset i 15-20 år) så vi behöver inte vara oroliga.

    Jag blev lite orolig när jag hörde detta. Dessutom hade de gamla ägarna tänkt bygga till (innan de upptäckte att de var för gamla) och därför satt igen dörren mellan badrummet och köket. Man måste nu alltså gå in i badrummet från trädgården, vilket verkar heltokigt - men det borde inte vara så svårt eller dyrt att öppna upp där igen.

    Vi verkligen älskar huset och trädgården - med massor med fruktträd - och vet att vi kan pruta en hel del. När jag igår berättade att vi tänkte anlita en advokatfirma sa Lidia att det kunde vi väl göra men att det kostar pengar. Hon föreslog att v i i stället skulle anlita "una notaria" och få allt gratis.

    Känner mig lite olustig. Hoppas någon av er känner till firman och/eller urbanisationen och kan ge oss råd!think
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Sotanini!

    Känner inte alls till mäklaren i fråga men det finns ju hur många som helst.
    I detta fall råder jag er absolut att anlita en juristfirma eftersom det
    verkar vara oklart med bygglov!!
    Och det kostar pengar men kan bli det bästa ni gjort. Det är stora pengar
    att köpa och förlora.
    Denna Lidia kan inte säga att man ska "anlita en notaria". När man kommer dit
    ska alla papper vara klara och kollade och det gör man inte själv
    och ni behöver en oberoende som står på er sida i detta fall absolut.
    Finns flera advokatfirmor. Jag har alltid anlita Ábaco Advisers på
    Maria Parodi 8 3 tr. Ring till dom så får ni hjälp omg med allt.
    966703750

    Chao P :sol:
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Eller www.scandtax.com som också har varit verksamma i Torrevieja sedan många år, och har svensk ägare och svensktalande personal. Också mycket pålitliga.
    rocio
     
  5. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja, vi tänker absolut anlita en advokat. Tack för tipsen på bra sådana.

    Jag har nu på internet kollat ett femtontal olika husnummer inom samma urbanisation.
    På samtliga står det:
    "Uso: Obras de urbanización y jardineria, suelos sin edificar"

    Det verkar som om ingen överhuvudtaget har skaffat bygglov när de en gång för länge sedan byggde! Precis vad mäklaren sa till mig.

    Men som ni säger är det nog bäst att skaffa advokat och kanske även be denne lägga in ett förbehåll i evt köpekontrakt betr. bygglov.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. MJAC

    MJAC Medlem

    Blev medlem:
    28 november 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Hon är bra men dubbelkolla ändå

    Lidia jobbade tidigare på en annan mäklarfirma men drog igång eget efter förra sommaren. Jag har haft med henne att göra där hon jobbade tidigare och upplevt henne som mycket bra.

    Men vore det mina pengar skulle jag nog ändå dubbelkolla

    Jag tror att det är så att det är inga direkta problem med äganderätten men att du kan ändå råka ut för en del avgifter och krångel.
     
  8. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja jag har också fått ett gott intryck av Lidia. Men min kusin, som bor i närheten, ska träffa henne och kolla huset åt oss. Om han också tycker om det så skaffar vi advokat som får jobba vidare med det hela. Och givetvis blir det frågan om att pruta.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej igen...

    Mäklare ska göra ett gott intryck annars får dom inte sälja...
    Men som jag sagt tidigare (ett antal ggr) så har man juridisk
    egen hjälp så kan man köpa av mindre trevliga också :D

    Ärligt talat skulle inte jag köpa på "suelos sin edificar" alltså
    obebyggd mark. Hus som "inte finns".
    Då ska det vara så vansinnigt tokbilligt så man har råd att förlora.
    Man vill kanske sälja...vad har hänt då under tiden? Här nere
    vet man aldrig vilka lagar och regler stipuleras från år till år.
    Och rättsprocesser tar åratal...
    Nej det finns så många hus med lagfart så ni kan välja och vraka :)
    Får man verkligen lagfart på tomten och inte nåt slags servitut bara?
    Vore bra att prata med nån granne där.
    Undra också om saltåtervinningen stör så nära som det ligger men
    det har jag ingen aning om :) Lyssna!

    I all välmening!
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 9 januari 2014
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Luktar stora varningsklockor!!
    Pratet om Notarie istället för Advokat är en total osanning.
    Notarie är obligatorisk i slutskedet av affären!
    Dålig början på en fastighetsaffär!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja, jag tycker nog också att det ringer varningsklockor här.. Så jag googlade lite på Mi Sol Park i Torrevieja och hittade några gamla engelska bloggar + en spansk där presidenterna har skrivit om vad som händer i urb. Ett inlägg handlar om att man nu kan hämta escrituran hos någon advokatbyrå, det kan tyda på att det har varit problem men att de är lösta nu. Ett annat inlägg om att glasögon är tillåtna i poolen men inte solglasögon think

    Nu vet jag förstås inte om det är i det här området ni vill köpa - eller om det som skrevs då fortfarande stämmer. Hittar ni inte bloggarna, säg till så kan jag leta upp de igen.
    Lycka till!
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Påståendet att "preskriptionstiden för bygglovsmissar i Spanien bara är 4 år" tror jag är osanning. De finns en preskriptionstid för "böter" men det kan alltid komma ett beslut mot vite att riva eller återställa. (Som i sverige) Kolla med advokat!
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det stämmer faktiskt att det är 4 àr (gäller inte strandnära eller andra miljö byggbrott) men det blir inte lagligt efter 4 àr. det bara innebär att ni inte behöver böta eller riva det. Kolla väldigt noga med vad som stàr i er lagfart.

    Ska lägga till att ni màste kunna bevisa att bygget slutfördes minst 4 àr sedan, kan ni inte detta, preskriberas inte ärendet.
     
    Last edited: 10 januari 2014
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag hade faktiskt ingen advokat som kollade alla papper före inköpet. Jag anlitade en "gestoria". De gjorde toppjobb. Kan inte klaga. Allt gick rätt till. Men jag kanske hade enormt mycket tur...eller änglavakt?
     
  16. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Suck! Nåväl först får min kusin titta på huset i alla fall. Tycker han att det är något värt så tar vi kontakt med en av er föreslagen advokat och berättar läget för att se vad advokaten tycker.

    Tack för alla råd!
     
  17. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej där kul att se en sörmlänning, kommer själv från Katrineholm från början men har syskon i Flen. :)

    Jag förstår att ni har hittat något ni vill ha, jag har gått förbi området ofta då min syster äger i Park de nacione precis bredvid. Men helt ärligt, det finns så otroligt mycket att köpa i Torre. Gör inget köp som ni inte är helt hundra på att ni kan lämna sedan utan att förlora för mycket. Min magkänsla säger att allt över 20,000 euro så ska ni springa därifrån. Min syster gav 45.000 för husen på andra sidan som är lagliga. Dock inte med någon fruktträdgård men de har grannar som har det.

    Och som alla andra sagt, advokat värt varenda krona säger jag som inte använde det. men jag köpte av en bank om det nu är så mycket säkrare och fel blev det även när de tog hand om det. Som tur var så stod de för kostnaden för felen.
     
  18. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Min man och jag stönar. Det är inte första gången vi råkar ut för konstigheter med lagfarter. 1996 köpte vi mark i en by i västra Kenya och det tog flera år innan vi äntligen fick riktiga lagfarter på den marken. offtopic
     
  19. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Det vore toppen om du har möjlighet leta fram bloggarna igen - jag har inte hittat dem än!
     
  20. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
  21. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack snälla Uora!!:love:

    Har själv nu hittat en jättebra länk som förklarar hur vårt problem kan lösas. Bifogar länken nedan. Jag tänker skicka den till Lidia och säga att säljaren får fixa detta innan vi köper, om vi köper.

    http://www.spanishsolicitors.com/spanish/legalizacion-de-propiedades-licencias-problemas-comunes/:):)
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Snarare hade du ingen otur. För trots allt sà är det ganska säkert att köpa hus i Spanien. Men trist om man hamnar hos de fà som blir lurade.
     
  23. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Vad skulle du översätta 'gestoría' med? Vad är motsvarande svenska instans?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...