Bättre sparränta i Spanien?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Trocke, 1 april 2015.

  1. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu när svenska banker börjar tillämpa negativ insättningsränta funderar man på om det är bättre att placera sparmedel i Spanien än i Sverige (förutom valutarisken). Är det någon som vet vilka räntor och villkor gäller det för de bästa sparkontona i Spanien?

    Trocke
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Storbank i Spanien erbjuder 0.2% fast ränta upp till €50.000 på 6 mån och 0.4% 13 mån. Blandräntefonder med företagsobligationer och lite fastränta blandat ger lite mer men lite risk.
    Jfr LF bank som ger 0,95% på 3 mån och 0,65% på 12 mån.
    Fluktuationer i valutakurs och den långsiktiga utvecklingen SEK / € som väl lutar åt starkare krona gör att du nog inte har något att vinna på att spekulera. Det man behöver i Spanien har man i Spanien, det för Sverige i Sverige...
     
  4. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nu har jag verkligen missat något, vilken/vilka svenska banker har infört negativ ränta i Sverige? Nu har jag inga stora summor på banken men det är verkligen intressant om det du säger stämmer, jag tänker inte betala för att spara mina pengar hos en bank?

    Jag menar som privatperson.
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ingen Bank har gjort det. Se mitt svar ovan. T.om HB ger några tiondelar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är helt riktigt att nominell negativ ränta för privatpersoner ännu inte är en realitet i Sverige. Men det är det för företag. Med tanke på hur svenska banker behandlar sparkunder är inte negativa sparräntor helt orealistiskt på sikt Detta speciellt då Riksbankens sänkning av reproräntan inte hittills resulterat i lägre valutakurs varför ytterligare sänkningar av reproräntan diskuteras. Men i nuläget är min fråga bara av proaktiv betydelse. I Danmark, som också har infört negativ reproränta, läste jag förra veckan om att en låntagare t o m fick betalt för att låna pengar (obs inget april-skämt).
     
    Last edited: 1 april 2015
  8. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Last edited: 1 april 2015
  9. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
  10. lefo1

    lefo1 Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Eller också satsar man på fonder. Finns många bra där avkastningen är mer än ok och risken låg.
     
  13. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det är helt klart på gång med att det ska kosta att ha pengar insatt. Stora företagskunder har redan fått minusränta hos SEB och fler banker är på g.

    När det gäller "småfolket", dvs privatkunderna, så tror man att bankerna tar igen minusräntan via avgifter.

    http://www.di.se/artiklar/2015/3/31/fler-banker-oppnar-for-minusranta/
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Spanska banker har alltid haft mycket höga avgifter för sina tjänster jämfört med Svenska. De går naturligtvis att få bort om du diskuterar med banken och uppfyller vissa villkor, men Svenska banker har en bra bit kvar. T.ex tar en spansk storbank 0,3% för överföring mellan två konton i samma bank om du inte förhandlat bort det.
     

Dela sidan

Laddar...