Bästa utbud och bästa pris på mat?

Diskussion i 'Fuengirola' startad av Peztis, 14 augusti 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Nu har vi varit här i Elviria några dagar!

    Då vi ju bor i en lägenhet vi hyr (den är helt underbar!) så kommer vi att laga mycket mat själva - dessutom roar det mig. Och så måste vi ju lära oss omgivningen för det är ju här vi ska bo nu!

    Det finns ju en hel del olika ställen att handla på (Eroski, Carrefour, Lidl, Mercadona, olika små snabbköp) men jag undrar nu vilken affär i Fuengirola-trakten som är er favorit och varför.

    Vi var på Eroski i Miramar idag. Stor butik men jag vet inte om den var vidare värst billig. Stämmer det?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Har fått för mig efter ett par år att Mercadona ligger bland de lägsta.

    Dessutom, Välkomna hit!
    Göran
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det finns prisjämförelsesidor på internet.

    Jag bor inte i Fuengirola men kedjorna är ungefär samma överallt.
    Min känsla är att billigaste är Mercadona men då är det mycket egna varumärket Hacendado. Carrefour är billigt på en del stora varumärken sortimentet är oslagbart. Lidl har jag aldrig förstått mig på.
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Lidl för mig i Sverige är ingen butik man storhandlar på, inte veckohandlar, men de har lite andra och roligare saker än Coop och ICA i alla fall. Vi upptäckte dem egentligen när vi var i Spanien för två år sedan och då bör jag kanske tillägga att butiken i Spanien var långt bättre än den svenska.

    Och var finns prisjämförelserna? Min spanska är rätt begränsad...

    Läste en artikel på Spanienkusten, där står "... Den största prisskillnaden är absolut snabbköpet. Allt från schampo till kyckling är billigare..." Menar man att det är ännu billigare där? Är det en svensk vanföreställning att det är billigare med storköpsbutikerna?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Sök på ord som comparar precios supermercado så får du upp en massa träffar. Finns säkert spanska appar till mobiltelefon.
    Finns bara på spanska men egentligen är de rätt meningslösa. Om man t.ex jämför en olivolia av en viss kvalitet kan den ena kedjans märke vara billigare men i en test visa sig vara på gränsen till hälsofarlig :) Och den ena kedjans tomatketchup kanske smakar allt annat än tomat.
    Det bästa är att provhandla sin egen varukorg.
     
  8. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    När vi varit hos vänner i Fuengirolatrakten har vi oftast handlat kött hos slaktaren, fisk i saluhallen, frukt och grönsaker på marknader ibland och annars handlade vi hos de butiker vi tyckte hade bra kvalitet. Prisskillnaderna mellan de större butikerna var inget vi tänkte speciellt på. Tror det jämnar ut sig i det långa loppet. Och allt i matväg tycker vi är betydligt billigare än i Sverige!
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Du frågar efter "Bästa utbud och pris på mat" och då måste jag säga utan tvekan: MERCADONA. Dom har oftast hamnat bäst till i tester vad det gäller priser, och kvalite'n i stort tycker jag är toppen. Deras eget märke "Hacendado" är mycket prisvärt, och deras egen olivolja vann högsta pris i någon test härom året. Själv upplever jag Consum som dyrast öht av dom vanligaste supermercadona, förutom deras eget märke: "Consum", som också är prisvärt. Lidl är bra, men med begränsat sortiment. Deras div. korvar är jättebra, dom flesta med mycket hög kötthalt.
    rocio
     
  10. sara-ek

    sara-ek Ny medlem

    Blev medlem:
    20 oktober 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Der finns alltid lockbris på en del varor som brukar vara billiga och där ef högre pris på annat .Detta är en internationl sätt (metod)att marknadsföra sina butiker .självklart att pris på maten särskild på frukt och grönsaker om du köper från marknader är mycket billigare än Sverige .på.g.av momsen....
    Jag har jämfört pris på maten i solkusten och torre !
    maten är mycket billigare i torre tycker jag ,,,,
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg kjøper stort sett det samme hver uke og bytter på Mercadona og Consum (fordi de er lett tilgjengelig). Som regel kommer jeg litt lavere i pris hos Consum (på "mine" matvarer), men det er snakk om noen få euro.

    Lidl har blitt utrolig bra på brødvarer. Det beste stedet å kjøpe grovere brød. De har også lave priser på alkohol, juice og sjokolade, men det du sparer bruker du fort opp på alt av klær, verktøy osv som de har tilgjengelig :/

    Jeg holder meg stort sett langt unna de store butikkene som Eroski og Carrefour om jeg kan. Det dårlige humøret og stresset som oppstår når jeg går inn hos en av disse koster for mye :)

    Om du vil spare, så kjøper du ulike varer i ulike butikker og frukt/grønt på marked. Men det spørs hvor mye du sparer når pengene likevel forsvinner på bensin.
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är just det som är så konstigt, jag tyckte inte att allt var billigare igår när vi handlade på Eroski. Det var ungefär samma pris för rostbrödet och mjölken i alla fall.

    Men det finns mycket att utforska. Har inte provat marknaderna än - ska bli väldigt spännande!
     
  14. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Vi bashandlar alltid först på Lidl eller Aldi, därefter kompletterar vi normalt sett på Mecadona. Någon gång handlar vi även på Eroski och i saluhallen, men det blir inte särkilt ofta. Köttben till hunden handlar vi oftast på någon arabisk slakteributik. Några gånger om året handlar vi även på de skandinaviska butikerna, tex vid jul och midsommar.
     
    Last edited: 17 augusti 2014
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja, Jonny, ditt inköpsbete'ende liknar mitt ;:;;). Lidl har bl.a. ett matbröd som jag inte kan leva utan när vi är nere. En typ av mörk, saftig limpa med fröer ovanpå. Känns lite nyttigt. Alltid nybakat, och för det mesta varmt när det inhandlas. Mums!!
    rocio
     
  16. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Aldi? Kan jag inte påminna mig om att jag har sett än. Fast vi har ju inte varit runt så mycket, i sanningens namn.

    Igår blev det Lidl i alla fall och jag fick tag i matlagningsyoghurten jag saknade på de andra ställena. Tack för tipset!
     
  17. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Närmast verkar finnas i Mijas Costas för vår del (just nu).
     

Dela sidan

Laddar...