Bästa svenska bankkortet i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Patrick, 6 mars 2013.

  1. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Vid en jämförelse av de svenska bankernas kort och avgifter, vid användning i Spanien, kom jag och frugan fram till att ICA bankens kort är överlägset bäst, tydligen många svenskar bosatta utomlands som styrker detta.
    Dvs det är det enda betalkortet som inte tar någon avgift eller kurspåslag när man exempelvis handlar i en spansk butik! thumb När man tar ut pengar i en spansk automat så är detta också kostnadsfritt med ICA, men där finns ju också Skandiabanken som alternativ till detta, vilka också påstår att de inte tar ut någon extra kostnad eller lägger på något på växlingskursen.

    Några andra förslag och erfarenheter skulle vara intressanta att höra. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Rätt som du säger och jag skulle kunna ha kortet i typ Tyskland och Frankrike. men är man en längre tid i Spanien så är mitt Visa betalkort hos Cajamar perfekt. Toppar upp det till mycket bra kurs från mitt svenska bankkonto i SEB.
     
    goranwint gillar detta.
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ingen vetenskaplig uträkning men Länsförsäkringars kort är billigare att handla på än Handelsbankens. Vet inte om det beror på växelkurs eller valutaväxlingspåslaget.
    Annars är Banco Santanders kort "gratis" om man är kund i banken och bättre kurs än vid banköverföring går inte att få.
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Patrick!
    Skandiabanken tar 1,65% i valutaväxlingspåslag, säger dom något annat så ljuger dom. Det gör däremot inte ICA och INTE HELLER GE-moneybank. Ge:s kort är dessutom helt gratis, ingen årsavgift. Men du får bara 12 gratis uttag i bankomat per år. P.g.a. detta så har jag och min sambo var sitt kort så då kan vi göra 24 uttag tillsammans, villet det faktiskt aldrig brukar bli. Vi betalar alltid med korten i butiker och det kostar inget eftersom det inte är bankomatuttag. Vi brukar föra över pengar från våra konton i Skandiabanken till Ge vid behov. Vi har dessutom konto och kort i Bankia (mycket bra bank med låga avgifter) som vi ibland använder thumb.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag använder Mobeybookers MasterCard. Alla köp är gratis, uttag på bankomat kostar en slant.
    Fördelen med den typen av kort är att ingen kan lura av dig mera pengar än det som finns på kontot. Har pengarna på Nordea konto och flyttar över till Moneybookers så mycket som jag tänker använda de närmaste dagarna/veckorna.
    Kräver naturligtvis att man kan koppla sig till internet ofta.
    Nackdelen är att man inte ser pengarna som € utan som kronor.
    Gratis att skaffa, kommer med posten
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Naturligtvis är alla köp gratis med Ge och för vår del alltså dom 24 första uttagen i Bankomat också. Ran22, hur ska man kunna göra inköp för mer pengar än vad som finns på kontot?
    rocio
     
  9. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Tänkte att eftersom Moneybookers inte är ett kreditkort utan typ betalkort fast den fungerar som ett vanlig MasterCard så länge man har pengar på kontot. :confused:
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ran22, vårt kort hos Ge-moneybank är ett betalkort, inte ett kreditkort :).
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Ingvald

    Ingvald Ny medlem

    Blev medlem:
    16 april 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Tar upp en gammal tråd. Skall flyga med norwegian nu nästa gång vi skall ner till Torrevieja. På hemsidan propageras det för att man skall samla bonus och flyga billigare, bland annat med ett kreditkort. Har även sett att det görs reklam för kortet här på Spanienforumet.
    Är det någon som har erfarenheter från deras bankkort?
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Ingvald!
    Jag har ansökt och fått beviljat Norwegiankortet. Det kommer jag BARA att använda när jag beställer deras resor. Dom har bl.a. väldigt högt valutapåslag, 1,75%, som ju läggs på vid varje uttag och köp utomlands i annat än svensk valuta. Den enda fördelen med kortet är att det är gratis, ingen årsavgift, och att man får Cashpoints för 275 kr vid första köpet med kortet.
    rocio
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Ingvald!
    Säkert bra om man inte överstiger 6 v kredit då blir eff räntan 18.37%
    Man får ju Cashpoäng när man reser iaf om man är inloggad och är med i
    "programmet" men här kan man tydligen handla med det på samarbetspartnernas utbud...
    Det gäller inte inom Sv och Norge och långdistansflyg.
    Läs här - om det är förmånligt el ej.
    https://se.norwegianreward.com/partners/banknorwegian

    Rocio hann före :)
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 6 januari 2014
  15. Marianne

    Marianne Ny medlem

    Blev medlem:
    2 september 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har haft semesterboende i Torrevieja sedan 2001 och funnit att ICA-kort är bäst. Inga valutapåslag och inga uttagsavgifter. Kostar cirka 27 kr i månadsavgift
     
  16. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Det här med kort är ju en djungel och kostnaden för ett kort beror också på vilket avtal man har med en svensk bank och en spansk. Jag har numer ett Visa Guld kort hos Nordea och betalar inga avgifter alls för kortet och får en mycket bra växlingskurs och betalar en liten procent på uttag, blir nog kanske samma sak som ICA kortet med 27kr/mån om man ser det på årsbasis. Att överföra från Nordea till spansk bank är kostnadsfritt som hos de flesta andra svenska banker. Sedan har vi också ett spanskt bankkort som är knutet till vårt spanska konto. Bra att ha det också. Och kostnaden för att ha det kortet är någon tia i månaden.
    Tror det är av ganska marginell betydelse vilket/vilka kort man har. För trots allt är det ju inte direkt någon bank någonstans som gör något för min skull.
    Men med den svenska banken man är kund i går det oftast bra att förhandla fram bra villkor.
    Överallt får man se upp med dolda avgifter, valutapåslag m.m.
     
  17. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Marianne!
    Instämmer helt med DiBo. Det här med kort har stötts och blötts många gånger här på forumet, och jag vill bara säga att Ge Moneybanks kort är ännu bättre än Ica-kortet då det är gratis, ingen årsavgift alltså, och inget valutapåslag heller. Däremot är det "bara" 12 st. uttag som är gratis, därefter tillkommer en avgift. Jag och min man har var sitt, så vi kan alltså göra 24 st. uttag gratis. Nu gör vi nästan inga uttag med det, vi betalar i stort sett alltid med kortet, uttagen gör vi oftast med vårt spanska Bankia-kort. Vi är iaf mer än nöjda med vårt upplägg.
    rocio
     
  18. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag ställde en fråga till GE ang detta;

    Du har gjort ett uttag på 1092,52 kronor som blev räntebärande på en gång.
    Uttag, banköverföringar och köp av valuta är alltid räntebärande från dag 1.
    Du kan inte sätta in pengar på kontot så att det innestående beloppet överstiger kreditgränsen. Du kan alltså inte sätta in pengar på kontot som du sedan tar ut för att undvika räntekostnaden.
     
  19. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har alltså ett GeMoneykort med sparränta, INTE ett kreditkort.
    rocio
     
  20. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Just nu har Norwegian inga påslag alls vid köp i Sverige eller uttag i automater utomlands. Och dessutom får man poäng när man använder kortat som lätt växlas in mot pengar när man beställer en resa. Tror detta gäller t.o.m. september. Så just nu är det perfekt. Men man får samla på sig kort som är bra och fungerar överallt i världen om man reser mycket. Vet att det i många länder länder i Asien är klurigt med GE moneybank både att betala med och ta ut kontanter. Fördelen med att ha ett kreditkort är att det inte är "mina pengar" som är i omlopp även om man givetvis alltid skall vara rädd om sitt kort. Oftast är kort knutna till Visa eller Master Card mycket gångbara över hela världen har jag erfarit. Och en avgift på 40 sek/uttag är ganska överkomligt. Med ett ICA kortet kopplat till Visa/Master Card kommer man långt .
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej DiBo!
    Hur kan det vara klurigt att använda GeMoneybanks kort i Asien? Dom är ju knutna till MasterCard :confused:.
    rocio
     
  22. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi hade ett på försök när vi bodde i Kina och ofta reste i Asien men det var svårt att få kortet att fungera både i Laos, Vietnam, Thailand och Kina. Men detta var ett par år sedan så vi har alltid fler kort med oss för säkerhets skull och använder bara kreditkort utomlands och i alla länder. Men kanske är det nu annorlunda. Och vi har ett GEMoneybank kort kvar men använder det inte ofta. Har ingen aning om varför det inte fungerade så bra...Men det är några år sedan.
     
    Last edited: 19 maj 2014

Dela sidan

Laddar...