Bästa kreditkortet är inte ett utan flera.

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Svenne Apelsin, 11 mars 2018.

1. Svenne Apelsin

Svenne Apelsin Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    40
    De flesta kreditkort har valutapåslag på 1,5% eller mer. De som inte har det
    har en årsavgift på flera hundra kronor.
    http://www.kreditkort.nu/jämför-kreditkort
    https://www.revolut.com/se/

För den som i perioder vistas utomlands, t.ex. Spanien, eller e-handlar från
    andra länder bör följande vara mest prisvärt.

1) I Sverige betalar man med ett kreditkort, som ger högsta möjliga bonus per
    spenderad krona och saknar årsavgift. T.ex. ett kreditkort från BankNorwegian
    eller TUI. Ungefär 1% i bonus att köpa flygbiljetter för gäller för båda. Coop
    försämrade sitt gratiskort för något år sedan, så nu får man bara 0,5% bonus i
    ej Coop-ägda butiker. När man handlar i en Coop-butik verkar det intelligentare
    att betala med medlemskortet. Finns ingen anledning att blanda in Mastercard i
    den transaktionen. För den som ibland är bilburen har Circle-K m.fl. nästan
    lika bra gratiskort.

2) Utomlands eller oftast när man e-handlar i utländsk valuta använder man ett
    debet-kort från Revolut. Debet-kortet laddar man med pengar genom att betala
    med kreditkortet nämnt i punkt 1. Revolut har inga valuta-påslag, bara ett
    påslag på 0,5% under helger när valutahandeln är stängd. Men, man kan fördela
    pengarna på sitt konto mellan olika valutor. Så vill man spendera pengar under
    helgen växlar man i appen senast fredag, utan något procentuellt påslag.
    Reseförsäkring kostar extra, så resor bör man betala med kort enligt
    punkt 1, även om det är annan valuta än SEK.

3) Det kan vara bra att ha flera kredit-kort, utan årsavgift, enligt punkt 1.

peterstockholmsweden och mixt gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Konstig sida för jämförelse.
    Saknar många kort men jag antar att dom tar betalt av företagen som är med så därav saknas en hel del.

4. Daniel C

Daniel C Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Bra tips! :)

För 2:an kan jag rekommendera Coops Mer-kort, som @Svenne Apelsin skrev ger den 0,5% kickback utan valutapåslag men har 349 kr i avgift per år (första året fritt).

Givet att man har en spend på över motsvarande 70 000 SEK per år efter första året så är det ett toppenkort. :D

5. Svenne Apelsin

Mottagna gillanden:
    40
    Jag tror inte att de behöver betala för att finnas på sidan.

Mer troligt är att ägaren till sidan får betalt för varje besökare, som klickar
    på en länk och skaffar ett kreditkort. Affiliate kallas det. Alla kortutgivare
    tycker nog inte att det är värt pengarna med affiliates.

Det här är 'big business', att vara affiliate.

6. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Din sida?
    Oavsett vad så tycker jag den är missvisande.

7. Svenne Apelsin

Mottagna gillanden:
    40
    Min sida?
    Om det hade varit det hade jag ju varit smått rubbad. Bara ett av de tre jag
    föreslog nämndes på jämförelsesidan. Det finns säkert fler jämförelsesidor.
    Använd valfri sökmotor.

8. Asplund

Asplund Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Stämmer Seqr och https://credit-10.com/se/monetti-logga-in/syns inte på UC men gör det, men med nya credit10 kommer den att synas också och för mig är det inte värt att ha den typen av tjänst då om det ger en förfrågan som syns och som påverkar mitt kreditbetyg. För mig har Betalkoll fungerat bra har lagt in de räkningar som haft kvartalsbetalning och jag har då kunnat betala dem på 3 månader.

Zanny gillar detta.
  9. Svenne Apelsin

Mottagna gillanden:
    40
    Och vad hade detta att göra med vad som skrivits i denna tråden tidigare?

Jag måste be att få korrigera vad jag skrivit tidigare. TUI har en fakturaavgift. Den lär gälla, även om man använder e-faktura. Då blir det snabbt ett väldigt dyrt kort att använda. Men, det ger fördelar för att köpa resor hos TUI, så för detta, men inte annat är nog det kortet bra.

10. Janneman

Janneman Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Jag gjorde en högst ovetenskaplig genomgång av korten för ett tag sedan då Norwegian beslutat sig för att sänka sin kickback från 1% till 0,5%.
    Jag kom fram till följande som jag kör med ett tag till med tills man hittar nått bättre
    -Everyday kortet (adm. av Nordea) för daglig användning inkl köp av flygbiljetter som ger tillbaka 1% i pengar (hög uttagsavgift utomlands)
    -Coop "Mer" för att slippa valutaväxlingspåslag eller någon uttagsavgift utomlands. (enbart för att ta ut pengar utomlands)

Last edited: 8 september 2018

Dela sidan

Laddar...