Bästa helhetslösningen.

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Los Suecos, 18 mars 2015.

  1. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Hej, ny på forumet, men inte ny i Spanien...

    Vi har just köpt ett hus i Altea och nu börjar det praktiska,

    Till att börja med så vill vi fixa det här med telefoni, internet och TV.

    Ni med erfarenhet och kunskaper från Costa Blanca, vad föreslår ni?

    Det behöver inte vara det billigaste, vi värdesätter mera att det är enkelt och att det framförallt fungerar.

    Carola y Tommy
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. wille

    wille Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1
    TV, internet mm

    Vi har DvBlab vilket fungerar perfekt. Har 13 svenska kanaler + radio P4, P1.
    TV + internet kostar 39 €/mån. Fungerar bra. När man inte är där pausar man enkelt på deras hemsida. Likaså när man vill aktivera igen. Vi har inte telefon så det vet jag inte vad det kostar, utan vi har ett mobilt kontantkort via Mas Movil. Billigt att ringa och ingen kostnad när man blir uppringd.

    Nackdelar med DvBlab: Ingen svensk text tv (SVT 1,2, TV 3, 4) får man inte. Dock textas alla filmer på svenska.
    Ingen svensk kommentator på Eurosport (engelska).
    ;;;)
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vill man fixa Tvn själv är slingbox utmärkt. Sedan kan man se Tv på alla plattformar.

    Kan inte ditt område men internet är slött i Spanien. Jag har 6 MB och det behövs för att se Tv. Betalar i kronor 300 och har det på hela tiden.
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hur många MB har du? Sharky säger att man behöver 6 MB för att kunna se Tv vilket låter mycket, men det kanske är så think.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. wille

    wille Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1
    TV Internet

    Vi har 2 tallrikar. En för TVn och en för internet. Så det är inga problem.
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag hade 3 från början TV fungerade dåligt , fick 4 fungerade hyfsat.

    Nu har jag max jag kan få 6 MB och det fungerar bra även med två ipads samtidigt.
     
  9. LennartA

    LennartA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    När det gäller telefoni så finns det ett bolag som heter GoldenPartner. Med dom så kan man få ett svenskt nummer (eller ta med sig sitt eget) i Spanien. Sedan ringer man till och från Sverige med svenskt pris (billigt). En kompis har det och han har flytta runt lite (Spanien, Thailand, Cypern) han har jobbat med svenska bolag och dom har då trot att han är i Sverige. Dom leverera en dosa som man kopplar till internet och sedan kopplar man en vanligt telefon i andra änden. MVH Lennart
     
  10. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag tycker att Skype är ett bra alternativ. Man ringer från Skype till Skype gratis.
    Man ringer från Skype till hemtelefon i Sverige för 1.1cent - 2.2cent /min. beroende på antal minuter / månad, öppningsavgift 6.6 cent. Till mobilen kostar det ca.3 cent / min. Öppningsavgift 9 cent.
    SMS till Sverige 7.8 cent.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Knut

    Knut Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2013
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3
    Skype-europa abonnemang för 67kr/mån kombinerat med ett skype-nummer för runda slängar 250kr om året ger mycket bra flexiblitet. Du ringer till dina bekantas fasta telefoner med abonnemanget och har du bekanta som inte har skype så kan de ringa ditt skype-nummer i sverige för att komma fram till din skype.

    Sen kan skype vara lite överbelastat ibland men det är inte så ofta som väl är...
     
  13. LennartA

    LennartA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Grejen med att ha en dosa är att man har sitt eget nummer med sig vart man än är i värden. Det är bra fall man ska ha en verksamhet med kunder i Sverige eller fall man vill slippa byta telefonnummer. Det är knappast dyrare än Skype.
     
  14. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Om jag förstått rätt är inte DvBLab ett alternativ i Alteaområdet, eller.... .

    Ser på deras täckningskartor att det bara är i Torreviejaområdet man erbjuder
    sina tjänster.

    Någon med erfarenhet utav Movistars ADSL här på Costa Blanca?
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Fungerar oklanderligt och har gjort i 8 år minst.
    Vet inte villkoren nu men den går ju i fasta nätet (ADSL) och jag har
    fast telefon med "fria" spanska samtal. Bra hastighet (10 MB) mm mm. Kostar ca 45E/mån och törs aldrig byta...
    Man kan kanske välja bort tele och få billigare men den går ju iaf i kopparkabeln...Pausa tror jag inte man kan?

    Chao P thumb
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Eersom jag bor ute pà landet och inte har täckning för TV. klagade jag hos movistar och fick en reducerad mànadskostnad i 6 mànader. Efter 6 mànader fick jag klaga pà nytt osv.
     
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Tack för de snabba svaren.

    Huset vi köpt har idag ADSL från Movistar/Telefonica och som jag förstått fungerat bra. Kostnaden tror jag är 45 Euros/månaden. Säkert inkluderar det den fasta telefonen, som vi inte är intresserade utav. Våra mobiler sköter det här med telefoni.

    Såg i annan tråd här på Forumet en annan leverantör som heter AeroMax som erbjuder 6MB/1MB för 18 Euros/månaden. Provade motsvarande lösning när vi stod med vår husbil i Bolnuevo och det fungerade mycket bra.

    Åtminstone priset blir lockande om man t.ex använder AeroMax för internet och kopplar till Spaniaboxen för TV'n. 18 + 20 Euro. Då har man åtminstone i teorin både ett snabbt och obegränsat internet, samt en hel drös med TV-kanaler.

    Någon som har kommentarer? Tack.
     
  18. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    WiFi är inte det bästa om man ska se TV via det - ofta ganska instabilt.
    Men det beror helt på hur man befinner sig i förhållande till masterna.
    ADSL är normalt stabilare, men är telefonledningarna dåliga kan det också vara instabilt.
     
  19. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Så här blev det.

    För Internet valde vi ADSL från Movistar/Telefonica och för mobiltelefoni blev det samma företag eftersom man erbjöd en rimlig paketlösning. Inte billigast, men känns säkrast.

    För TV'n och tillgång till de skandinaviska kanalerna valde vi SpaniaBox, vars lilla magiska låda ger oss tillgång till över 100 kanaler.

    Resultatet hittills är mycket bra, nöjda.
     
    Last edited: 11 april 2015
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag var tvungen att byta Movistar som mobiloperatör efter
    alla år här i Torre. Ingen cobertura (täckning) allt som oftast.
    Missade många för mig viktiga samtal.
    Dom sa " det är så mycket folk i Torre"...Jag sa att då får ni väl
    uppgradera efter det då...Inte klokt att största företaget låter
    nätet förfalla.
    Men som sagt ADSL funkar perfekt.
    Hoppas mobil funkar där uppe hos er iaf.

    Jag bytte till MásMovil, billigare och alltid täckning i Torre.

    Chao P :sol:
     
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Masmovil har inget eget nät. De ligger (om de inte bytat) pà Oranges nät.
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo visst men då är det Orange som har bättre täckning i nätet och
    MásMovil var billiga iaf...

    P thumb
     

Dela sidan

Laddar...