Avgift >200EUR för att ta över elavtalet vid lgh-köp?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 6 januari 2016.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Fick följande av min advokat:


    We have started the procedures to change electricity and water to your name. The companies have asked for a Declaración Responsable, to get that, the town hall requires:
    -Copy of your NIE/Passport
    -Copy of the deed
    -Fee (17,50€)
    -Expert report by an architect. It has a price of 200€ (+ IVA), he will gives you the bill.


    You can consult everything you want to know about Declaración Responsable in this links

    http://www.torrevieja.es/sal/ayuntamiento/urbanismo/tramites urbanismo/listado tramites/index3.aspx

    http://www.agamed.es/ESP/971.asp

    Vad f-n är det där sista?? Ska jag betala 200 euro + moms bara för att ta över elavtalet efter förre ägaren?

    Jag fattar inte vad det står i länkarna de skickade, är det något den förre ägaren inte hade som alla måste ha nuförtiden och som jag alltså är skyldig att skaffa??
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!

    Om el och vatten har varit avstängt länge så behövs det
    en "expert" iaf när det gäller el som kollar upp om ledningarna
    är schyssta för att koppla på den igen.
    Det brukar vara en firma som Iberdrola (Elbolaget) skickar ut.
    Det kostar...
    F ö är det bra om du får reda på vilken "potencia" som varit innan.
    (översätts med ampere på svenska väl)
    Är den för hög så se till att dom sänker den. Dyrare per månad annars.
    3.45 brukar vara normalt med "normala" maskiner i en liten lgh.
    Urjobbigt att ändra upp el ner senare :( Byråkrati utan like...

    Chao P :coolsmilie:
     
  4. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    P!
    Jag tror att du menar 3,3kW, det är åtminstone vad vi har på vårt abonnemang.
    Potencia (effekt på svenska).
    Max ansluten effekt 3,3kW (kilo Watt) innebär cirka 14A (Ampere) vid 240V (Volt)

    På svensk tv har vi ett program som heter "Felix stör en ingenjör"

    Mvh
    Sven
    (en störig ingenjör ));) )
     
    Last edited: 6 januari 2016
  5. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Det har mig veterligt inte varit avstängt alls, isåfall är det åtminstone inte mitt fel. Det fanns både och i november när jag var nere, men min advokat hade då inte ombesörjt bytet av namn på kontrakten, vad jag förstår, fast jag tog över lägenheten i oktober.

    Finns det någon risk att merkostnaden beror på att de varit sena med detta?
    Och är det isåfall rimligt att jag ska betala den kostnaden när jag har ett advokatavtal som innebär att de ska ombesörja alla såna formalia åt mig?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tack Sven, jag kommer ihåg fel för jag har en "potencia" i studion nu som
    jag bor i på 5,75 Alldeles för hög :)
    Chao P :sol:
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tror nån som vet mer får svara då men summan stämde med en lgh
    där det varit avstängt i 3 år. Då måste "nån" elexpert ut som sagt.
    Jag var ju med, han kom och glodde lite inne och ut på 5 min. 205E :)
    Men - det är ju en ny EU-bestämmelse att bostäderna ska ha ett
    "Certificación energética". Kanske är det som det handlar om...
    Få se om nån kan det bättre...
    Tror inte det handlar om att nån varit sen här i alla fall.

    Chao P :sol:
     
  9. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    En energideklaration har nyligen gjorts i lägenheten. (Och det borde min advokat förvisso veta om, tycker jag, men jag påpekade det för honom då jag tyckte att det borde vara relevant i sammanhanget, men jag har inte fått något svar ännu. )
    En sådan kan jag lättare förstå kostar pengar. Jag hoppas verkligen att det är den som de tror behövs och att avgiften därför inte blir aktuell.

    Men om någon vet något, får ni hemskt gärna upplysa mig..!
     
  10. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Vill förtydliga att de informativa länkarna jag fått av min advokat handlar om just Torrevieja, eftersom jag ser att jag fått tråden flyttad. Jag vet inte om detta gäller för övriga landet.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Dagens svar från advokaten:


    The energy declaration it is different from "declaración responsable". I attach you two screenshots of agamed (water company), where it is said you need a declaración responsable, and the town hall, where you can see what is necesary to get it.

    200€ + IVA is the price of architect's job, because he is the one who has to elaborate the report that is necesary to get the declaración responsable.

    Och så två klipp från de länkar jag redan fått.
    declaración responsable "de segunda ocupacion" är det tydligen.
     
  13. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej energideklarationen skall säljaren visa upp och betala det gäller även dom som hyr ut sin bostad ;;;)
     
  14. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er,

    5,75kW är standard för lägenheter byggda efter 1992.
    3,3Kw räcker om du inte har elspis eller/och ugn tillsammans med AC, då behövs 5,75kW.

    Vi uppgraderade från 3,3 till 5,75 och kostade runt 120EURO + el arbete då vi bytte från gas till elspis.
     
  15. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Energideklarationen har säljaren redan gjort (då kan även jag använda den, eller hur?). Men det var tydligen inte den som efterfrågades.
     
  16. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det kan duthumb
     
  17. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    HUr kollar jag vad jag har för potencia? :) Jag HAR nämligen elspis, och det KAN ju bli aktuellt med en ac/luftvärmepump nån gång... Kan jag läsa mig till det i elcentralen ("proppskåpet")?
     
  18. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Det står på elräkningen.
    Vi fick byta proppskåp säkringar och några kablar som var för tunna, innan Iberdrola godkände det.
     
  19. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    Titta på huvudsäkringen.
    Om den är på ca 13-14 A kan du inte ha mer än 3,3kW .
    5,75kW kräver huvudsäkring på ca 23-24A.
    Jag utgår från att du har en fas in i centralen. (Det är en ensam huvudsäkring)

    Potencia (effekt) är naturligtvis angiven på elräkningen men jag gissar att du inte har tillgång till den.

    Vi har 3,3 kW i vår lägenhet. Det är lite snålt men fungerar om man inte slår på alla utrustningar på en gång. Vi har/behöver ingen AC litar på TD (tvärdrag) fungerar utmärkt där vi bor.

    Sven
     
    Last edited: 7 januari 2016
  20. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Om advokaten skriver Agamed handlar det om vatten och inte el eller är det något jag missar?

    Ang. "Potencia contratada" så har vi 4,6 och det räcker alldeles utmärkt till ac och vitvaror.
    /Helen
     
  21. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Du har alldeles rätt, de skriver "el och vatten", och att "företagen" kräver den här deklarationen. Jag gick bet på den första länken som var hur lång och omständlig som helst, men den andra går nog att dechifrera, och jag ser att den ju mycket riktigt är vattenleverantörens, medan den första var nån myndighets i Torrevieja.
    Men faktum är att jag fortfarande inte begriper vad deklarationen är till för... Jag borde ha tagit med vatten i rubriken men tänkte den blev för lång.

    Vad betyder segunda ocupacion? Andra boende, dvs andra (kanske även senare?) personen som bor i lägenheten? Alla som inte köpte den ny?

    Ursäkta en lite trött rookie som är en aning misstänksam efter tidigare turer... Det är lite tråkigt när vägen mot drömmen kantas av otrevliga överraskningar.
     
  22. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanske du hittar något läsbart här http://www.spanishsolicitors.com/cedula-de-habitabilidad/
     
  23. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nalle eller Marli borde nog ha kolla på detta, skicka ett PM till någon av dem så kanske du har turen att få ett bra svar. Båda jobbar som mäklare så de bör ha lite koll.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...