Att tänka på när man är i sverige?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Luigi, 22 december 2014.

  1. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    hejsan gott folk!

    Jag har en spansk kompis som ska komma på besök till sverige - vad för tips kan jag ge honom som han ska tänka på då han är i sverige?

    Alltså något kan ju vara tillåtet att göra i spanien men inte i sverige/liknande osv!

    muchas gracias!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. sportgarage

    sportgarage Medlem

    Blev medlem:
    11 december 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Tala om för honom att han skall ha ett bankkort att betala med, eftersom det är svårt att betala för sig med kontanter.
    Det är det som jag har upplevt mest trassel med som utlänning i Sverige
     
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej det är väl inte svårt att betala med svenska kronor :):):):)
     
  5. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    det ska jag absolut göra! tack!

    Men finns det inget annat han ska tänka på?

    Du som både upplevt spanien och sverige - skulle du kanske göra några jämförelser mellan länderna? jämförelser som är bra att tänka på, som t.ex. att i bussarna i sverige så står det där uppe vilken station det är medan det i spanien så kanske det inte står och då måste man räkna efter hur många stationer man ska av i - istället så kan man i sverige bara kolla när stationens namn dyker upp på bussen där uppe!

    har jag formluerat mig bra? Tveka inte att fråga igen om jag inte skrivit tydligt!

    tack!!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. sportgarage

    sportgarage Medlem

    Blev medlem:
    11 december 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag var inne på Telias butik för att skaffa mig ett kontant kort det gick inte dom tog bara kort, bussen gick inte heller att betala med mynt eller sedel, Sverige är ett U-land));)
     
  8. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    tipsa honom om varma kläder också :)
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Tvärtom, kontanter tillhör historien och kommer snart bara att användas i "U-länder" :) (I Spanien får inte en näringsidkare ta emot mer än €3000 i kontanter så de är på god väg också)
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Säg till din vän att han kan betala med Euro även på vissa ställen i Sverige, t.ex. McDonalds, Åhlens, H&M, Ikea och vissa Statoil. Känns onödigt att växla till Svenska kronor om man har kortet med sig.

    EDIT: Och Systembolaget ;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej undra på att folk inte vet vad dom har på kontot när dom skall ta ut pengar man får alltid vänta när dom kollar det är bara ungdomar som betalar med kort när dom köper varm korv med bröd julgrantomtejulgrantomte
     
  13. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    tack alla! men jag menar något annat han ska tänka på. t.ex. om vi jämför med england och sverige då skulle jag tipsa honom som är från england att han ska vara försiktig när han korsar övergångsstället och/eller när han kör bil.

    det är sånt jag menar =)
     
  14. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    men angående "siestan" då?

    för han kommer säkert inte vilja äta lunch runt klockan 13-15:00 för han kanske vill sova? och äter då istället runt 17:00?

    Någon som kan förklara med om "siestan" osv?
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Lunch, eller Menu del dia på restaurang äter man oftast mellan 12 och 16 på restauranger i Spanien. I Sverige är det oftast mellan 11:30 och 15. Inte så stor skillnad. Skillnaderna är inte så stora längre. Det är inte 1950 talet. I många statliga och kommunala verksamheter i Spanien har det väl blivit oerhört vanligt med samlad arbetsdag, dvs ingen siesta, inte en massa kafferaster utan en kort lunch vid 12-13 och sedan slutar man tidigare. Man har insett att det inte är så effektivt med långt avbrott mitt på dan :)
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dom flesta affärer i stadskärnor stänger (tyvärr) mellan 14 och 17.
    Inte dom stora som Mercadona el Consum.
    Äter -"almuerzo"- och vilar eller tar hem ungar från skolan.

    Dom som inte jobbar, iaf äldre sover sen ett tag efter el almuerzo.
    Vanligt fortfarande.

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 25 december 2014

Dela sidan

Laddar...