Att köpa Gas (butan) i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av goranwint, 23 december 2014.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Undertecknad har nu för första gången beställt gasflaskor för leverans. Jag brukar alltid släpa själv annars och åka till en mack och byta flaskor, men tänkte att jag inte orkar släpa mer. (gå en km till bilen/åka hem och lasta/ köpa/åka hem och lasta ur, ställa i farstun/ köra tillbaks bilen till parkeringen/gå hem en kilometer) Allt med dåliga knän.

    Jag hittade i lördags ett litet Repsolkontor i Estepona centrum, och gick glad i håge in för att "prata" med damerna där. Måste sägas att jag bara klarar "poco español). Två damer sitter vid varsitt skrivbord utan att titta upp när jag kommer in och hälsar glatt. Efter en stund höjer bägge två blicken, typ, Vad vill du?

    "Dos bombas de butano por fafor", lyckas jag få ur mig. Hmm säger den ena damen och tar fram ett papper (3x3cm) Smart som jag är så uppger jag min adress, vilket tydligen var vad hon hade väntat sig. Sen såg hon ut som ett frågetecken. Eftersom jag ville ha flaskor före jul så sade jag "Lunes o Martes?" Si!!! Sen var hon tydligen klar och återgick till sina papper.

    "Perdon" sa jag artigt, Lunes o martes? Jag vill ju inte gärna sitta två dagar och passa leveransen! Si!!. Okej då, försöker igen Lunes? Martes? Då kommer en lång utläggning som jag tydde på att kommer de inte på måndag så kommer de väl för tusan på tisdag. Fattar du ingenting?

    En halvtimme senare kommer gasbilen (lördag)! En mycket vänlig ung spanjor (givetvis) frågar "Senor Atico"? Si säger jag och så bär han upp två flaskor.

    Klart! Spännande. Vad jag älskar detta land!

    God Jul allihop.
    Göran i Esteponathumb
     
    Last edited: 23 december 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    *Martes ;)
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Åh, vilken underbar julsaga! Jag blir riktigt tårögd. Ibland överträffar verkligheten dikten. Fast spanjorerna kanske skulle ha lite bättre kommunikation mellan varandra i sitt arbete. Det skulle underlätta en hel del för alla thumb.
    GOD JUL på dig "moderatorn" och alla andra också för den delen tomtejul!
    rocio
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Å fan! Sorry. Där var problemet :)
    thumb
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Här kommer Disa med en gasbil 2 ggr per vecka, tisdagar och fredagar.
    De tutar när de kör omkring i området, så man kan springa ut och stoppa den, men det bästa är att hänga en röd trasa på grinden... då stannar de och ringer på, och kommer med en flaska och byter.
     

Dela sidan

Laddar...