Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kjell:
    Ja bra tips på mat och fikaställen...Jag är inget bra på just restauranger men norska Mundo Pequeño är bra.
    El Pescador är en spansk fiskrestaurang som mina vänner varit mycket nöjda med. Gågatan från Vita Kyrkan.
    En annan som jag gillar är nere mellan Cura och Los Locos...Coffe & Tapa. Fish and Chips jättegod men
    är en spansk tapasrestaurang. Lite nostalgi då jag känt dom i många år men i alla fall...
    Ett annat "konditori" som var favoriten innan La Panattería slog upp porten är InaExpresso.
    Gillar deras café con leche och kaffebrödet. Ja visst finns det så många restauranger/barer som du skrev.
    Poppar upp nya hela tiden också. Och en del stängs förstås.
     
    Last edited: 27 december 2018
    Kjell Fohrman gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Lasse!
    Ja den var fin och förhållandevis billig med tanke på rum och badrum. Är ju sänkt pris.
    Lite backigt upp från stranden gissar jag...men när man inte vet gatan så är det svårt.
    Troligen lite tomt på vintern gissar jag. La Mata by nära där som tillhör Torrevieja hade varit lite bättre I
    af lite mer rörelse och karaktär...lugnt men en liten "stad" i staden men alla är vi olika :)
    Firman har jag aldrig hört talas om och dom skriver bara att dom har erfarenhet och det har väl vissa
    av dom men inte när den öppnade.
    Det har ju poppat upp ett tusental firmor efter krisen 2008 då många fick slå igen.
    Jag skulle ta egen oberoende advokatfirma till hjälp och då kan man köpa av - i princip - vilken mäklare eller "mäklare" som helst.
     
    Kjell Fohrman och Sharky gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Köp inget utan att titta , vi såg på ett trerums townhouse och såg att tvårums townhouse på andra sidan gatan var lika dyrt eller dyrare.
    Frågade en boende Engelsk man. Till vänster på gatan var garageinfarterna i källaren så trånga så att många fick inte in bilen i garaget. De huset vi tittade på hade en knäppande transformatorstation utanför , klart störande.
    Titta på objekt o omgivning och Advokat enligt ovan.
    Lycka till!
     
    Preciosa gillar detta.
  5. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag säger som andra redan har sagt, skaffa egen oberoende juridisk rådgivare! Vem som helst kan starta firma i Spanien och kränga bostäder men har du en advokat som jobbar för ditt bästa (d.v.s. inte mäklarens) så kan du köpa nästan varifrån som helst. Troligen kommer ni ändå att undvika eventuella mäklare som ni själva märker ljuger er rakt upp i ansiktet eller är alltför otrevliga.
    /Helen
     
    Last edited by a moderator: 26 februari 2019
    Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    LC det ser ut som att det ligger mellan La Mata stranden och centrala delar av Torrevieja så att det är nog ingen risk för att ni blir själva där
    och ni har väldigt nära ner till havet, :)
     
  8. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    Glömde... det viktigaste åk ner och titta, samla ihop ett par objekt och sedan åk ner och titta för känslan syns inte på bild
    när man står där och kanske prata med någon som bor där eller bara gå runt i området och testa olika områden till slut så sitter känslan där och då är det säkert rätt
     
  9. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    La Mata är ett populärt område där det bor många turister och därför är priserna där något högre än på andra ställen.
    Lägenheten verkar vara i OK skick och det är inte så långt till havet/stranden. Den ligger vackert med fin utsikt. Det ligger nära en stor affär.

    Mäklaren vet jag inget om, men det är ju tämligen ointressant eftersom man aldrig skall lita på en mäklare eftersom de inte har något juridiskt ansvar. Det innebär ju förstås inte att de alltid ljuger, tvärtom så är det snarare så att de i regel är helt OK det de säger. Men i och med att det är så mycket pengar inblandade så kan man inte utgå från det som de säger utan du skall ALLTID anlita en jurist för att kolla upp allting.

    Lite frågetecken som jag skulle ha kollat upp om jag varit spekulant.
    Det står att den ligger mot söder - det gör den inte för balkongen vetter mot sydost. Jättefin morgon och förmiddagssol - men hur länge är det sol på eftermiddagen?
    Det står att den ligger 600 meter från havet. Fågelvägen (jag mätte på googlemaps) är det 750 meter, promenad/bil-vägen är ytterligare något längre.
    Det står att lägenheten är på 119 m2. Visst är den stor, men så stor är den inte. Knappast inte ens om man räknar in terrassen.
    Ner mot havet är det en tämligen lång backe. Det är kanske OK för er idag, men hur känns det om några år (lederna blir tyvärr inte bättre med åren). Men ni kanske kommer att ha bil?
    Terrassen är stor och fin men den ligger väldigt högt upp och är inte inglasad och har inget tak (sannolikt inte "möjligt") och det gör att den är väldigt utsatt för blåst och regn. Verkar ju inte finnas några stuprännor heller så takvattnet rinner ner på er balkong (det kan regna och blåsa riktigt rejält). Det verkar ju också som om balkongräcket längst ner har en del vattenskador (faktiskt även en del "skador" på utsidan). Kolla väldigt noggrant så att inte vattnet har kunnat ta sig in i lägenheten. Antagligen är det en jättefin sommarterrass - men troligen inte så trevlig på vintern (förutom på soliga och vindstilla förmiddagar).
    Trappan inomhus verkar inte ha några räcken (dvs inget för gamlingar), men det går ju att sätta upp.
    Det verkar inte finnas någon pool för barn (dvs sådana som inte kan simma) vilket ju kan vara bra om man får besök av "småttingar".

    Du undrar också om det kan bli "folktomt" om vintern. Sannolikt är det så (eftersom det nästan överallt är så) under större delen av året. Jag är medlem i några "svenskklubbar" men de har alla sin huvudsakliga verksamhet (jag är bara med på gemensamma middagar/luncher) förlagd till "centrala" Torrevieja. Du kan ta bilen in dit, eller bussen (du har ca. 400-500 meter till en busshållplats). Jag känner inte till någon, men kanske finns det också någon La Mata-klubb för svenskar eftersom det bor många svenskar i området. Varför inte besöka "Matboden" och "Senap och Ketchup" fråga dom som jobbar där, de kanske vet. Sedan hur "dött" det är måste du undersöka själv. Bege dig till lägenheten och kolla utifrån några kvällar nu under "vintern". Kolla i hur många lägenheter det lyser och promenera runt i området - känns det säkert? Gå även dit på eftermiddagen för att se hur solen når balkongen. Har du bokat en visning är jag tämligen övertygad om att mäklaren kommer att vilja genomföra den en förmiddag ;)

    Slutligen:
    Åk ner och kolla och då inte bara denna lägenhet, utan en rejäl hög med lägenheter genom flera mäklare. Jag kollade på mer än 20 lägenheter och med flera mäklare. Den jag valde till slut var inte ens en av dom 3 som jag hade som favoriter i förväg utan en helt annan. Den ena av de 3 var redan såld när jag kom ner, i de andra 2 var det något inne i lägenheten (minns inte vad det var) som gjorde att de inte längre var aktuella.
     
    Last edited: 17 november 2018
    Dahook, Sharky och Los Suecos gillar detta.
  10. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag tycker hela ditt svar är ett bra resonemang!

    Ang. kvadratmetrarna:
    Nästan alltid är det byggytan som anges (det blir ju så mycket finare siffror då ;)) och då kan det, utöver bostaden inkl. alla väggar, t.ex. ingå del av trappuppgången eller annat. Jag har för mig att balkongen bara ska ingå om den har tak.
    /Helen
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Kjell Fohrman , ditt svar och din tråd håller mycket hög klass.
    En poäng , jag har mätt med cykelhjul 300 meter till sanden på min strand.

    Men i olika annonser är avståndet allt mellan 100 meter och 1 km , så det som skrivs bör tas med en nypa salt.
     
    Los Suecos gillar detta.
  13. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Jättefin lägenhet och till bra pris ,ser det ut som.
    Håller med Kjell det sammanfattar det mesta och ni måste promenera runt i området,,, det är väldigt backigt där och har ni inte bil så är det en dryg bit upp efter en dag på stranden.
    Kolla även vart bussen går då området ligger lite mittemellan och det kan bli lite tjatigt att gå i samma backar jämnt :)
     
  14. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för tipsen - preciosa (y)
    Kan också tipsa om att det just nu är tapasrunda i Torrevieja http://rutadelatapatorrevieja.es/?f...KDDLdP7wlvyLDvg5jum8V1bARMAG-bnLIL1k20ohOi3hE Idag är sista dagen i "första etappen" men redan i slutet av nästa vecka (22-25/11) är "andra etappen". Man får ett litet glas med vin/öl samt en tapas för 2 eller 2,50 EUR. Ett bra sätt att gå runt och lära känna nya restauranger. Igår passade jag på tillfället och sannolikt blir det för mig ytterligare en vända nästa vecka.
     
  15. Lasse Carlsson

    Lasse Carlsson Ny medlem

    Blev medlem:
    5 november 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för alla era kommentarer! Dessa tas tacksamt emot
    Vi kommer inte köpa något utan att först bekanta oss med omgivningar etc. Min tanke har varit områdena kring Los Frutales, men så dök detta objekt upp och kittlade mitt intresse.
    Kjell, du hade några bra synpunkter som jag inte tänkt på t.ex. barnpoolen och slagregn mot balkongdörrar utan tak.
    Jakten går vidare.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  16. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Just en dag som idag skulle du ha varit här nere och kollat på lägenheter;). Detta eftersom det har regnat och blåst hela natten (regnar t.o.m. fortfarande) och jag har läst på nätet att det är stora vattensamlingar på vägarna på många ställen runt om i stan (så "barnpooler" finns det många just nu:)) och eventuella läckage in i lägenheten avslöjas obarmhärtigt i detta skitväder.
    Kommer ihåg en lägenhet som jag och min fru hyrde här nere för några år sedan (balkongen där låg i österläge, var inte inglasad och hade inget tak). Så en morgon vräkte regnet ner (som det någon gång då och då gör här nere) och helt plötsligt blev det en "flod" inne i vardagsrummet. Vi fick täta balkongdörren med handdukar och en filt för att stoppa vattnet. Sedan lät vi handdukarna ligga kvar vid dörren resten av tiden vi var därnere, för det kunde ju bli något ytterligare "slagregn" när vi inte var i lägenheten.

    Annars så är det ju viktigt att leta minus för bostaden innan man köper och alla lägenheter har minus. Sedan får man ställa dessa i relation till läge och pris. Så gjorde även jag för den lägenhet jag köpte, men de minus jag hade satt upp var sådana som kunde åtgärdas (jag har haft en byggfirma här som gjorde detta) efter att man flyttat in.

    Så leta du på och ha många alternativ att kolla upp när du väl åker ner. En del av lägenheterna kommer att visa sig vara bättre än du trodde, medan de flesta visar sig vara sämre. Kollade precis på Kyero och angav då max. 110.00 i pris, 3 sovrum och pool och där finns just nu på Costa Blanca (de flesta i eller nära Torrevieja) 302 bostäder till salu så du har en del att välja mellan. Kan du gå upp 10.000 till så tillkommer ytterligare mer än 200 st.
     
  17. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej men du har något att glädjas över att skitväder har vi inte så ofta för regnet städar upp gatorna och sen kommer sommaren och 40 grader varmt så har vi något o klaga på igen ungarna är glada i dag behöver inte gå till skolan läste jag så barn polerna blir använda i dag
     
    Los Suecos gillar detta.
  18. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Har ju skrivit en del om några restauranger här och sådana finns det många av och de är ofta väldigt bra.
    En sak som är dåligt är dock oväsendet i dom och det är absolut en nackdel att besöka en välbesökt restaurangen för man kan knappt prata i dom eftersom ljudnivån är väldigt hög. Till största delen beror ju detta på att hus här nere inte är isolerade och restaurangerna har sällan tyg på väggarna som dämpar ljudet. Den dåliga (ej existerande) isoleringen gäller såklart inte bara för restauranger utan för alla hus och även t.ex. för bostäder, men eftersom många lägenheter ofta är tomma och även om de är det så är det få i dom så det är sällan ett problem som det kan bli i restauranger.
    Själv har jag av medicinska orsaker svårt med oväsen och för mig att vistas i en restaurang med många besökare leder ofelbart till en rejäl huvudvärk och att jag nästan inte hör något alls av vad mina "grannar" pratar med mig om :(
     
  19. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Idag träffade jag Preciosa över en kopp kaffe på La Panatteria Café . Väldigt trevligt att träffa forummedlemmar IRL och speciellt då Preciosa eftersom hon är den som skrivit särklassigt flest bra inlägg här i forumet. (y)
     
    Last edited: 4 december 2018
    DiBo, Sharky, Ricardo70 och 2 andra gillar detta.
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tack Kjell!
    Det var snällt sagt :) Det var trevligt att prata med dig också och du kom ju in på forumet och gjorde det trevligare!
    P
     
    CalleH, DiBo, Sharky och 1 annan gillar detta.
  21. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Jo tack - Vi tillhör de drabbade :( Vi kom ned den 18 nov o natten 18/19 nov regnade det ymnigt. Läste att det kom 100 ml under dygnet varav 70 ml mellan 6 o 7 på morgonen så taket började läcka. Tur i oturen att vi var där o kunde torka upp innan det letade sig ned till grannen. Fick via tidigare ägare veta att även denne haft ett läckage för några år sedan men efter åtgärd fått garantier för att det aldrig ska uppstå igen då det reparerats efter konstens alla regler med ngn speciell matta m.m. Så, får se vad försäkringsbolagen säger...
     
  22. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    När jag var nere i Torrevieja den senaste rundan (är nu hemma igen i Jonsered över jul/nyår) så passade jag bl.a. på att besöka det lilla offentliga akvariet i Santa Pola. Jag har ju tidigare jobbat inom den branschen (akvaristik) och brukar besöka offentliga akvarier lite runt om i världen (har säkert genom årens lopp blivit uppåt 100st) och i Spanien har jag tidigare besökt flera på Kanarieöarna samt i Barcelona och Valencia, men dessa tänker jag inte ta upp här eftersom de inte har så mycket med Torrevieja att göra, men det tycker jag att det i Santa Pola har eftersom det ligger så nära och det bara är en kort utflykt från Torre. Jag tog bussen från terminalen till Santa Pola och den kostar bara 2,85 EUR enkel resa. Då hamnar man ganska nära centrum i Santa Pola och där ligger ju också detta akvarium (Plaza de Fernandez Ordoñez, s/n, 03130 Santa Pola) som heter Aquarium Municipal.

    Det skall med en gång sägas att det är ett väldigt litet akvarium (ett av de allra minsta jag besökt) så man skall inte ha så stora förväntningar när man besöker det, men å andra sidan så är entréavgiften väldigt låg (3 EUR vuxna och 1,50 för barn) och bro man inte allt för långt bort eller bara har vägarna förbi och har en stund över så kan det kanske vara värt ett besök.

    Det finns 9 större akvarier (mer än på 10.000 liter) och 3 små akvarier (några hundra liter) och det de har koncentrerat sig på är fiskar från Medelhavet och det tycker jag är helt riktigt att begränsa sig så när nu akvariet inte är större. Inredningen i akvarierna är tämligen OK och fiskarna i akvarierna är i bra kondition så ett besök här gör definitivt att man får en begrepp över vilka arter som återfinns i Medelhavet. Det jag var riktigt besviken på var istället den dåliga informationen som gavs - som jag ser det så är detta ett ypperligt tillfälle att informera besökarna (både turisterna som lokalbefolkningen) om miljöproblemen som finns i Medelhavet och lite om hur vi skall bära oss åt för att inte förvärra dom. Dels så fanns inte så himla mycket sådan information och den som fanns var enbart på spanska. Man kan tycka att den åtminstone borde ha varit på engelska. Vad som däremot fanns var ett litet rum där det visades en film över dels själva Santa Pola men också om fiskarna och om Medelhavet. Denna film var helt OK och hade visserligen en spansk speakerröst men med engelsk undertext så den var absolut värd att kolla på.

    En praktisk detalj att tänka på om man skall besöka detta ställe är öppettiderna som är - tisdag-lördag: vinter: 10-13, 17-19; sommar 11-13, 18-22; söndag: 10-13

    Nedan lägger jag in några foton som jag tog på detta ställe (klicka på fotona för att se dom i större format):
    0B.DSC_8489.jpg 02B.DSC_8448.jpg 03B.DSC_8445.jpg 04B.DSC_8404.jpg 05B.DSC_8408.jpg 06B.DSC_8415.jpg
     
    Preciosa, Lasse Carlsson och CalleH gillar detta.
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    och så ytterligare några foton (även här - klicka på fotona för större format).
    Notera de 2 sista - efter akvariebesöket så tog jag en trevlig promenad utefter stranden/kajen och även då såg man mycket fisk och även då sådana arter som jag tidigare hade tittat på i akvariet.
    07B.DSC_8426.jpg 08B.DSC_8450.jpg 09B.DSC_8469.jpg 10B.DSC_8394.jpg 11B.DSC_8499.jpg 12B.DSC_8497.jpg
     
    Last edited: 27 december 2018
    Preciosa gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...