Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. valle74

    valle74 Ny medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    24
    Superbra skrivet om hyrbilar.
    Ett ämne jag brinner extra för.
    Här är mina erfarenheter o tips
    http://casagunda.reptech.se/hyra-bil-alicante/
    Jag brukar göra ditt alt nummer 2. Men köper självriskelimeringen vid sidan om. Insurance4carhire ,50 euro om året.
    Du hyr ju bara bil ibland så för dig är det kanske inte värt det.
    Tack igen för bra inlägg
     
    Last edited: 20 oktober 2018
    Farbror Sven och Kjell Fohrman gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för kommentaren som du gjorde valle74. Kollade också på det du skrivit via länken du la in och det var riktigt bra och de 2 inläggen tycker jag kompletterar varandra riktigt bra. Jag körde själv också med alternativ 2 en period och det var ju helt OK (även om jag såklart inte vet om det hade funkat om jag hade råkat ut för en skada). Jag har också för mig att den försäkringen kostade ca. 500 SEK/år.
    Tack också till preciosa för att du "gillade" mitt inlägg. Det känns ju lite dött här i forumet nuförtiden, men nu vet jag i alla fall att åtminstone 2 st har läst mitt inlägg (preciosa och valle 74) och känns det inte helt meningslöst att skriva några rader eftersom det ändå uppenbarligen ändå finns några som fortfarande kan läsa en mening som innehåller mer än 3 meningar (som inte funkar på Facebook).
     
  4. Marcus L

    Marcus L Ny medlem

    Blev medlem:
    20 oktober 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för en bra tråd.

    Jag har själv funderat på att köpa i Torrevieja i över ett år, men inte tagit något beslut ännu.

    Angående hyrbil, har du tittat på att betala hyrbilen med ett kreditkort där det ingår självriskeliminering? Jag tror att det t.ex. ingår i swedbanks alla kreditkort (ej betalkort), det är nog så att det ingår i de flesta bankers kort.. själv så hyr jag aldrig bil på semester utan tar mest taxi, så jag har ingen egen erfarenhet.
     
    Anette K gillar detta.
  5. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    OK - jag har nu också ett swebank-kreditkort men visste inte att där ingick en självriskeliminering - det är ju bra. Det blir ju då enligt alt. 2 men tänk då på att även detta alternativ har en del nackdelar.
    Tycker absolut att du skall skall ta ett beslut snart, dels är det trevligt i Torrevieja och dels börjar nu priserna även här att krypa uppåt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Marcus L

    Marcus L Ny medlem

    Blev medlem:
    20 oktober 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Re:members villkor finns här.

    ”Försäkringen gäller vid hyra av fordon under utlandsresa, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet.”

    Jag ser ingen större nackdel förutom att man får skicka in kvittot på självrisken till försäkringsbolaget, så länge man inte är i behov av att använda kortet till annat så gör det ju inte så mycket.

    Att jag avvaktat med att köpa beror mest på att jag vet inte om det är värt att köpa något medan jag fortfarande arbetar. Att köpa en lägenhet i Spanien som jag kan utnyttja sex veckor om året är kanske dumt om man inte ser det som en investering.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  8. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Om det är en "större" nackdel eller inte variera nog från individ till individ ;)
    Jag är själv inte mycket för att köpa en lägenhet "bara" som en investering tror jag inte riktigt på. Det kostar en hel del även att "hålla" en tom lägenhet även i ett gott skick och det är inte heller så lönsamt att hyra ut (vilket många tror) så om det bara handlar om några veckor per år så tycker jag du skall avvakta tills du får mer tid till att vara här nere och istället fram tills dess - hyr en lägenhet.
     
  9. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Apropå bilar - just när jag skrev ovanstående inlägg så hörde jag tjutande bromsar utanför fönstret och en smäll. Tittade ut och det verkade bara ha blivit några smärre plåtskador och inga personskador.

    Förra omgången jag var här nere så small det också här utanför - en äldre dam körde rätt ut från den stora Plaza Europa-parkeringen. Hon körde rätt över gatan och in i en parkerad bil som kastades rätt över trottoaren och in i staketet. Vet inte varför - antingen så kollapsade hon (det var varmt) , eller så råkade hon trycka på gasen istället för bromsen. Hur som helst - hon verkade vara rejält omtöcknad och inom någon minut samlades folk runt om. Såg att de som stod runtom ringde efter "hjälp". Först kom 1 bärgningsbil, efter ytterligare några minuter kom ännu en bärgningsbil, en stund senare så kom polisen, och efter ytterligare en stund så kom ambulansen för att hämta damen. Och då ligger det ändå ett sjukhus ca. 200 meter härifrån och ändå var det ambulansen som kom hit sist!!!!!!!!!!!

    En annan incident inträffade för några dagar sedan. Jag hade promenerat till Skandinavisk Fisk och Delikatess för att köpa in min månatliga "dos" av Kalles Kaviar (till frukostägget.) På vägen hem, precis innan jag skulle gå "ut på" Avenida Paris så kom en bil på samma utfartsväg som jag och den hade för hög fart och fick tvärnita för att inte åka ut på Paris-gatan och där krocka med den cyklist och bil som kom på den. Det var bara det att på den tvärnitande bilens tak låg 2 st spånskivor på ett takräcke och när bilen tvärnitade så gjorde inte spånskivorna detta utan de flög rätt ut i gatan (framför cyklisten) som en vårkåt giljotin. Både cyklisten och bilen som kom på Paris-gatan tvärnitade också de och som tur var så passerade skivorna precis framför (max. en halvmeter) cyklisten och bilen bakom honom han också stanna så den körde inte på cyklisten. Snabba reflexer och en rejäl portion med tur räddade utan tvekan livet på cyklisten. Jag kollade på takräcket och där fanns inga rep eller band som hade bundit fast skivorna utan de låg uppenbarligen helt lösa på taket:mad:
    Hur som helst - utan tvekan så är det väl motiverat att ha en bra försäkring här nere (y)
     
    Håkan P, Preciosa, tierp och 4 andra gillar detta.
  10. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Ha ha ha
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Det finns nog fler som läser dina intressanta inlägg utan att för den skull trycka på gillaknappen så fortsätt för guds skull! Själv läser jag alla inlägg o suger åt mej alla inputs som något mellanting mellan läskpapper o wettexduk. Jag har ju inte lika lång erfarenhet av forumet som dej men tycker det är hyfsad fart i vart fall. Vet att du tidigare nämnde ditt akvarieforum som ebbade ut o i ett försök att vara lustig framförde jag tanken, i en annan tråd, att ämnet kanske blivit urvattnat o känner lite igen det från den tiden jag var med i ett sköldpaddsforum i.o.m. att vi blivit med sköldpadda o sökte skötsel- o kostråd vilket var nyttigt men efter en tid kändes det som att det blev rundgång då det inte dök upp ngt revolutionerande vare sig det gällde käk eller skötsel till skillnad från detta forum som spänner över så mycket mera.
    Det är f.ö. din insats här inne som gjorde att jag gick med i forumet just p.g.a. denna tråd så erbjudandet om att svinga en bägare eller två kvarstår - dock ska vi nog låta det stanna vid två då det annars finns en risk att vi sätter oss i ett hörn o löser världsgåtor o någonstans tror jag att vissa gåtor mår bäst av att förbli olösta :)
     
    Anette K, Håkan P, Ricardo70 och 5 andra gillar detta.
  13. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Likande finns även på AMEX och Santander kort.

    Kan även tipsa om att If och Folksam har liknande skydd på "stor" varianterna av deras respektive hemförsäkringar. (y)
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  14. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för era kommentarer (y)

    En helt annan fråga - är det någon som kan tipsa om bra och billiga reseförsäkringar?
    Jag har idag min hemförsäkringen (där reseförsäkringen ingår) i Sverige på Folksam och där gäller den bara i 45 dagar, men denna gång kommer jag att vara nere i ca. 80 dagar. Jag kollade med Folksam och det skulle kosta ca. 2.000 för att förlänga den hela perioden.
    Så har ni några bra tips att komma med?
    Jag har redan fått tips om att swebank har ett s.k. platinum-kort (där gäller 90 dagar) och detta kort kostar 1.400 kr/år om man är nyckelkund där. Ett annat alternativ är https://www.gouda-rf.se/ där man kan köpa en förlängning.
    Men efterlyser tips på hur ni har löst detta med reseförsäkringen
     
  15. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Motormännen och Skattebetalarna lär ha 90 dagar om man tar hemförsäkring via dem och även då tillkommande medlemsavgift naturligtvis.
    Dock bara andrahandsuppgifter för min del men kan vara värt att kolla.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  16. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för tipset - skall kolla upp detta. Skattebetalarna har jag ryktesvägen hört att 90 dagar gäller för dom. Motormännen visste jag inte och där är vi dessutom redan medlemmar så det skall jag absolut kolla upp.
     
  17. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jag såg att Vikingposten i sitt senaste nummer har skrivit en artikel om biluthyrarnas senaste trick för att få in mer pengar. Ofta är det ju som så att man kan få stå i en kö och få vänta väldigt länge på att få ut sin bil som man har förbokat. Nu kan man nämligen genom att betala lite extra (i detta fall med OK rent a car - 18 EUR) så får man gå före i kön....... Detta kan innebära att man får sitta i timmar och vänta om man inte biter i det sura äpplet och betalar extrapengarna. Lite så var det också när jag bokade med Centauro i Torrevieja senast - då hade jag bokat enligt deras dyraste alternativ och där ingick förtur i kön. Men inte sjutton gick det snabbt för det - i alla fall när jag skulle lämna in den så tog det en himla tid.

    Salttåget
    Men nu var det inte om detta som jag skulle skriva utan om salttåget. Under hela eftersommaren (idag är sista dagen) har man kunnat åka något som heter salttåget innifrån stan ut till och in i saltanläggningen vid den rosa saltsjön. Och nu, sent omsider, fick jag tummen ur och köpte en biljett (6.95 Eur/vuxna, 5,95 Eur/barn och pensionärer). Jag tycker att detta runt den stora och speciella saltbrytningen som sker här i Torrevieja är mycket intressant och egentligen är det ju t.o.m. som så att just denna saltbrytningen är orsaken till att här en gång i tiden blev en stad.
    Hur var dock resan, ja lite sisådär.
    Det positiva var ju att man kom in i området och fick se de enorma salthögarna som ligger där.
    Det negativa var informationen. Visst de hade en inspelning som spelades upp (på spanska och engelska) när vi åkte i tåget, men dels så babblade en del av passagerarna. Visst de kanske inte förstod vad som sas, men man kan tycka att de borde visat normalt hyfs och hållit käften så den som ville lyssna kunde höra vad som sas. Detta var dock knappast arrangörernas fel, men deras fel var det definitivt att samtidigt som texten lästes upp så spelade de musik i högtalarna!!!!!!!!!! Så i alla fall jag kunde bara höra några enstaka ord av vad som sas. Tidigare i denna tråd har jag berättigat om att turistbyrån på försommaren arrangerade en gratis guidning inne vid hamnområdet. Den information som gavs där om saltet och processen runt saltutvinningen var oerhört mycket bättre än den bedrövliga information som man fick i tåget.
    Men som sagt, nu kom man i alla fall in på området och det var ju kul.
    Ett tips - ta fram en liten broschyr (kostar bara någon krona) med information om saltets historia och dela ut till de som åker tåget.

    Jag bifogar några foton som jag tog (klicka på dom för att se dom i större storlek).
    1.DSC_8354.jpg 1.DSC_8356.jpg 1.DSC_8360.jpg 1.DSC_8370.jpg 1.DSC_8363.jpg 1.DSC_8369.jpg 1.DSC_8371.jpg 1.DSC_8373.jpg
     
    Ricardo70, Reskermo, CalleH och 5 andra gillar detta.
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jättefina bilder! Kanske får låna en och lägga in på min blogg nästa gång jag skriver en...och jag skriver att du tagit den så klart?
    Är ju hemma och saknar nåt fint att lägga in...Chao P ♥
     
    CalleH och Kjell Fohrman gillar detta.
  19. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Självklart kan du "ta" de foton som du vill använda.
    Ja, hemmavid är det ju lite kyligt nuförtiden, men också här är det ju lite kyligt nu (fast på en annnan nivå än hemma). Var faktiskt bara 17 grader på balkongen imorse, fast nu har tempen krupit en bit över 20 i alla fall
     
  20. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Bilderna är jättefina! Tack för att du delar med dig.
    /Helen
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  21. CalleH

    CalleH Medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2018
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Snyggt fotat!
    Calle
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  22. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Salttåget skulle ju ha slutat gå den 28/10 men läste just nu denna info
    It has just been announced that the guided train tour of the Torrevieja salt works will continue to run until after the Christmas holidays. The tours will continue to start at 10.00h but will now finish at 17.00h due to the lack of light during the winter months. If visitor numbers die down at the beginning of next year, the tour will take a break and resume again at Easter and continue throughout the summer of 2019. Remember, you catch the train from the Paseo de la Libertad (opposite Allinghi and the fountain), you can buy tickets in advance and they are priced at 7,95€ each.
    Så om ni inte redan har gjort det så ta chansen och så får vi hoppas att de rättar till ljudet. Priset har också gått upp med 1 EUR.
     
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ja nu har det ju blivit "vinter" också här nere. Var ute på en kortare (en timmes) promenad idag på förmiddagen och det duggregnade och blåste kyligt hela tiden. Inte så trevligt.
    Så nu har jag vinterförberett mig genom att
    1/ Plocka in fläkten från terrassen, och istället ställt ut infravärmaren där.
    2/ Ställt om min AC från sitt kylläge till värmeläge.
    3/ Letat reda på min innetofflor (inte så kul längre att gå barfota på klinker)
    4/ Dessutom har jag bytt sida på trottoaren när jag är ute och går. Fram till nu har jag gått på skuggsidan av gatan, nu går jag på solsidan. Fast just idag har inte solen synts till så det kan kvitta.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...