Att bila till Torrevieja ToR

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 1 juli 2018.

  1. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Hej - har lite färska siffror vad bilandet kostar Torre ToR

    Nattfärja Trelleborg-Travemünde-Trelleborg inkl hytt 4050 SEK
    Bensin 95 oktan
    Tyskland 230 euro
    Frankrike 154 euro
    Spanien 155 euro
    Vägavgifter
    Frankrike 159 euro
    Spanien 103 euro
    Hotel Tyskland (2 övernattningar) 128 euro
    Hotel Frankrike (2 övernattningar) 173 euro
    Man betar av ett land per dag o första övernattningen sker i Tyskland nära franska gränsen o övernattning två i Frankrike nära spanska gränsen.
    Total körsträcka (inkl sverige) 650 mil
    Bensinen i Tyskland varierade fr 1.619 euro till 1.459 euro men är alltid dyrare att tanka på autobahn
    Bensinen i Frankrike låg mellan 1.714 o 1.665 euro
    Bensinen i Spanien 1.429-1.419 euro
     
    Mawis, hydrolift, erkki och 2 andra gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Bra info även om jag för min del kommer att välja flyget i 99 fall av 100 (även om detta kommer att bli lika dyrt som att åka bil) eftersom jag nog redan har kört tillräckligt med bil i mina dar :eek:
     
  4. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Ja, flyget är att föredra helt klart men hade lite bråte som skulle ned o även om allt går att köpa på plats så hade det tagit tid då man dels borde hyra bil, sedan lokalisera olika butiker för elektronik, möbler etc så rent logistikmässigt hade det tagit för lång tid o säkert hade vinsten varit försumbar. Dessutom hade vi sålt ett fritidshus på 240m2 o köp ett på 34m2 så det finns ett visst överskott på det mesta...
    Mest tycker jag synd om mitt resesällskap, en barndomsvän sedan vi var i 6-års åldern. Han kom till Sthlm kvällen innan avfärd o då hade jag redan packat bilen, en Honda Civic Tourer, till bristningsgränsen så det gick inte ens att klämma in ett glasögonfodral någonstans. Han var informerad om allt detta men lika fullt kom han släpande på en väska som mer liknade en hockeytrunk o för en sekund undrade jag om han kanske plockat med sig en roddmaskin...
    Så, hela nedresan hade han denna groteska väska mellan benen och att han inte gick som en cowboy när vi var framme är ett under...
     
    Nalle gillar detta.
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Går att göra billigare , färjan är dyr , vi körde broarna och hade första stopp i Kasel Tyskland och andra och tredje i Frankrike Dole och Perpignan.
    Vi körde från Skåne så du behöver en övernattning till. Körde inte betal. Men Frankrike har en gratis motorväg A75 mitt i landet. Övriga kostnader , hotel och bensin blir ganska lika.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Jo, jag håller med om att färjan är onödigt dyr men är priset för att komma till tyskland utvilad.. Att köra via Danmark var inte lockande + mindre övernattningar är också ett plus. Övervägde om vi skulle åka på sidan om betalvägarna men vi ville ned snabbt o på hemvägen var vi tvungna att ta snabbaste väg då jag var tvingad att vara tillbaks till Sthlm en dag tidigare än beräknat.
    Första hotellstop på nedvägen var i Neuenburg, ett litet ställe med endast två hotell att välja på o i Frankrike tog vi in på IBIS i Montpellier både på ned- o uppresa o stoppet i Tyskland gjordes på ett autobahnhotel i Pfungstadt, f.ö. det billigaste o låg 20-30 euro under de tidigare :)
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Hur än man gör så kostar det. Våra hotel var också IBIS bokade under färden för man vet aldrig hur långt man kommer på en dag.
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hade nog varit betydligt billigare att skicka med åkeri som kör på Torrevieja,och ffa slippa den hemska resan
     
  10. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Har gjort över 20 resor med bil fån Göteborg till Torrevieja under 30 år och kommer att fortsätta med det. Visst är det långt och jobbigt ibland
    speciellt dom sista åren (åldern), men än så länge väger dom positiva aspekterna tyngre. Och inte behöver de kosta "skjortan" heller.
    Tex. nerresa i september -17 2 personer i bilen 3097 km totalt 2800 kr. båtbiljett, 2 hotellnätter och bränsle (diesel).
    Hemresa i april -18 3200 km totalt 3300kr. = 6100 tor. Men klart är ju € dyrare och bränslet kostar mycket mera idag.
    Ny resa till Costa Blanca i September.
     
    Mawis gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Sharky, så sant - hade gjort en grovskiss att beta av ett land per dag vilket visade sig hålla men var nog mer tur än precis kalkylering då jag aldrig åkt den rutten tidigare o kommer troligen inte att göra om det. Min ogrundade fasa var att få bilkrångel i Frankrike där engelskan inte direkt är favoritspråket men det löpte på fint o gick bra att beställa både mat o tak över huvudet utan att kunna ett ord franska - Jag hade skräckupplevelser sedan tidigare Parisbesök då vi var tvungna att söka upp restauranger med bilder på maten så vi kunde peka på käket för att inte svälta ihjäl - Var i.o.f på Disneyland utanför Paris för något år sedan men där var engelskan inget problem men var kanske för att det just var Disneyland?! Pratade med receptionisten på IBIS o hon berättade att Parisborna är lite speciella o gärna vägrar att prata annat än just det egna språket.. En kompis var lika rädd som jag så när han bilade i Frankrike så hade han med sig svetsaggregat o tuber - hur det rymdes i en Saab 900 tillsammans med sambo o två kids förtäljer inte historien men förmodligen blev det inte så mkt packning.
    Annars är jag rätt van att bila ned till Italien med husbil men det är ju en helt annan sak då man lunkar i sakta mak, övernattar på bensinstationerna i Tyskland. För övrigt en trevligare rutt då den delen av Sydtyskland är mkt vackrare o likaså Österrike + slutmålet, Bibione, ligger "bara" 200 mil från Sverige
     
  13. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Louis - Jo med facit i hand hade det säkert blivit billigare men samtidigt vill jag inte ha resan ogjort trots att jag gnäller angående priset då man är en erfarenhet rikare men dock inget som kommer att bli ett stående inslag. Passade på att fira 20-års jubileum då kompisen som var med även var med för 20 år sedan när vi bilade till Italien fast på den tiden var bensinpriserna betydligt lägre + navigatorer var inte ens en våt dröm..
     
  14. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Hessu!
    Wow, det var inte dåligt! Har aldrig ägt ngn dieselbil förutom sista husbilen men å andra sidan är de såpass tunga så de slukar ganska så mycket i vart fall. Mardrömmen var för många år sedan då jag hade en Dodge Winnibago, en amerikansk husbil, bensinare o klassad som tung lastbil. Den var utrustad med farmartank som rymde 150 liter o tankade fullt vid Globen i Sthlm men var tvungen att tanka igen innan malmö då den drog c:a 3,5l/mil - på den tiden var det manuell betjäning på tankställena i tyskland och man märkte att personalen började snegla mot marken när mätaren gick över 100 liter då dom misstänkte läckage - Så, det enda bestående minnet från den semestern var bensinmackarna
     
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Det som glädjer en luttrad stockholmare är frånvaron av lapplisor i Torre.
    I sthlm har de blivit överaktiva o går numera i klungor om 3 o 3. Om det sedan är för att utföra jobbet mer effektivt eller freda sig mot upprörda trafikanter låter jag vara osagt.
     
  16. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Får inte ihop hur du räknar nerresa 3097km ,ger ju bara det en bränslekostnad på ca 309x14x(0,7)= 3028kr plus båtbiljett,2 hotellnätter,samt du räknar ingen milkostnad heller,nej kan aldrig löna sig med så billiga flygbiljetter.Sen så är vi olika,jag kör en ny Mercedes men får likväl träsmak efter 50mil och jämför det med att ligga i tält kontra sova i skön säng
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Lapplisorna i Torrevieja kallas "policia local" iofs har du ingen "zona azul, men felparkeringar belönas ofta med en pbot och bärgning :(
     
  18. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ja felparkering kan bli dyrt,vi var i Elche på varuhuset Corte Ingles och parkerade utanför i rutor där det stod bilar.När vi kommer tillbaks efter 30min var bilen borta och jag förstod ingenting??? Frågade en taxichaffis utanför som förklarade men jag begrep inget,men han körde oss 1mil utanför stan till ett inhägnat område och mkt riktigt där stod bilen.Efter mycket pappersstämplande och 100E i böter samt taxiresa fick vi åka hem.Det blev med andra ord dyra inköp på varuhuset.(begriper fortfarande inte vad som var felpark)
     
  19. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Hur enkelt som helst.
    Bränsle 150.7 liter =157,50 €. snitt 1,045 € / liter. Förbrukning 0.486/ mil = 0,508 € /mil. Hotell 35 € och 50 €. Båtbiljett GBG- Frederikshavn 456 kr..
    Inga vägtullar. Har inte heller sagt att det skulle vara billigare med bil jämfört med flyget. Men fördelarna med bil väger tyngre för mig.
    Nästa resa ner blir i september.
     
    Mawis och Gyllis gillar detta.
  20. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Ja, nån form av övervakning lär det ju finnas o som förstagångsbilist i Spanien är man extra försiktig då ofrivillig bärgning inte ingår i reskassan..
    Gillade i vart fall bristen på P-automater o kändes lyxigt att parkera gratis så pass centralt. Parkering på liknande gata i Sthlm kostar 29 kr i timmen fram till kl 21 o därefter 15 kr så sista gången jag var i stan kostade det snudd på 200 kr - slantar man kunnat tanka för eller köpa en rolig hat till frun;)
     
    Nalle gillar detta.
  21. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Sicket öde! Jag trodde också att man var fredad när man parkerade i ruta,,, I.o.m. att jag hade bilen sist jag var nere så kollade jag med lägenhetsförmedlaren o fick veta att om man parkerar illa så sker bortforsling hellre än en bot på vindrutan + att det tydligen är flera bolag som kan ombesörja bärgningen o inte så lätt att utröna vilket. Själv snurrade jag runt som en tokig när jag skulle göra nyckelkopior i närheten av busstationen innan jag hittade en ledig ruta. När jag ska ned i sep är jag ju billös o lär ta taxi till köpcentren..
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    var försiktig pà hur rutan ser ut.
    Vitt är gratis, men dubbelkolla alltid sà du inte har en handikappsskylt, ibland är färgen pà gatan sà matt att man knappast ser den.
    Blàtt är betalparkering och oftast max 2 timmar, bärgar ifal polisen ser dig, har du tur (kommer tillräckligt fort tillbaka) fàr du bara en bot som du kan cancelera i en automat för ett antal €
    Grönt, Samma som blàtt men andra priser och tillàter längre tid
    Orange: samma som blàtt men boendeparkering, vissa tillàter inte öht andra att parkera här, vissa kommuner kan man betala per timme i max x antal timmar.
    Lägger lappslisor en bot (O.R.A) sà kan ni antingen cancelera den i automat för ett par € eller skita i den. överstrider ni den fàr ni i 99% fall rätt. Men skulle polisen lägga en bot, blir det bärgning. Dà fàr ni betala bärgningen (ca 100€) plus boten, som ni iofs kan bestrida (lycka till med det)
    Har ni otur ser ni en liten (ofta trekantig) färglad klisterlapp pà trottoaren med ert reg.nr pà- Dà blir det taxi till avlastningsplats... :(
    I Alicante stad brukar de vara ganska strikta med detta.
    Och är det gult sà parkera nàgon annastans
     
    Carro, tierp och Sharky gillar detta.
  23. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Bra info Nalle
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...