ARVS RÄTT SPANIEN

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pelle & Susanne, 14 mars 2014.

  1. Pelle & Susanne

    Pelle & Susanne Ny medlem

    Blev medlem:
    11 augusti 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har köpt en lägenhet i Mil Palmeras som vi äger båda två. Vi har fått höra att om den ena går bort så ärver man inte varandra om man inte har testament skrivet.Är det någon som har erfarenhet av detta ? Det är mycket att tänka på med papper m.m Med vänlig hälsning Pelle Susanne
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Håll er på benen ett tag , nya regler i mitten på Augusti i år!
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej P o S!

    Jag är av den uppfattningen att man bör skriva spanskt testamente.
    Det registreras dessutom centralt här vilket är bra.
    Om man inte är gift är det än viktigare.
    Processen här nere är inte lätt för dom nära som ska ta hand om det
    Och bouppteckning ska göra snabbt. Visserligen kan man få uppskov
    men man kan få böta om det inte ordnas i tid.

    Här är en obs! gammal sida om arv, vissa saker kanske inte gäller
    men det finns saker som gäller nu också:
    http://www.spaininformation.org/s_ArvISpanien.html

    Vi och andra i min omgivning har fått hjälp med testamente på Ábaco
    Kolla med dom om ni inte har nån annan. Advokatfirma med 30 anställda.
    Prata med Carola (svensk) 966707350 så får du pris mm

    Chao P :sol:
     
  5. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Det kan vara bra att upprätta ett testamente i Spanien redan nu. Vi tog hjälp av Abaco och var till notarien för att få det stämplat och skickat till Madrid för arkivering . Och i testamentet bestämmer man själv om makar ärver varandra eller om barn skall ha en del. Har man testamente i Sveige så kan det skrivas in att den arvsordningen skall gälla om man vill ha det så.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    I Spanien gäller väl svensk arvsrätt om man är svensk medborgare och inte har upprättat något testamente vare sig i Spanien eller Sverige.
    rocio
     
  8. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Svensk arvsrätt gäller, om jag förstått det rätt, om det skrivs in i det spanska testamentet. Bra givetvis att även ha svenskt testamente att tillgå.
    Finns spanskt testamente så underlättar det för den/de som blir kvar och an minskar arvsskatten betydligt och man behöver inte skynda på med bouppteckningen.
    Att åberopa den svenska lagstiftningen i Spanien har jag förstått är knepigare eftersom spansk och svensk arvslag skiljer sig åt.
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Svensk arvsrätt gäller väl även om inte spanskt testamente upprättats?
    rocio
     
  10. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja men om du inte skrivit spanskt testamente skall du framställa en översättning av den svenska lagtexten,(Auktoriserad översättare och apostille) Översätta eventuellt svenskt testamente (Auktoriserad översättare och apostille) samt motsvarande med dokumentationen från den svenska bouppteckningen.
    Sen skall detta framställas till den spanska myndigheten vilket du förmodligen anlitar ombud för.
    10000000 gånger lättare att skriva ett spanskt testamente kostade mig ca 50 Euro.
    (Jag har gått igenom scenariot utan spanskt testamente och det kostade MYCKET MER! och tog ganska lång tid)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Det skiljer sig åt om man är "resident" i Spanien eller icke resident . EU medborgare som är fast bosatta i Spanien hamnar under den spanska lagstiftningen om man inte i ett spanskt testamente önskar att arvsrätten i deras hemland skall tillämpas. I övrigt finns inget tvång för skandinaver som är bosatta i Spanien att upprätta ett spanskt testamente, nationalitetsprincipen gäller Men att ha upprättat ett spanskt testamente underlättar för arvingar samt gör att det går snabbare med den spanska bouppteckningen. Enligt spansk lag skall arvsskatten vaar inbetald inom sex månader från dödsfallet. Om inbetalningen försenas tillkommer straffavgift som kan bli upp mot 20% plus löpande ränta.
    Om den avlidne svensken har sin hemvist i Sverige utgår arvsskatten i Spanien för de tillgångar som finns där vid dödstllfälle.
    Att skriva ett spanskt testamente är inte alls nödvändigt men underlättar för arvstagaren/arvstagarna.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det jag menade var att svensk arvsrätt gäller oavsett om du låtit skriva test. i Spanien eller inte. Detta gäller naturligtvis om man är icke resident, vilket dom flesta här på forumet är, tror jag. Sedan att det underlättar för arvingarna är en annan sak.
    rocio
     
  14. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Detta gäller om man skrivit ett svenskt testamente och det kan kanske bli kostsamt, men annars gäller svenska arvsregler automatiskt.
    rocio
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Du måste väl ändå visa med styrkt auktoriserat översatt dokument att det inte finns något testamente? (typ svensk bouppteckning). Att det sker automatiskt låter ju fantastiskt. Det har hänt mycket på några år!!
     
  16. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Att få en bouppteckning auktoriserat översatt till spanska kan väl inte kosta en förmögenhet? Som du säkert förstår så menar jag inte att allt sköter sig själv automatiskt, utan att om man inte har skrivit något spanskt testamente så är det inte juridiskt nödvändigt att göra det. Sedan att arvingarna får lite extra jobb vid arvskiftet bekymrar mig personligen inte så mycket...:D.
    rocio
     
  17. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det springet med att få tag i auktoriserade översättare, notarius publicus mm i Sverige plus proceduren i Spanien är inget jag önskar utsätta mina efterlevande för när mitt spanska testamente kostade mer exakt euro 37.50 och tog 10 minuter hos notarien.
     
  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    OK, kan man bespara sina närmaste besväret för det facila priset av 37.50€ så må det vara hänt thumb. Undrar om det finns någon i Torrevieja som upprättar testamenten för det priset think. Vårt jur. ombud tar 150€ vilket inte är dyrt iofs, men vi är 2 pers.(sambor) som står som ägare i lagfarten, så det blir alltså 300€. Kan man få det för 75€ för oss båda så vore det ett klipp thumb.
    rocio
     
  19. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Finns det inte standardtext att hitta på nätet? ( på spanska )
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej jag tror inte det :)
    Inte förrän 17 aug 2015 träder en ny arvslag i kraft - men den gäller
    residenta/boende i Spansklandet.
    Den antogs av EU i aug 2012.
    Innebär kort att hela ens kvarlåtenskap i båda länderna ska behandlas
    efter spansk arvslag- om man inte skriver i testamentet att tex den svenska ska gälla.
    Ett nytt testamente måste man skriva i så fall.

    Det skiljer på svensk och spansk arvslag. Tex kan man inte sitta i
    "orubbat" bo om man är gift som man kan i den svenska.
    2 3:e delar ska gå till barn,barnbarn och om inte det finns - till föräldrar.

    OK, det här har jag läst för jag fick tag på en Bulletinen från MásAmigos.
    Om man inte är medlem så brukar den finnas att hämta på vissa ställen
    och det gjorde jag.

    Chao P :sol:
     
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Spansk arvsrätt idag är att 2/3 ska gà till arvingar i rakt nedstàende led SAMT att make/maka ska ha rätt till minst 1/3 av "usofructo" (rätt till nyttjande) vet inte om detta är vad som menas med orubbat bo. Detta oavsett testamente.

    Om den spanska arvsrätten kan man läsa om i ungf 400 artiklar i "codigo civil". Trevlig sängläsning ));)
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo "orubbat bo" hemma i SE betyder att i svenskt testamente så kan maken
    el makan få sitta kvar i deras gemensamma bo om en går bort utan att
    arvet delas ut förrän båda är borta.
    Dock om man har sk särkullsbarn så får dom ut sin laglott (som är hälften av arvet) om dom kräver det...
    (barn som inte är gemensamma alltså).
    I Spanien så får ju bara maken 1/3 och kan kanske inte sitta kvar....

    P think
     
  23. falk5

    falk5 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 juni 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Nya arvsregler inom eu 2015

    Nya arvsregler gäller inom EU från och med 17 augusti 2015 (EU nr 650(2012).
    Beträffande arv kommer hemvistlandets lag att gälla. Dvs Spansk lag om man bor i Spanien oavsett om man är Svensk medborgare. Vill man att Svensk arvsrätt ska gälla måste man enligt de nya reglerna göra ett lagval i sitt testamente. Man måste ange i detta att Svensk lag ska gälla beträffande arv.

    mvh
    HF
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...