Allmosor till tiggare

Diskussion i 'Madrid' startad av Preciosa, 16 februari 2012.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Han Mats vet vad han skriver...
    Ger man pengar till tiggare, så har man flera av dem senare att försörja.
    Hur hårdhjärtat det än låter, så ser man tiggeri på allmänna platser bör man studera situationen noga. De flasta har utvecklat det till yrke, och i Sverige ser vi illa spelande "musikanter" tigga pengar utanför varuhusen.
    Blåögda tanter ger dem pengar och samtidigt uppmuntrar att fortsätta med yrket. Men vad skall man göra? De har ju en perfekt sympios, tiggaren får pengar och tanten upplever sig som snäll och god. Att tala dem till "sans" är liksom inte min eller någon annans sak, utan det är våra politiker som borde lösa problemen..
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Skulle jag skänka pengar till tiggare som röker , har mobiltelefon och kör bil.

    Brukar se två tiggare i min trakt , mor och dotter , en på Consum och en på Lidl. Organiserat och utrustade enligt ovan!
     
  5. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker det är svårt med tiggare. Har ju också hört talas om att det ofta är ligor som ligger bakom och att det är organiserat, men samtidigt undrar jag om någon verkligen skulle välja att tigga om det fanns andra alternativ. För en del kanske det faktiskt handlar om ren fattigdom. Själv skulle jag hellre skura toaletter med tandborste än att tigga, men om det absolut inte fanns något annat sätt... ? Visst skulle man väl då hellre tigga än att se sina barn hungriga?

    Jag var i Barcelona ett par veckor i oktober och jag tyckte att jag såg betydligt fler tiggare än vad jag gjorde vid samma tid förra året. När de t o m gick in mellan borden på serveringar kändes det väldigt obehagligt. Jag tycker synd om dem och blir irriterad på samma gång.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Jo visst känns det svárt ibland.

    Jag är ju ofta ute och känner igen mánga proffs, en del har varit aktiva i mánga ár. T ex ett par gamla damer med mugg som pekar pá munnen för att markera att de är hungriga. Dem har jag sett avrapportera tillsammans med andra till en man i 40-ársáldern pá Pza Catalunya. Han ákte bil därifrán.

    Eller han i rullstol som spelar dragspel. I slutet av dagen gár han och rullar stolen framför sig.

    Samtidigt finns det ju de som det verkligen är mera synd om, arbetslösheten är ju skyhög.

    Själv ger jag aldrig till pástridiga tiggare men brukar ha litet växel till hands för dem som verkar "äkta". Man fár gá pá magkänslan.

    Och man känner sig ju litet bättre som medmänniska.

    Riktigt synd tyckte jag en gáng om en gammal, krum och sliten gubbe som plockade fimpar. Han tiggde inte alls men det ság sá eländigt ut att jag gav honom en femma till att köpa cigaretter istället. Ändamálet var kanske inte sá gott men det kändes gott.
     
  8. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Ge till matbankerna (bancos de alimentos) eller lokala välgörenhetsförenngar som Cáritas! Man behöver inte ge pengar, i Málaga har vi t.ex Angeles de la Noche, de delar ut en massa mackor och kaffe varje dag och behöver alltid mat. Man kan gâ dit och ge nâgra limpor bröd och en paket smör, t.ex
    Matbankerna har listor pâ folk som verkligen behöver. De fâr mycket frân affärerna, men man kan gâ dit med en kartong basmat som ges till barnfamiljer. För 10 euro kan du handla en massa, packa ner paket med torkade legymer (lentejas, garbanzos...) olivolja, ris, chokladpulver, tonfisk, paté, kex osv
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Väldigt bra idé, Anna i Málaga. Tack för tipset...
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag känner på samma sätt, man bli lite kluven..
    Men om man spjälkar upp det hela och ser efter, så märker man att flertalet är sk. internationella proffs. De kör EU runt efter klimatet och väljer noga sina ställen, jag betraktar dem som en yrkesgrupp, men tänker inte uppmuntra dem. De lokala fattiga är en annan sak, helt annan!
    Våra politiker borde ta tag i saken, för de flesta av dem har någon typ av "social lyte", och en sammhälle som kallar sig välfärds sammhälle borde kunna erbjuda tak över huvudet och mat. Men de flesta har pågående missbruk, och prioriterar drogerna. Här gör politikerna en logisk kullerbytta och inser inte att missbruket förstör dessa bräckliga individer, och att man borde sätta in åtgärder i alla fall, Men vad, vet jag inte - torken kanske?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Citronen

    Citronen Ny medlem

    Blev medlem:
    19 oktober 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har slutat att ge då de inte tar något ansvar för sin egen situation. Gav förra vintern vantar till en som satt och blåste i händerna av kyla, när jag gick tillbaka hade hon lagt vantarna bakom sig och fortsatte blåsa. Jag ser dagligen hur de röker och dricker öl, då tycker inte jag att man kan kräva solidaritet för att barnen svälter. Man skaffar inte 13 barn när man inte kan försörja ett och varför supa och röka upp pengarna? Kanske för att det kommer in nya hela tiden.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det här är en flera år gammal tråd och du har redan tagit
    upp det här i en annan tråd. Räcker inte det?

    Spanien är största invandrarlandet i Europa, tänk på det om
    du ska flytta hit. Du får mycket att reta dig på.


    P sorry
     
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hejsan p som nykomling har man inte läst alla inlägg du får mycket att reta dig på och det gör du
     
  15. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det som nog irriterat ett flertal människor är när man kommer in och i princip upprepar exakt samma sak i varenda tråd man kan hitta. Nykomling eller ej, så borde man begripa att man inte gör så.
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Erkki:
    Man behöver inte läsa alla 1000-tals trådar från 6 år tillbaka.
    Många är helt inaktuella.
    Det jag vänder mig emot att man skriver i princip samma sak i flera trådar
    samma dag för att få ut sitt budskap. Då har man en egen agenda och på detta forum
    ska det vara fritt från rasism och nedsättande omdömen
    om människor och så ska det handla om Spanien eftersom det är ett
    sånt forum. Vill man skriva nedsättande om Sverige så finns det massor av andra forum för detta.
    Dom flesta har uppskattat att det har hållits rent från sånt här på forumet och det
    är därför vi har så många medlemmar och det är ett aktivt och trevligt forum där vi hjälper varandra.

    P :sol:
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Fortfarande uppskattas, Preciosa! Och att man använder god ton...
    fast jag kan medge att det är väldigt lätt att "halka" in på ovidkommande ämnen.
     
  18. Carro

    Carro Ny medlem

    Blev medlem:
    19 september 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Du är bara sååå bäst P <3 Så sunda värderingar-jag känner igen mig i allt du tycker.
     

Dela sidan

Laddar...