Aggressioner mot turister och svenskar

Diskussion i 'Torrevieja' startad av kultingen, 6 september 2017.

  1. kultingen

    kultingen Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag funderar på att köpa en lägenhet i Torrevieja (har tittat lite i Marbella också) men blir mkt orolig över demonstrationer och andra restriktioner mot turister och svenskar. De kanske hindrar ev. uthyrning av lägenhet och/eller allmän olustig stämning mot svenskar? Känner ni av ngt?
    Det handlar väl främst om Mallorca och Barcelona, men även i Puerto Banus har krafttag ägt rum (kanske iofs sunda sådana)

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt-fler-europeer-sura-pa-turister
    http://www.reuters.com/article/us-s...n-tourism-surge-brings-backlash-idUSKCN0YL0EZ

    Tack

    mvh
    Anders
     
    Last edited: 6 september 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vi finns bortanför Estepona och har inte märkt något.
    Jag tror inte du behöver oroa dig för Barcelona och Mallorca är nog extrema ställen.
    Uthyrningen tror jag dom inte kommer stoppa för man vill ha in skatten.
    Den blir man däremot bättre och bättre på att få in.
     
  4. kultingen

    kultingen Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar Anca!
    Man blir ju orolig om de börjar tycka att det är för mkt "svenskar" och sätter stopp på olika sätt...Men det är ju uppbyggt mkt runt turismen så klart.
     
  5. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_inbördeskriget

    Inklistrat från ovan.
    Anarkosyndikalisterna, CNT (Confederacion Nacional del Trabajo) och FAI (Federación Anarquista Ibérica), hade mer än 2 000 000 män och kvinnor organiserade, och med Buenaventura Durruti i spetsen började de genomföra en anarkistisk revolution, där både industrin och jordbruket i Katalonien, Aragonien och Andalusien genomgick en snabb och frivillig kollektivisering. Barcelona har sedan dess förblivit "anarkismens huvudstad".

    Jag antar att motviljan mot turister varierar i allra högsta grad mellan olika delar av landet.
    Andelen yngre turister från de brittiska öarna kan nog även påverka.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det är lite årstidsbundet, skulle jag säga. På somrarna blir spanjorerna i princip överkörda av turismen, men under lågsäsong är stämningen annorlunda. Då kan man uppleva, åtminstone om man bor i mer spanska områden, en viss animositet. Nyckeln för att undvika det är som alltid att lära sig språket. Orkar man inte med det, eller vill leva med likar, får man gömma sig i enklaverna, i turisturbanisationerna.

    Svennar, likväl som övriga turister, uppfattas i Spanien nog mer som rika troll som accepteras av just den anledningen. You can't live with them, but you can't live without them.

    Jag har full förståelse för utslag av s k omvänd rasism i Spanien. Det är trots allt väldigt lite av den varan. Svårt att tänka mig att inte samma sak skulle ske i Sverige om landet invaderades av turister på motsvarande vis. Reaktionerna skulle förmodligen vara mycket värre.

    Spanjorer är i grunden helt enkelt trevligare än svenskar, men de är människor och människan som art är genetiskt kodad att vara misstänksam. Sen finns förstås en massa kulturell och social fernissa som dämpar det. Kan dock vara bra att ha förståelse för det basala.
     
    T.Rantzow och Los Suecos gillar detta.
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Skönt att vi slapp uppleva detta:

    Varför vill ingen nämna roten till det onda?
    Vi har blivit för många på denna planet. Mallorca är till ytan något större än Gotland och invaderas av ca tio miljoner turister per år.
     
  9. ErikGB

    ErikGB Ny medlem

    Blev medlem:
    14 augusti 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Märker ingenting av det i Marbella/Puerto Banus.
     
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det ploppar upp emellanåt här på Solkusten, kassörskan är glad och trevlig mot spanjorer men jag som inte direkt ser spansk ut, mig säger hon knappt ens hola till. Att jag har handlat där i två år och året runt är tydligen inte värt att memorera. Då blir jag sur, det är inte ett OK beteende från hennes sida.

    Däremot har jag full förståelse för länderna som tröttnat på hur turisterna beter sig. Det är vö så det egentligen är, problemet är inte turisterna som sådana utan beteendet. Att man kommer och ska bli uppassad och betala så lite som möjligt för det, jag menar "Nu är jag på semester så nu får alla apssa på mig och jag tänker inte städa och plocka upp efter mig det kan andra göra. Dessutom är jag här en vecka så dåska jag banne mig se det där som man ska göra så då får alla flytta på sig."
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Alltså det är lite complicado detta med turister, och Peztis, hon i kassan har fel jobb. Men också att hon är rädd att prata
    eftersom hon nog inte kan nåt annat språk. Då verkar dom ofta sura pga det för då måste dom ju inte
    kommunicera. Där jag handlar är dom alla trevliga både på Consum och Mercadona.
    Förresten - mycket trevligare än förr kan man nog konstatera, det har gått framåt. :)

    I Torrevieja är dom ju vana vid utlänningar sen decennier. Här finns ju 115 nationer representerade, alltså
    skrivna här men denna mängd nationers folk har väl dom flesta kustkommuner...I bland bara 1-2 personer från vissa länder.
    Nytt är att Torre har fler spanjorer nu (ja ts var ju intresserad av Torre, tråden ligger i den kategorin) än utlänningar.
    En revision har gjorts (tror 2015) som visade att många utlänningar har åkt hem. Eller till andra kommuner.
    Ja för att återgå till ämnet "turisttrötthet". Ja juli och augusti är ju lite väl tättbefolkat men jag har inte sett några
    slagord om att åka hem. Ännu. Däremot ner med Rajoy :) (OT, men jag förstår dom fattiga som står i matudelningskön
    nedanför mig och på flera platser).
    Tycker man samsas bra här men klart är att vissa "grupper" el enstaka super skallen av sig och då stör liksom...och man skäms.
    Mest på sommarmånaderna. Men en restaurangägare (genuin spanjor) sa till mig häromveckan att utländska familjerna
    är så ordentliga och inte sölar ner hela borden, stolarna och kastar allt på golven som spanjorerna gör :p
    Och ni skulle ha sett hans kroppsspråk när han visade
    hur dom gör hahahaha...Han var glad åt oss och alla andra utisar :) Vi skrattade gott åt det.
    Chao P :cool:
     
    Last edited: 7 september 2017
    DonBard, erkki, DiBo och 1 annan gillar detta.
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Peztis, Preciosa har säkert rätt, kassörskan känner sig troligen osäker. Någon måste bryta isen.
    Prova detta:
    ”Hola, me llamo XX… Soy de Suecia y llevo YY años aquí. ¿Cómo te llamas?

    Nästa gång du handlar säger du med ett leende:
    ”Hola ZZ. ¿Oué tal?

    Jag garanterar att ZZ ler tillbaka och svarar:
    ”Bien. ¿Y tu?
    ....
     
    erkki gillar detta.
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Njae, tror inte det. :D Jag har ju liksom pratat spanska med dem och jag säger alltid hola, con tarjeta por favor och gracias. Ja, om man kan få en syl med i vädret eftersom kassörskorna är mer intresserade av att prata med varandra än med oss kunder. Så P:s kommentar med fel jobb känns ganska korrekt.
     
    erkki och DiBo gillar detta.
  15. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Vi har aldrig märk av att vi blir särbehandlade mot spanjorerna i Torrevieja.
    Är du trevlig är de trevliga tillbaka.
    Personer på fel plats finns i alla yrken.
     
    DiBo gillar detta.

Dela sidan

Laddar...