ADSL Internet 2010

Diskussion i 'Nerja' startad av Boande, 18 november 2010.

  1. Boande

    Boande Ny medlem

    Blev medlem:
    5 januari 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har läst tidigare inlägg ang Internet och ADSL här i Spanien - men alla är lite äldre. Jag har nu ADSL via Telefonica, det fungerar bra - men det är mycket dyrt. Har letat lite och sett att Vodafone har ADSL med hög hastighet (i alla fall enligt deras reklam på nätet!) Är det någon som har erfarenhet av Vodafone ADSL och framförallt om de håller vad dom lovar i sin reklam. Jag bor öster om Malaga i Nerja.:confused::
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Boande!

    Din fråga kom lite i "skymundan" så jag lägger den i Nerja-kategorin.
    Vodafone ja...jag vet inte men en tjej här på forumet hade problem med den
    operatören och en väninna till mig får inte det mobila bredbandet att
    funka. Men jag ska dit och kolla..alltså jag är inte heller kunnig men lite
    mer än hon kanske.
    Du har väl fast bredband nu med Movistar? Heter dom ju nu. Jag sade upp
    hela kitet när jag åkte till Sverige 1.7 och återupptog ett nytt abg i sept
    med nya vilkoren. 9.95E i 3 mån ADSL och 13.97E för fasta telefonen samma
    tid. Sedan 9 mån för 19.90E, kommer inte ihåg vad "VOZ" dvs linjen ska kosta
    men mindre än "normalt". Man har "gratis" samtal inom landet och "gratis"
    mobil på helgen...Moms (IVA) tillkommer med 18%.
    Efter 1 år så kommer jag inte i håg vad hela kostar. Försökte kolla nu men
    dom har otroligt dålig hemsida för offerterna/erbjudandet.

    Det funkar ju perfekt så man törs knappt byta men om det blir lika dyrt om 1 år så gör jag om proceduren. Dom verkar ju ha erbjudande hela tiden till nya kunder men inte till dom gamla.
    Att få tillbaks hela kitet var inga problem, fungerade på dagen jag önskade och
    med större router och 10MB. Routern leverades och kablarna sattes i. Bekvämt.

    Kanske någon annan har bra info om Vodafone el annan operatör nu.

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 22 november 2010
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det som är jobbigt med ALLA som jobbar med ADSL är att de försöker sno dina pengar.

    Jag fick en ny router av Telefónica i förra veckan - GRATIS. När jag ringde och sa att min gamla router var utslitet (svag WiFI efter sju år) påstod de att jag skulle betala 72 Euro.

    "-Det skall jag visst inte" menade jag. "-Lyssna på mig när jag läser på baksidan av den senaste telefonräkningen. Här står det att utbytet är gratis".

    Jag kopplades över till en annan avdelning där jag fick höra att jag kunde få ett paket med TV, internet,……

    "-Sluta upp med det där", sade jag. Jag vill inte ha reklam, jag skall ha en ny router eller jag byter ADSL-leverantör.

    Nästa dag kom en tekniker med den nya routern.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Försökte...

    ...säga upp en väninnas fasta telefonabg i går...
    En pärs...Fattades en massa nummer...bl a
    ett gammalt passnummer..Hon har haft abg:et i 20 år..
    Vi byter passnr i Sverige. Till slut hittade hon ett gammalt papper
    efter många om och men. 6 samtal senare ska det vara klart den
    11.12...
    Jag skrev ett snigelbrev på vanligt papper För säkerhets skull och skickade till en
    adress som jag sparat till Telefonica. På fakturorna nu står ingen
    adress. Annullerat nu?...espero que si thumb eller inte.

    På detta papper skrev jag gamla,nya passnr,NIE-nr, namn, adress
    samt det viktigaste..telefonnummer. Svenskt personnummer,mobilnr mm Skrev dit skonummer också...skojar..

    Ciao P ;;;;;)

    PS..Är den inte avstängd 11.12 åker vi till Madrid, en liten utflykt.DS.
     
    Last edited: 25 november 2010
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Här fortsätter berättelsen om min nya router från Telefónica.
    På fakturen för december 2010 hade man lagt till "avancerat" underhåll av ADSL = 0,5000 Euro. "Vanligt" underhåll av ADSL är gratis.

    Jag lade inte märke till de 0,50 Euro, och det var väl så bedragarna på Telefónica planerat kuppen.

    På fakturen för januari 2011 hade man ändra beloppet för "avancerat" underhåll av ADSL till 5,0000 Euro. Det upptäckte jag och ringde 1004.

    Man accepterade att jag avbeställde tjänsten som jag aldrig beställt. Om jag inte upptäckt bedrägeriet, skulle det kosta mig 60 Euro/år.

    Jag fortsatte: "-Och ni skall betala tillbaka pengarna som ni stulit från mig".

    "-Men ni har ju fått en router installerad", påpekade Telefónica.
    Jag påpekade att med jag bara betalar för tjänster som jag beställt. "-Varsågod att lyssna på inspelningen ni gjorde, jag har bara beställt en ny router - inget annat."

    "-Vi skall betala tillbaka, svarade Telefónica."

    Skall bli intressant att se när återbetalningen kommer!

    Jag hittade det som de försökte luta på mig:

    Mantenimiento Avanzado: Atención de cualquier incidencia en menos de 48 horas, incluyendo la sustitución de equipos, mano de obra y desplazamientos. Cuota mensual 5,00 Euro/mes
     
    Last edited by a moderator: 31 december 2010
  8. Boande

    Boande Ny medlem

    Blev medlem:
    5 januari 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag bytt Internet ADSL-anslutning från Movistar (Telefonica) till Vodafone. Allt fungerade helt perfekt den dag och klockslag som bytet skulle ske. Mycket bra organisation!
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Hej!
    Det låter ju himla bra! Låter ju som en "saga" att det funkade när du ville. Blev det mycket billigare?
    Hur många mb och måste
    du ha fast telefon också..:confused:
    Kanske man skulle våga sig på ett byte i så fall :eek:

    Ciao P ;;;;;)
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu är blodtrycket normalt igen. Telefónica ringde för en timme sedan och sa att resultatet av min reklamation var att jag inte skulle få några pengar tillbaka. Det var en skitsumma om 5 Euro, således var det en principfråpga för min del. Man skall inte betala för en tjänst man inte beställt!

    Jag tvingades ringa dem för att göra en ny reklamation. Jag passade på att nämna att jag skall börja sökandet efter en ny ADSL-leverantör.

    Telefónicas telefonsvarare ringer efter samtalet och vill att jag skall bedöma deras service genom att trycka 1 - 9. Efterom 1 är kass, tryckte jag 0 och en dam undrarde vad som inte var bra. Efter litet tjafs hit och hon att säger hon pengarna kommer på nästa räkning. Vamos a ver.

    Vaya Telefónica
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Håller fullständigt med dig SL man ska inte betala för något man inte har beställt. Jag tror att många inte kan eller ids bråka med telebolagen. Själv fick jag Telia att ge mig 100 kr på min nästa räkning eftersom de levererat en ny box med fraktkostnad trots att de lovat att den skulle levereras fraktfritt. Det är en skitsumma som du skriver men om många betalar dessa skitsummor blir det mycket pengar.

    Lotta
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    VARNING för Telefónica! För två dagar sedan fick jag beskedet att jag skulle få tillbaka pengarna. idag kl 8 på morgonen ringer en dam från Telefónica och meddelar att jag antingen måste betala 5 Euro eller 60 Euro för Routen som är gratis.

    Är det någon som har erfarenhet at Jazztel?

    Telefónicas räkningar ligger kring 60 Euro/månad, Jazztel är betydligt förmånligare.

    Precio total durante la promoción con Jazztel: 13,95€ + 19,95€ = 33,90€ (Precio con IVA: 40€)
    Precio total después de la promoción con Jazztel: 13,95€ + 29,95€ = 43,90€ (Precio con IVA: 51,80€)

    Vi har bara 5% moms på Kanarieöarna och då blir det bara 46 Euro/månad.
     
    Last edited by a moderator: 22 januari 2011
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag är en besvärlig djävul eftersom jag inte accepterar att bli dragen vid näsan. Därför ringde jag Telefónica idag för att ta reda på konsekvenserna av att avsluta kontraktet med dem. Jag hamnade hos en herre som visste vad han talade om! Jo, det är sant!

    "-Vi har en ny produkt som heter Dúo 6", berättade han. Vi betalar idag 40,90 Euro/månad för ADSL och skulle med den nya produkten bara betala 25.90 Euro/månad. Moms tillkommer.

    Skillnaden är att vi inte får tillgång till ett antivirusprogram. Vad skall vi med det till, vi har ju bara virusfria Mac i huset. Dessutom får vi inga fria mobilsamtal. Jag har ingen mobil. Mobilsamtal avlyssnas även i Spanien:

    YouTube - Amazing and Shocking Mobile/Cell Phone Spying

    Nu stannar vi kvar hos Telefónica men en betydligt lägre månadskostnad: från 61.50 Euro/månad till 45,80.

    Ett samtal betyder så mycket, säger man.
     
    Last edited by a moderator: 22 januari 2011
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inte för inget som dom i Spanien ibland kallas för Timofonica....

    Fast alla är väl igentligen lika dàliga. Vodafone försökte skicka mig en faktura pà över 1000 € för mobiltinternet. Enligt dom sà gällde inte det "tarifa plana" som jag beställt om jag använde mobilen som modem...
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nu är det ju inte sà att gemene man kan med det här avlyssna din mobil. Först màste dom ha tillgàng till den och installera mjukvaran pà din telefon. Samma sak med vanliga "lagliga" dator spyprogram.
     

Dela sidan

Laddar...