ADSL abbonemang

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av matte61, 16 december 2013.

  1. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag skulle vilja ha hjälp av er experter på forumet att få reda på flera företag och adresser dit!.. för just ADSL inkoppling av internet..

    Det är internet som är det viktiga för vår del... Jag har koll på telefonica's (Movistar) och Telitec's abbonemang!

    Bägge har internet för ca 25e/mån+ca15e för själva landlinan..alltså telefonen.. Men vilka andra abbonemang och företag finns det som vi kan kolla upp?

    Tacksam för svar om ni vet nått om detta :) Mats
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej!
    Jag har Vodafone ADSL kontrakt 18 mån med hast 20Mb/s inkl simkort till mobil
    500sms samt 100 min tel. i Spanien
    Kostnad inkl. IVA 42E/mån.Fungerar klanderfritt men Vodafone är annars knölar att ha och göra med
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Mats!
    Som du kanske minns så har vi Telitec med fast lina. Du har ju s.k kläm på Movistar och Telitec, och jag vet att båda är 100% pålitliga. Skillnaden är väl den att för Telitec behöver man bara betala 11€/mån. när man inte är här. Vad jag vet så måste man fortfarande betala både för Adsl och tel. varje månad med Movistar. Det kanske är ändrat nu redface. Där vi bor får vi c:a 3,5 MB i snitt, vilket räcker till att streama filmer utan problem t.ex. Dessutom ingår 120 min. tel. till Europa per mån. Vår tel.räkning brukar gå på c:a 50-52€/mån. när vi är där.
    rocio
     
  5. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Kampanjen 19.24€/mån. gäller endast första året, sedan kostar det 31.34€/mån. Tel. abbonemanget kostar 18.15€/mån. Sedan får man tänka på att det är få förunnat att kunna nyttja 20MB. Jag känner ingen. På Punta Prima t.ex. går det bara att få 3-4MB. Telefonica/Movistar sade till min granne att det bara går att få högst 2MB, trots att vi (huset bredvid) faktiskt har c:a 3-4MB. Vilken internetleverantör man än tänker anlita, kolla först med grannarna vilken täckning som finns!!
    rocio
     
    Last edited: 16 december 2013
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Ungefär samma förutsättningar som Telefonica/Noviestar, ett pris första året och sen vill man ha mer betalt, så ekonomen säger upp avtalet efter 12 månader och beställer ett nytt veckan efter.... Dålig "täckning" när det gäller ADSL via telejacket kan bero på om man bor i ett gammalt hus med gamla ledningar, men det borde installatören kunna mäta upp innan det tas i drift - det är inte säkert att man får sanningen av någon granne som har hört ....
    Snabb hastighet blir man bortskämd med speciellt om man ska skicka eller ladda ner tunga filer, stora bilder eller kanske film. Det är ingen nackdel att ha en snabb uppkoppling och streaming brukar bli stabilare och för den som spelar vissa typer av spel kan det vara en förutsättning
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Maarli!
    I det fall jag nämner beträffande en "granne som har hört..." så var det Telefonica/Movistars installatör själv som sade till min granne att det INTE gick att få snabbare hastighet trots att det gjorde det. Det brukare snarare vara tvärtom, att lev. lämnar alltför optimistiska uppgifter.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Generellt gäller att ju längre telefonledningen till växeln är, desto lägre blir överföringshastigheten. Betalar vi för 10 Mbps får vi ändå inte mer än 6 Mbps. Att kolla granne är en bra idé. Ett annat problem är att man skarvat telefonledningen på flera ställe. Sista gången jag hade detta problem (fukt) bad jag dem byta hela ledningen. Efter det inga problem.
    Min senaste kontakt med Movistar var för tre år sedan. Vi behövde en ny Router (svag WiFi-signal). Enligt fakturan fick man byta ut Routern gratis. När jag beställde försökte man ändå ta betalt, trots att jag hade svart på vitt att bytet var gratis. Istället påförde man oss en post "avancerat ADSL-underhåll" om 5 Euro/månad på fakturan. Jag krävde naturligtvis att de betalade tillbaka kostnaden för en tjänst jag inte beställt. Det gick en tid när Movistar ena dagen ringde och sa att de skulle betala tillbaka och nästa dag att det inte gick. Jag kontaktade då avdelningen där man säger upp sitt abonnemang. Då erbjöd man mig ett fast pris "definitivo" på 25,90 Euro/månad. Betydligt bättre än vårt Dúo abonnemang - 40,90 Euro/månad.
     
    Last edited by a moderator: 17 december 2013
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Solen Lyser!
    Det är så "storpojkarna" ska ta's. Om vi kunder låter oss behandlas som mähän så kommer vi att utnyttjas till bristningsgränsen. Vi måste försöka ta för oss och säga ifrån på skarpen för att visas respekt. Jag har själv anmält Redder till Omic (typ spanska reklamationsnämnden) då jag köpt en kyl/frys som varit felande från dag 1. Nu har dom hört av sig till mitt juridiska ombud som handhar ärendet, och beklagat sig över att dom har blivit anmälda. Redder tyckte att vi skulle ha anmält Sharp (tillverkaren) i stället, men det var Redder vi köpte kyl/frysen av, så det är dom som ska ta tag i detta och sedan reda ut det med sin leverantör, i detta fall alltså Sharp. Det är inte vårt problem.
    Ursäkta att jag bröt mig in i tråden, men jag blir så arg när stora företag försöker "köra över" oss små privatkunder :arg:.
    rocio
     
  14. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Olecomunicacion.tv

    Kollade på deras hemsida och där fattade jag det som att dom erbjöd adsl... Och att man inte behövde betala för landlinan.. Lät väldigt intressant! skrev dit och fick väldigt snabbt svar med filer som berättade mera om vad som gäller och hur det funkar! Men! Det verkar lika fullt som man måste ha någon form av antenn på taket? Så det blev nog stopp där också om jag fattat rätt :( funderingarna fortsätter... Telitec ligger på första plats just nu...genom att det går att minska utgifterna om man inte är där! Tack ändå för förslaget :) thumb
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 18 december 2013
  16. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Några nyheter om ADSL?

    Vet någon om detta skulle kunna funka i Torreta 3 (C/ Primavera)? Är det fortfarande lägre pris för månader man inte är i Torre?
    thinkthinkthink​
     
  17. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Jo det är alltid så att man kan göra uppehåll på ADSL-tjänsten, däremot inte tel-tjänsten som kostar 11€/mån. när man inte är där. Men man måste kontakta dom i god tid innan man vill stänga av resp. få i gång ADSL. Om det funkar i Torreta III vet jag inte, men du kan ju maila dom och fråga. Dom är engelsmän, så det går bra med engelska, eller spanska förstås. www.telitec.com
    rocio
     
  18. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Rocio, du är en klippa!
     
  19. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Sotani! Om ni har en bungalow så kan jag verkligen rekommendera Sat Tv Plus. Jag och flera med mig här på Forumet har anlitat dem. Men det är ingen ADSL utan WIFI. Jag betalar internet bara för den tid jag är här och jag har valt 5mb och det kostar 20 euro/månad. Kan med lätthet pausas när jag inte är här. Och jag kan betala in hemma i Sverige vis internet så att det sätts på när jag kommer ner. (Beställer jag den 10 feb så gäller det till den 10 mars.)
    5Mb hastigehet räcker bra till att jag kan surfa obegränsat och koppla datorn till teven och titta på svt play och för de program som inte visas i Sverige har jag en "tunnel".
    Titta gärna på Sat Tv Plus Hemsida. De erbjuder även ett bra tv kanalutbud (skandinaviska) om man är intresserad. Dock måste man få sätta upp en iten antenn på taket eller balkongen.
    Lycka till!
     

Dela sidan

Laddar...