4G uppkoppling, stabilitet

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Katt arina, 24 november 2016.

  1. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vi har bytt bostad i Spanien och flyttat ut på landet där vi hyr hus (strax utanför ett samhälle).
    Vi hade tänkt oss ADSLuppkoppling för Internet, eftersom vi inte främst är i behov av jättehög hastighet, utan av stabilitet. Vi pluggar båda över nätet.
    Igår kom Movistar hit och tittade på alla stolpar som finns runt huset och skakade på huvudet. Den stolpe som står på tomten visade sig vara el, inte telefon, och för att få hit telefonlina krävs nya stolpuppsättningar fram till vår tomt. Det är inte intressant i en hyrd bostad med tanke på vad det kan kosta.
    I butiken hade de sagt att "radio telefonica" skulle funka om det inte gick med adsl. Men även det skakade teknikern på huvudet åt.

    Det som återstår är en 4G-uppkoppling med någon form av modem/förstärkare. Det skulle ge oss 14-20 MB, mer än vi hade i förra bostaden. Men jag har fått uppfattningen att 4G är instabilt.
    Är det andra som har erfarenhet av det och kan tala om hur det stämmer?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Stabiliteten går nog att ordna med antenner osv. Problemet med mobilt bredband är väl den begränsade mängden att ladda ner och kostnaden.
     
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Den typen av 4g abonnemang som är aktuellt har fast pris och obegränsad mängd. Det är stabiliteten jag funderar över.
    I mobil kan det ju svaja lite, men hur är det när man har "fast" 4g med förstärkare? Påverkas det också av hur många som är uppkopplade? Påverkas det av väder och vind?
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vem levererar obegränsad mängd 4 g och vad är kostnaden?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Movistar erbjuder den här lösningen, men bara där inte adsl, fiber eller annat finns att tillgå. Och vi bo nu i landsbygd. Hastigheten är 14-20 Mb med obegränsad surf. Paket med internet, två mobilabonnemang, Tv, IP-telefoni m.m. kostar 70 E per månad. Dyrt med spanska mått, men vi är helt beroende av uppkoppling för våra studier. Men fortfarande betydligt billigare än vad alla motsvarande abonnemang kostade sammanlagt i Sverige.

    Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga :(
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    4G är ju defintivt inte stabilt, men det beror på vad ni ska använda det till...
    Det borde inte, om man gör någon typ av fast installation med antenn på taket eller så, vara så att ni står utan internet helt och hållet vissa tider eller liknande.
    Så för normal surf borde det fungera...
    Men om ni planerat att använda VPN eller så, så är det inte så lämpligt... VPN stannar om anslutningen är instabil.
    Jag har själv en 4G-uppkoppling som backup, ifall det normala internet går ner, och där måste jag i princip starta om routern varje gång jag ska använda det, för att det ska funka. Men det är nog mycket för att ingen trafik normalt går den vägen.
    Det ger ca 40 Mbit, men ansluter jag VPN via det så blir det kanske runt 1 Mbit, eftersom det är så instabil anslutning.
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Aj då :(
    Det vi MÅSTE ha fungerar det nog för då. Men sen vill vi ju kunna titta på svensk Tv, Netflix m.m. via VPN. Det räcker med ca 3 Mb för att det ska gå, men 1Mb kan vara lite lite.

    Om man har Chromecast så laddar den ju upp det man ska se, dvs man ser egentligen inte det streamade i realtid. Kan det vara en lösning? Eller finns det andra bra lösningar med 4gnät? (någon annan internetlösning går inte att få)
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Det finns internet via satellit som du plockar ner via parabol.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ingen direkt erfarenhet av Spanien i det här avseendet, men jag får intryck att ni knappt har något val. Och även om 4G kan vara instabilt handlar det främst om hastighet. Om 4G inte är tillgängligt, dvs om det inte finns 4G-täckning, eller att signalen är svag, går nätet automatiskt över till långsammare och äldre överföringstekniker, 3G, och ännu segare överföring.

    Jag kan inte se det på något annat vis än att det kommer att funka. Har ni otur kan det bli långsamt, vilket är nog så plågsamt. Alla operatörer prioriterar befolkningstäthet så det man egentligen skulle vilja vet är hur operatörens täckningskarta ser ut, men det är säkert överkurs.

    Men om Moviestar-tjänsten lovar tv också så måste ju överföringen vara stabil, då kan bara 4G räcka, antar jag. De kan ju inte sälja en tjänst som de inte kan leverera får man utgå ifrån.

    Tycker det låter bra med den tjänsten, om de kan lova att det funkar, det vill säga. Ni måste förmodligen chansa.
     
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Chromecast funkar inte via VPN, eftersom den själv ansluter till Play-tjänsten i fråga, och inte går via enheten som "styr" cromecasten. (Utom i skärmdelningsläge.)

    Men om ni ska kolla på TV så funkar det ju med Proxy eller SmartDNS i stället för VPN, vilket oftast funkar bra även med instabila uppkopplingar som VPN inte klarar.
     
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    De har 4g täckning här, så det ska nog inte vara något problem. TV:n i paketet visade sig vara tillval och går via satellit. Men då Movistar bara erbjuder spanska kanaler är det inte intressant.

    Jag kollade nu Internet via parabol (andra leverantörer) och installationskostnaden blir väldigt hög med tanke på att vi bara hyr. I alternativen blir också hastigheten antingen lägre (de billigare månadskostnaderna) eller så finns högre hastigheter med begränsad surf (de dyrare månadskostnaderna).

    Jag kollade Nalles alternativ med SmartDNS och är nog inne på att testa det om det visar sig att instabiliteten ger problem med streaming.

    Tack för alla tips och respons!
     

Dela sidan

Laddar...