450 hundar och 200 katter....

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av Preciosa, 29 november 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Anmäl djurplågeri till Sanidad i Torrevieja

    Hej, jag läser i Mas Amigos medlemstidning Bulletinen, nr 9 december 2013.

    En artikel beskriver att när det kommer in en anmälan till Sanidad om att djur far illa, då måste lokalpolis kolla upp och sedan rapportera tillbaka. Det kan vara allt från hundar som är inlåsta och utsätts för lidande, hundar som ständigt står bundna och skäller pga människors nonchalans och oförstånd, till rena djurmisshandeln på gatan.

    Detta är jättebra info att packa med sig till Torre:

    Skriv på vanligt papper. Rubrik Notificación. En kort text om vad du sett samt adressen eller området. Skriv på spanska. Bifoga bild om du kan.

    Ta även med ditt pass eller NIE-nr när du går med anmälan till PROP, Ayuntamiento de Torrevieja.

    Det hittas igen på C/ Bazan, invid stora torget k:an Inmaculada.
    Öppet 9-14 må-fr och 8-13 lö.
    Din anmälan stämplas och kopieras.

    Det står även att ibland har de accepterat anmälan skriven på engelska.

    I artikeln finns att läsa om Sanidad som ansvarar för djurens säkerhet och skötsel enl regleringen "Ordenanza Reguladora de la Tenencia de Animales".

    Denna info ska vi även lämna kvar i Torre, så att den finns till hands när våra vänner lånar lägenheten.
     
  4. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det här med att anmäla andra för myndigheter får nackhåret att resa sig.
    Rent reflexmässigt tänker man på tredjeriket, storebror, mm trångsynt och livskvävande.
    Djurskydd och barnskydd är kanske de enda undantag som jag tycker det är motiverat att anmäla andra, om man är absolut säker på sin sak och att det handlar inte om en engångsföreteelse. Men ofta är saker inte så illa som man kan tro vid första intrycket.
    Jag skall återge ett fall som har stimulerat mig på ett lite kluvet sätt, som ett exempel.
    Det är alltså ett par som jag känner….

    Kvinnan skaffar sig en hund som skall ge henne lite “pyssel” istället för de utflugna barnen.
    Hon vill ha en liten vit hund med krullig päls. Det blev en Terrier. Vad hon inte visste, var att den hunden är avlad för att jaga grävlingar ut ur deras hålor, den är fullständigt orädd och ger aldrig upp. Nu skulle hon ha honom som en knähund att gulla med. (he, heh)
    Med tiden har de utvecklat en relation som utåt verkar som djurplågeri, då kvinnan är lite grov i munnen när hennes kommandon aldrig efterlevs trots alla kurser, men för hunden verkar detta vara en substitut för de icke existerande jakt tillfällena och han stortrivs med att vara olydigt. Hunden har bildat en ohelig allians med den till synes ointresserade hussen, vilket retar gallfeber hos kvinnan, då hunden lyder hans minsta vink i alla lägen.
    Det som stör andra i deras relation, är kvinnans “bristande kanslisvenska” om jag uttrycker mig försiktigt. Hon hotar med “nål i nacken” osv. Och detta offentligt med hög gäll röst.
    Men hon går inte längre än vädrar lungorna, och hunden mår bra. Faktum är att alla verkar må bra, och allra bäst mår gubben. Hunden är fullständigt ovetande om sin roll som åskledare, och själva åskalstraren verkar också mer harmonisk mellan knallarna….
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ha, ha, detta påminner starkt om några vänner till oss, med den skillnaden att hunden inte lyder husse heller :(.
    rocio
     

Dela sidan

Laddar...