20 h i Barcelona

Diskussion i 'Barcelona' startad av EmmaSandkvist, 6 maj 2012.

?

Ska jag stanna på El Prat eller bege mig ut i storstaden?

  1. Stanna på flygplatsen, det är säkrast!

    1 röst(er)
    14,3%
  2. Upplev Barcelona, du kommer inte att ångra dig!

    6 röst(er)
    85,7%
  1. EmmaSandkvist

    EmmaSandkvist Ny medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Åh, vilken mysig sida det här är! Det går ju att finna all information om underbara Spanien och lite till :).
    Jo, så här är det; jag kommer att vänta på anslutningsflyg i Barcelona i ungefär 20 h vid ett tillfälle i sommar (flyger från Sverige anländer 21.20 & nästa flyg går vidare 16.25 dagen därpå), och jag undrar därför om det är någon idé att bege sig iväg från flygplatsen eller om man helt enkelt ska stanna där?
    Om ni rekommenderar att uppleva staden, vad bör man hinna med att se? :)

    Tacksam för alla svar ;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej, självklart rekommenderar jag ett besök om du inte varit i stan förr.

    Eftersom ett alternativ är att sitta på flygplatsen antar jag att du tänker sova en stund där. Det går utmärkt, särskilt om du kommer till den lugna terminal 2. Det finns gott om platser mellan "öarna", M-betecknade. M3 kommer du till om du åker med Norwegian eller Ryan. Det finns förstås toaletter där man kan fräscha upp sig hjälpligt.

    Sedan går du ut, och fortsätter till slutet av hallen. Sista rulltrappan bär mot kontrollen och tågstationen. Tågen går 7 min efter hel och halv timme.

    Om du vill se det mesta snabbt ska du åka med sight-seeing-buss. Kostar 24 € för en dag. Du hinner nog bara med en tur, välj den blå i så fall. Ruta blava.

    Vill du köra budget är det metron som gäller. Sagrada Familia bör man nog ha sett, en promenad uppför Las Ramblas och Passeig Gracia.

    Detaljerna är litet olika för hur du vill göra. Men nästan ett dygn på Prat är väl inget alternativ.

    Om du berättar mer om intresse och budget kan jag berätta mer.
     
  4. EmmaSandkvist

    EmmaSandkvist Ny medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, och tack för svar! :)

    Precis som du skriver så gör restiderna det nästan nödvändigt med en liten tupplur på Prat, men jag är lite osäker på huruvida man skall våga sig tillåta sig det med tanke på att en flygplats så det kanske det kan vara lite riskabelt. Någon åsikt kring "säkerhetsläget" på Prat?

    Angående "intresse och budget" så tja - jag är defintivt mer intresserad av arkitektur, upplevelser, historia och sightseeing än av shopping och uteliv. Budgeten är i det närmsta obegränsad för det här dygnet, inom rimliga gränser för vad de olika attraktionerna är värda naturligtvis!
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Du hinner se många fina byggnader inne i centrum (= Gaudí), bara gå längs huvudgatan.
    Det tar lite längre att åka till Parque Guell, men värt att se om du har tid. Gamla stan har många fina hus, inte minst "Palau de Musica Catalana".
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Ang övernattning: innanför säkerhetskontrollen är det knappast problem. Dvs gå inte ut i ankomsthallen förrän du ska in till stan. Det förutsätter förstås att bagaget, om du har incheckat, är incheckat för hela vägen.

    Om du tar sightseeing-buss så får du se de mest kända byggnaderna och sevärdheterna. Det finns tre rutter, tror den blå är "bäst", men kolla själv på busturistic.

    Till stan kommer du antingen med flygbuss eller tåg. Bussen är litet dyrare men går direkt till Pca Catalunya, där sightseeingturerna startar. Tar du tåget måste du byta, jobbigt när du har begränsad tid.

    Trevlig resa

    B

    PS, en bekant övernattade på Prat. Hann inte till mig eftersom det handlade om 0.45-6.30. Helt lugnt, sa hon.
     
    Last edited: 6 maj 2012
  8. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    jag tror nog att det Backis skriver om flygplatsen stämmer bra, men om du ändå känner att du vill sova i en säng så kan jag rekommendera att du tar in på ett vandrarhem på natten. Det finns många med hyfsade priser och nattöppen reception. Det har jag själv gjort när jag anlänt mitt i natten till Barcelona. Fördelen är att du vaknar i staden på morgonen och då får fler timmar där.

    Själv har jag bott på Equity Point Centric Hostel, C/ Passeig de Gracia 33
    (Telefon:+34 932312045) Du kan fixa bokningen via barcelona30.com.
    Då vaknar man mitt inne i stan och det är bara att gå ut, leta upp närmaste uteservering och njuta av morgonkaffet till ljudet av ett nyvaket Barcelona.

    Vill man se så mycket som möjligt av sevärdheter under så kort tid, så håller jag med om att bussturerna är bäst. Men försök också att ta dig tid att bara strosa runt i någon mysig del av staden och njut av atmosfären. T ex Ciutat Vella/Gòtic, Gracia eller Eixample. Och lyft blicken... I Barcelona bör man snegla uppåt emellanåt. I varje fall om man gillar balkonger.

    Lycka till och ha en trevlig dag i Barcelona.
     
  9. Wiki

    Wiki Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är klart du ska ge dig in en sväng till Barcelona, vem vet när du kommer dit igen!? :)
     

Dela sidan

Laddar...