Öppna eget, Typs och råd

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av e_iznaga, 31 januari 2010.

  1. e_iznaga

    e_iznaga Ny medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag vänder mig till er då jag och min familj ska flytta till Spanien innan årets slut, köpa hus och starta ett Café.
    Jag undrar om det finns någon/några som har erfarenhet om att starta eget i Spanien som skulle kunna tänka sig att bidra med lite tips och råd om vad man ska tänka på samt lite om vilka papper och tillstånd som behövs för att komma igång. (Kanske några länkar till lokala hemsidor så att jag kan läsa mig igenom då jag pratar flytande spanska)
    Då Caféets koncept kommer att vara skandinaviskt frågar jag till er som bor i de täta skandinaviska områden om tips på området då man saknar just denna typ av service.
    Vi har en dotter på 2,5 år och undrar därför även om dagis platser och annat som kan röra ett barn i hennes ålder.

    Mvh // E.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    hej och välkommen till forumet, va kul det låter med era planer och med en barnfamilj här på forumet! Är det till 2011 som ni ska flytta? skriv mer och berätta!
     
  4. HeleneE

    HeleneE Ny medlem

    Blev medlem:
    29 juni 2008
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0
    hej e iznaga! roligt med era planer, vet att det har diskuterats lite innan, kolla länken nedanför bland annat.
    Spanien Forum - Sökresultat
     
  5. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag skrev ner en del punkter för några månader sedan till en Ludvig som hade undringar om att öppna en bar, jag klistrar in dem nedan, hoppas det hjälper lite!

    Hej Igen,
    Hur har det gått för dig, har du funnit något objekt? Jag har inte varit in på Forumet på ett tag, har haft fullt upp. Jag jobbar just nu med en firma som har redovisnings konsulter, företags konsulter, personal konsulter, advokater, etc. Vi har hjälpt till att starta många barer, restauranger samt andra typer av företag. Det är en hel del att tänka på när man startar och det är bra om man har någon som kan hjälpa till. Viktigaste bitarna:

    1. Skriva in dig i Spanien som sk "Residente" så att du kan öppna spanskt bank konto samt skriva in dig i det Sociala systemet.

    2. Kolla upp lokalen via Kommunen, att det inte existerar några problem med att öppna en bar eller liknande, kolla detta även om det innan varit en bar, det kan existera problem med tidigare licens som du inte är medveten om.

    3. Hyreskontraktet på lokalen, förhandla hyra samt hyres period, se upp med perioden du vill inte skriva på för kort tid, för om du lyckas och blir ett populärt ställe som drar in bra med pengar kan hyresvärden säga att efter 3 eller 5 år att han ej vill förnya och då kan du inget göra, försöka få minst 10 år med bra uppsägningsvillkor om ut i fall att du vill stänga lokalen.

    4. Sätta upp ett företag eller registrera dig som egen företagare sk "Autónomo".

    5. Skaffa dig en redovisnings firma som tar hand om dina skatter samt socialfösäkringspapper, både dina samt för ev anställda. Om det är en erfaren firma kan dom säkerligen erbjuda dig hjälp med licenser, kontrakt, etc.

    6. Alla personer som ska arbeta i Baren måste ha ett Hygiencertifikat och vara anställda.

    7. Ansöka om öppningslicens, även om det redan existerar en licens för lokalen så måste den göras om i ditt eller ditt företags namn, det är billigare om lokalen har en licens redan, det är dyrare att söka en helt ny.

    8. Kolla upp electricitet och vatten, att det inte existerar tidigare obetalda räkningar som du sedan måste betala. Varken vattenbolaget eller elbolaget bryr sig om att en ev skuld är från tidigare ägare, dom stänger av tills allt är betalt på den adressen.

    Ja det var nog det viktigaste punkterna, hoppas det går bra för dig, lycka till med allt och om du vill kontakta mig finner du också uppgifter om firman där jag arbetar på Abogados y asesores en Fuengirola Málaga Cyclo
    Ha det bra å lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    hEJ
    KAN DU SPANSKA SÅ TALA MED DE STARTAEGET RÅD SOM FINNS I ALLA aYNTAMIENTOS . pROBLEMET ÄR JU FÖR DE SOM INTE BEHÄRSKAR SPRÅKET.
    lYCKA TILL
     

Dela sidan

Laddar...