Är ordet verkligen fritt?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av SolenLyser, 4 mars 2018.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag gjorde ett inlägg om att Sverige eventuellt kommer att återinföra förmögenhetsskatt. Jag diskuterade INTE svensk politik utan redogjorde bara för vad ett återinförandet av förmögenhetsskatten i Sverige kan medföra för oss som bor i Spanien. Jag är besviken på bemötandet: ”Ditt inlägg i ämnet ”Förmögenhetsskatt tillbaka i Sverige? har tagits bort. Skäl: Diskutera gärna svensk politik, men inte på Spanienforum”
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Russking

    Russking Ny medlem

    Blev medlem:
    15 juni 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hann inte läsa det men spara gärna alla texter och tid.

    Kopiera och länka till annat forum, betona Spanien mer eller mindre?
     
  4. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu har jag inte läst ditt inlägg men personligen tycker jag det varit många politiska inlägg här som man väljer att vinkla lite mot Spanien för att skriva dom.
    Det blir lite tråkigt i längden att läsa om hur illa det är i Sverige och hur värdelöst land det är.
    Nu behöver inte ditt inlägg vara skrivet i den andemeningen så varför det togs bort vet jag inte men det kan nog bli så när några få förstör för oss andra.
     
    Preciosa och Andreash gillar detta.
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag känner mig ibland på detta forum som en kanariefågel med falkar som svävar ovanför. De utnyttjar alla tillfällen att attackera.
    Nu har jag ställt frågan om Spanienforum kan radera alla mina 2.243 inlägg så att jag kan lämna detta forum i lugn och ro.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det inlägg som togs bort handlade enbart om Sverige och skatter. Som jag kommenterade vid borttagandet (Jag utgår från att den kommentaren nått dig) så får du gärna diskutera svensk politik, men inte på Spanienforum.

    Så svaret på din fråga är: Nej, ordet är inte fritt.
    Den grundlagsskyddade yttrande- och åsiktfriheten gäller i förhållande till staten. Du kan inte straffas för dina åsikter och staten kan inte hindra dig från att sprida dem (med vissa begränsningar som hets mot folkgrupp m.m.). När du är inne på forum som andra äger är det deras regler som gäller och du får räkna med att kunna modereras. Oavsett om det handlar om Spanienforum, någon Facebookgrupp eller annat.
    Vill du att jag ska radera alla dina inlägg kan jag göra det. Men jag tycker det vore synd, för jag tycker du tillför mycket till Spanienforum.
    Däremot är det inte rätt forum för att debattera svensk politik eller klimatfrågor. Det kan du säkert hitta andra plattformar för.
    Katt arina
    Moderator
     
    Andreash, Russking, Dahook och 3 andra gillar detta.
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det hade varit roligt att rapportera om den nya hamnen i Granadilla på Teneriffe, som Mariano Rajoy invigde häromdagen. Tanken är att man framgent skall ta in naturgas som är både billigare och renare än olja. Detta val har med miljö att göra och sådant frågor får man uppenbarligen inte nämna i detta forum. Jag tänker inte bemöta ”Det inlägg som togs bort handlade enbart om Sverige och skatter.” utan ber Er att omedelbart radera samtliga mina inlägg.
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag tycker fortfarande att det är synd om du lämnar forumet.

    Däremot kommer inte dina tidigare inlägg tas bort. Som jag sa bidrar du mycket till forumet, så om jag tar bort dina inlägg försvinner de trådar du startat helt, och trådar där du deltagit kan bli svårbegripliga för läsaren.

    Jag kan be forumägarna att avsluta ditt medlemskap, eftersom det bara är de som kan göra det.
     
    erkki gillar detta.
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja du kan lämna detta forum i lugn och ro SLUTA och skriv
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Upplever en trist utveckling av detta forum och som jag inte tror kommer att gagna forumets ägare.

    Det här exemplet med det eventuella införandet av förmögenhetsbeskattningen i Sverige är intressant för många spaniensvenskar, ur mer än en synvinkel.

    Enligt min uppfattning borde självklart inlägget fått vara kvar.

    Med en moderator som lever efter devisen hellre fälla än fria, så blir forumet urvattnat, ointressant och dör sotdöden. Det finns andra forum som gått det ödet till mötes.

    På senare tid har flera intressanta och kunniga medlemmar kastat in handduken och jag tycker att forumet har blivit tristare.... ok, det är min uppfattning, men medlemmar som lämnar är inget gott betyg för forumet.

    Viss tolerans vid bedömningar av inläggens innehåll tror jag är nödvändig för att upprätthålla intresset för forumet.

    Förutsätter att forumets ägare har kommersiella mål med forumet och för att lyckas med det krävs ett levande intressant forum.

    TommyD
     
    Last edited: 6 mars 2018
    stasse, Nalle och MrLinkan gillar detta.
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag hade hellre tagit diskussionen med SolenLyser privat. Men varje gång en moderering sker startar en diskussion om moderering offentligt. I realiteten sker otroligt lite moderering här jämfört med i andra forum, men den syns varje gång eftersom man vill passa på att ge moderatorn en verbal smocka.

    Det är också alltid samma personer som var inblandade i diskussionerna för några månader sen som höll på att få forumet att helt balla ur... Jag fick då in och modererade rätt hårt. Jag fick ta mycket skit från de berörda men fick också mycket stöd från andra medlemmar som såg sitt forum fallera. Min uppfattning är inte att det lett till någon allmän tystnad, snarare att andra medlemmar kunnat börja ta för sig.
     
    Reskermo, goslik, erkki och 2 andra gillar detta.
  14. Andreash

    Andreash Administrator

    Blev medlem:
    8 november 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej alla.

    Tack för rapporteringen.
    Jag har tagit bort SolenLyser från forumet.
    Politiska diskussioner får man ha på något annat forum.
    Givetvis får man diskutera Spansk politik på ett trevligt sätt som passar detta forum.
    Fortsätt annars som ni gör med trevliga och givande diskussioner om Spanien :)
    Tack till Katt arina som gör ett ypperligt jobb som moderator.

    Mvh Andreas på Spanienforum
     
    Last edited: 4 mars 2018
    DiBo, Reskermo, goslik och 3 andra gillar detta.
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hàller med Tommy. Denna sektionen var ju dessutom för allt annat som inte passade in i de överiga eller som inte handlade om Spanien. Den sektionen som jag tycket ver mest läsvärd.
    Sà länge där inte finns personpàhopp finns där heller ingen anledning att radera inlägg. Vill man inte läsa vad nàgon person skriver kan man alltid blockera denna.
    Gàr själv in mer sällan än tidigare och min aktivitet kommer knappast öka, märker ju att mànga fràgor och svar är upprepningar av tidigare tràdar.
     
    stasse, erkki och Los Suecos gillar detta.
  16. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag håller verkligen med att det är en trist utveckling här. Så typisk svenskt, knyt näven i fickan, men lufta inte motsättningar för allt i världen.
    Lite dålig stämning måste man våga ta i ett forum, det gäller forumägare såväl som moderator.
    Jag håller inte med SolenLyser i allt, men han har ändå varit en fläkt i det här forumet. Nu är han tystad. Tråkigt.
     
    Nalle, stasse och Los Suecos gillar detta.
  17. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
  18. blivande utvandrare

    blivande utvandrare Ny medlem

    Blev medlem:
    12 mars 2018
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    11
    Hoppas inte mina inlägg om bilkostnader i Spanien och internetuppkoppling i Spanien klassas som politiska inlägg då om man ska gå till grunden i det hela är väl allt i princip politik även om frågan gäller ommålning på det nyinköpta huset på solkusten eller om det inköpte riset jag köpte igår på det närbelägna supermercado innehåller kvicksilver (allt ris innehåller mer eller mindre kvicksilver... vissa extremt mycket). .

    För mig är politiska inlägg diskussioner inlägg typ huruvida politiskt parti A är bättre än politiskt parti B.
     
  19. Andreash

    Andreash Administrator

    Blev medlem:
    8 november 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Du behöver inte oroa dig alls blivande utvandrare. Dina inlägg är kanonbra! :)
     

Dela sidan

Laddar...