Är ni nöjda med Svenska skolan?

Diskussion i 'Fuengirola' startad av lillalind, 17 februari 2015.

  1. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vet att det finns några andra trådar om skolan, men de är alla något äldre, och saker kan ändras, så jag startar en ny.

    Min fråga är, är ni nöjda med svenska skolan i Fuengirola? Vad är bra och vad kunde varit bättre?

    Hittar inte någon om avgifter på deras sida, vet ni vad det kostar per barn i F-6? Får inget svar från skolan när jag kontaktar dem...
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vet att svenska skolan i Marbella har följande avgifter för läsåret 2015-16. För de fåtal elever som är statsbidragsberättigade i f -klass t.o.m. skolår 6 kostar det 1400 euro +lunch 350 euro. De flesta elever är inte statsbidagsberättigade och då är avgifterna 3050 euro +lunchkostnad 350 euro.
    Kanske är det lättare att ringa skolan direkt och pråga om priser.
     
  4. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja Marbella har jag koll på, det står på hemsidan, men den i Fuengirola står det inte på hemsidan, det är något fel på deras länksystem. Har ringt men får inte svar.

    Försöker imorgon igen.

    Någon som har sina barn där som har erfarenheter att dela med sig av? Har hört att maten inte lagas på plats utan kommer via catering, är den bra?
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Sonen går i 3:an där och trivs jättebra! De har sedan i somras en egen kock som fått en Micheline-stjärna på en annan restaurang. Sonen som jämt gnällde på maten gör det väldigt sällan nu även om det ibland är lite "konstig" mat.
    Klasserna är mindre och de tjafs som sonen var med i i Sverige har aldrig hänt här. Studieron har infunnit sig och det vet jag fler föräldrar som säger.

    Här är priserna (finns i dokumentationen "Information till nya familjer..."):
    TERMINSAVGIFTER FÖR BEHÖRIGA ELEVER LÄSÅRET 2014/2015
    (Avgifterna för läsåret 2015/2016 fastställs av skolföreningen i maj 2015).

    HT 2014 VT 2015 Totalt EUR
    Förskola(barn 3-5år) 1.855 € 1.855 € 3.710 €
    Årskurs 0-5 1.805 € 1.805 € 3.610 €
    Årskurs 6-9 1.844 € 1.845 € 3.689 €
    Gymnasiet 2.066 € 2.066 € 4.132 €

    TERMINSAVGIFTER FÖR OBEHÖRIGA ELEVER LÄSÅRET 2014/2015

    HT 2014 VT 2015 Totalt EUR
    Förskola(barn 3-5 år) 1.855 € 1.855 € 3.710 €
    Årskurs 0-5 2.247 € 2.247 € 4.494 €
    Årskurs 6-9 2.314 € 2.314 € 4.628 €
    Gymnasiet 2.540 € 2.540 € 5.080 €

    SKOLMATSAVGIFT BEHÖRIGA OCH OBEHÖRIGA ELEVER LÄSÅRET 2014/2015

    HT 2014 VT 2015 Totalt EUR
    Förskola (3-5 År) 260 € 260 € 520 €
    Årskurs 0-5 320 € 320 € 640 €
    Årskurs 6-9 355 € 355 € 710 €
    Gymnasiet 355 € 355 € 710 €


    Medlemskap i föreningen……………….40 €/familj och år
    Inskrivningsavgift nya elever…………350 €/familj(engångsavgift)

    ÖVRIGA AVGIFTER
    Kompletterande svenska………………..290 €/år
    Högskoleprovet…………………………........50 €/år

    Terminsavgifter: Avgifternas storlek beslutas årligen på föreningens vårstämma.
    Avgiften för höstterminen skall vara betald senast den sista juli.
    Avgiften för vårterminen skall vara betald senast den sista januari.
    Den tredje eleven från en och samma familj erhåller 25% rabatt och den fjärde 50% rabatt på terminsavgiften.
    Förseningsavgift: Om terminsavgift ej betalas i tid påförs en förseningsavgift av 25 €/faktura.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Tusen tack Peztis!!
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Så lite så, Linnéa.
     
  9. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Låter bra med maten också!
     
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ja, jag skulle själv vilja äta där. I alla fall prova...
    När sonen gick å dagis hade de en egen husmor som lagade all mat, bakade brödet osv. Mycket grönsaker och nyttig mat. JÄTTEGOTT!
    Sedan kom två år i skolan där maten lagades på annat ställe - mycket gnäll på maten, vi hade möten med ansvariga, lite bättre blev det.
    Nu går han i skola där maten lagas på plats, man ser varubilen komma med grönsakslådorna på morgonen. Som sagt, ibland tycker han det inte är så gott men jag tror egentligen det mer beror på att han inte är van vid den typen av mat, tror inte det har att göra med att maten inte är god egentligen. Det är skillnad på oätligt och äckligt, egentligen.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Helt sant. Vår dotter kan vara lite petig med maten också, men äter mycket frukt och grönt i alla fall så man får väl vara glad för det. Hoppas att hon ska bli mindre "rädd" för annan mat än makaroner och köttbullar :)-/) snart...

    En annan fråga, som du kanske kan hjälpa till med också, är val av område att bo i. Vi bor nu i (eller flyttar till på tisdag) ett superfint och trevligt område i Orihuela Costa på Costa Blanca, men det är så få där som är mer fasta åretruntboende och vi skulle vilja få mer kontinuitet för vår dotters umgängesliv så att säga. Därför har vi funderat på att dra vidare ner till Costa del sol och eftersom vi vill ha svensks skola är det då Fuengirola eller Marbella som gäller.
    Vad jag undrar är om det finns sådär mysiga, trevliga bostadsområden med fin arkitektur, solterrasser eller större uteplatser, gemensam pool och där det finns fler barnfamiljer? Har kikat runt på googel maps street view men ser mest lite tristare "höghus", eller i alla fall rätt många våningar. Känns som ett nerköp mot det vi ska bo i nu om jag ska vara ärlig... Men som sagt, umgänget med andra barn i hennes ålder (hon blir 7 i sommar) känns väldigt viktig. Har du något råd om vart vi skulle kunna kolla?

    Vi har varit lite inne på att ta oss till Marbella (Nueva Andalusia där svenska skolan ligger) eftersom det är jättefint där i vårt tycke, men skolan i Marbella är hiskeligt dyr (6800/månad)...
     
  13. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Haha vad många stavfel det blev. Googel.... oh my god. Och svensks skola. Hå hå ja ja.
     
  14. antonie

    antonie Ny medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Kapar tråden lite, hur har det gått ts? har ni flyttat? Jag och min familj funderar på att flytta till Fuengirola just på grund av den svenska skolan, vår son är i och för sig enbart 4 månader men vi tänker långsiktigt. Hur är skolan? Lär sig barnen mycket eller är det som i Sverige där det mest diskuteras hur man ska behandla varandra. Är det lätt att hitta nya vänner även för oss vuxna? Hur fungerar det med dagis i Spanien, vet att skolan enbart har verksamhet efter att barnen fyllt 3..
     
  15. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    .
     
    Last edited: 19 maj 2015

Dela sidan

Laddar...