Är det omöjligt hitta en lya i Nerjaområdet för 5-6000SEK per MÅN????

Diskussion i 'Nerja' startad av DrömmenomNerja, 13 april 2016.

  1. DrömmenomNerja

    DrömmenomNerja Ny medlem

    Blev medlem:
    12 april 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Jag har några frågor om "långtidsuthyrning" iNerjaområdet.
    Jag skulle nämligen vilja hyra en lägenhet (för lägenhet är väl billigast) under minst en, men helst tre-till fyra månader (kan inte stanna längre i nuläget).

    Så jag googlade därför på long term renting nerja och fann team Star holiday rentals bl a. Kikade in där och hittade en lya jag blev förälskad i, liten men modern och med fantastisk utsikt och omgivningar. Nu har det emellertid uppkommit ett antal frågor som jag behöver hjälp att få svar på:
    1. Hyra i januari och februari - hur mycket sol o värme får man egentligen då??? 12 gr i genomsnitt kanske? Inte intressant för mig isf eftersom jag vill ha en stabil temperatur på minst 15 gr och gärna kring 20. Mer behövs inte nödvändigtvis, men åtminstone det. Dessutom lär det väl knappast vara badvänligt i havet under dessa månader... Och de allmänna poolerna håller helstängt länge än vad jag förstått. Så då började jag undersöka möjligheten till månadsuthyrning mars/april- maj istället, vilket leder mig in på den viktigaste frågan...
    2. Jag insåg till min bestörtning (ja faktiskt), att det verkar jättesvårt att få hyra på månadsbasis med MÅNADSPRISER t o m under låg/mellansäsong, vilket jag uppfattat att mars - maj är. Vare sig det här Holiday rentalsföretaget (ell vad de nu hette) eller en privat uthyrare via Semesterbostad-Spanien kunde erbjuda en månadshyra, utan skulle ha 4 VECKOHYROR (!!!) per månad, vilket ju givetvis gör att det sticker iväg ekonomiskt nåt ofantligt!!!! Jag blev så in i bombens besviken...;:(
    Är det omöjligt att hitta en hyfsad lya för 6000 SEK mellan mars o maj i Nerja? Eller är det bara att enträget söka vidare och be om offerter?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 13 april 2016
  4. DrömmenomNerja

    DrömmenomNerja Ny medlem

    Blev medlem:
    12 april 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Mynerja kikade jag in på och hittade faktiskt några bostäder som verkade hyras ut per månad. Så tack! Är det något särskilt man bör tänka på när det står "månadsuthyrning"? Tror nån skrev här på forumet att long term rental är på minst 11 månader vilket ju kan vara bra att känna till så klart.
    Sen vad gäller temperaturer så har våra svenska väderkartor ändå haft 15-19 gr precis över Costa Tropical ganska länge nu. Stämmer inte det då?
     
  5. Kollifej

    Kollifej Medlem

    Blev medlem:
    23 december 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    1

    Jan-febr är kalla på nätterna. Men dagarna kan bli hur härliga som helst. Dock skulle jag inte hoppa i havet då. Så här års år havet fortfarande kallt men det är svensk högsommarvärme, underbart. Bästa badtiden är från juli- nov.
    Välkommen till en underbar del av Spanein, den vackraste alla kategorier! :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Zanny

    Zanny Ny medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Min uppfattning är att det är betydligt varmare i Nerja än vad statistiken ovan visar. Under jul/nyår hade vi 17-18 grader och på nyårsdagen hade vi en heldag på stranden med svensk högsommarväder. Många badade, men kallt i vattnet. I slutet av mars hade vi 26 grader i skuggan på vår altan. Underbara dagar, men kalla nätter.

    Ett tips om du vill få koll på vädret på sydkusten: kolla in bloggen "sol som sol". Emma har en jättebra blogg och har lagt ut väderstatistik för, åtminstone, det senaste året.
     
    Ulf Nerja gillar detta.
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja Emmas blogg är värt att läsa hon skriver om mycket som är bra att veta om Spanien och om livet här och länk tips till bra sidor :sol:
     
  9. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Nerja är ett område som ÄR populärt, året om! Jag har själv hyrt ut i Nerja, sedan 2012! Snittar nu ca 45 veckor per åt uthyrt...

    April och maj....då börjar de flesta att hyra ut per vecka, då det finns efterfrågan på just det. MEN...det betyder inte att man inte kan få hyra en hel månad. Begär ett pris!

    Jag har hyrt ut månader även i Maj...Juni...men även i Sept-Okt-Nov-Dec-Jan-Feb-Mars. Men att hyra en hel månad i Juni...det är ett helt annat pris än att hyra tex December månad!

    Lägst pris per månad, bör du få om du hyr Nov tom April = dvs sex månader.
    Men i Teams priser så är det tre månader för att det annonserade månadspriset ska gälla. Kortare tid än tre månader, då blir hyran något högre. (Plus el)

    Jag väljer att inkludera ALLT i mina hyrespriser, för att det är enkelt och för att jag tror att hyresgästerna vill ha det så. Inkl el, vatten, AC, Värme, Internet med WiFi, Svensk TV, sängkläder, handdukar, slutstädning etc...OCH enligt den nya lagen SKA det vara så!

    Så för att svara på din fråga, JO du BÖR kunna hitta en bostad i Nerja för 600 EURO per månad, om dy hyr minst tre månader! Dock inte av mig...då jag ligger högre än så!
    (900 EURO för den billigaste och tre månader)

    Men Team äger inte sina fastigheter, så det är ÄGAREN som står för kostnaderna, och Team får in kommissionen, får leverera tjänster som städ, tvätt reparationer etc.

    Många ägare resonerar som så här: Bättre att få in några pesetas än inga alls! Rätt eller fel, det får var och en avgöra.

    Till sist: Det finns nu en ny lag som reglerar korttidsuthyrning i Andalusien! Den är jag mycket väl insatt i! Den reglerar uthyrning upp till två månader till en och samma hyresgäst!
    I den nya lagen får man inte ta extra betalt för AC Värme, det ska ingå! Ett krav med AC/värme i ALLA rum! Fast installerat i alla sovrum samt lounge sak det vara.

    Då kan man heller inte ta extra betalt för EL! Säger sig självt...

    Men längre än två månaders hyrs, då gäller en annan lag som fanns sedan tidigare. Då är det inget krav på att AC/värme ska finnas, och man FÅR då ta betalt extra för el etc...
    MEN...en hyresgäst får en viss besittningsrätt till sitt boende, under förutsättning att hen sköter sig, betalar hyran etc. Så hen kan bli kvar i tre år...och fastighetsägaren kan inget göra med lagen i ryggen!

    Så de 11 månader som det ryktas om...är en skröna bara!
    Gränsen går vid TVÅ månader, mellan de båda lagarna!


    Sök gärna på HomeAway.se
    Det är en Internationell site med fler än 1000 boenden i Nerja bara!
     

Dela sidan

Laddar...