Är det läge att flytta ner?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av MotoX, 13 januari 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. MotoX

    MotoX Ny medlem

    Blev medlem:
    13 januari 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag är en 24årig kille som tillsammans med min sambo och hennes son funderar på att flytta ner till spanien. Men vi är osäkra på om det är rätt läge att flytta nu när finanskriser och annat ligger för dörren? Vad tycker ni som bor där? Är det svårt att få jobb? Vilka jobb får man sikta på om man som jag inte är så bra på spanska än utan är bättre på engelska och såklart svenskan?

    Min sambo talar flytande spanska och har gymnasial utbildning inom vård och omsorg. Bör det vara enkelt eller svårt för henne att hitta jobb? Är det ett plus eller minus eller ingetdera att hon har en svensk utbildning?

    Sonen är 6 år. Är det lätt att skola in honom eller är det komplikationer med den åldern för att starta i spansk skola?

    Hur stort startkapital tror ni man behöver sikta på att ha för att underlätta en flytt? Jag tänker på när man ska skaffa första lägenheten, jobbet, klara sig de första månaderna innan allt är klart. Kanske att det finns utgifter vad de gäller att flytta in till spanien av något slag?

    All hjälp är varmt välkommen och länkar för mer läsning tas gärna emot!

    Mvh Rickard och kompani
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, när det gäller priser på bostäder så är läget perfekt, om ni väntar ytterligare ett tag så kommer säkert priserna sjunka ytterligare. Bostadsmarknaden och mycket annat i Spanien är på gränsen till bankrutt, så har man kontanter nu så kan man fynda!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...