¡Hola!

Diskussion i 'Presentationer!' startad av sueco, 16 maj 2011.

  1. sueco

    sueco Ny medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt första inlägg på detta forum, men jag har varit här någon vecka och läst i de olika trådarna. Väldigt trevlig atmosfär tycker jag. Bra jobbat! thumb Tänkte i alla fall att jag ska presentera mig.

    Jag heter Jonas, 38 år, och är gift med en madrileña sedan några år. Vi har tillsammans en son som fyller 3 i sommar. Vi bor nu i sverige och har inga direkta planer på att flytta, även om vi drömmer lite om en flytt söderut någon gång i framtiden. Jag älskar spanien och dess många kontraster. Jag gillar verkligen att resa inom landet med bil, buss, eller tåg och bara se ut genom fönstret och njuta av den omväxlande naturen. Att uppleva spanien tillsammans med en infödd är suveränt. Jag är evigt tacksam över att ha fått se platser och uppleva kulturen på ett sätt jag aldrig hade gjort utan min fru.

    Nog om detta. Jag kommer fortsätta logga in här och ta del av allt intressant som sägs. Kanske också hjälpa till med en och annan undran och jag kan.

    Väl mött.

    /Jonas
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Välkommen till forumet Jonas spainsmile

    Va´kul att du tycker detta är ett bra forum och vi håller en god ton!!
    På Spanienforum finns ju vi alla som gillar Spanien vare sig vi bor här eller
    åker hit och hem. Eller också alla som drömmer om att åka hit eller
    bosätta sig någon gång.
    Av den anledningen så har vi ju ett gemensamt mål, att informera
    varann om allt eller inget. Inget är för lite att skriva om! Alla vill vi ju veta
    så mycket som möjligt om landet vi tycker så mycket om.
    Men man ska även skriva om det som inte är så bra här och diskutera
    problem och fundera över det.
    Önskar att fler skriver, vi vet att många läser..så har du något du vill berätta
    om eller vet, kanske tipsa om så släng in det bara! Vi har ju tex kategorin "semestra"
    som är bra vad det gäller platser och inte minst
    sevärdheter eller kul att göra för barn mm..

    Cracias för din presentation och spanska kan du väl antar jag :vissla:

    Saludos P ;;;;;)
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Härligt!! önskar dig välkommen jag med till forumet, kul med flera som kan bidra med sin insiderkunskap och erfarenhet :)
     
  5. nordiskadoctor

    nordiskadoctor Ny medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Välkommen! Bienvenido al foro! (PS din fru vet väl att el foro kallas till Madrid ;) Här är det en spanjor (madrileño) som är bosatt i Sverige sedan nästan 10 år så hälsa gärna henne.
    Hasta luego!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. sueco

    sueco Ny medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för de välkomnande inläggen. Jag ska försöka delta där jag har något att komma med.

    nordiskadoctor: Min fru visste att Madrid kallas "el foro", men hon kunde inte svara på varför. Hon blev förvånad när jag frågade. :D Kanske någon annan här vet varför?
     
  8. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Det finns säkert flera tolkningar. Här kommer några:
    El foro betyder "forum" dvs mötesplats där antikens romare samaldes. T ex Forum Romanum.
    El foro betyder också "rättssal" eller "juridisk instans", den juridiska världen. I Madrid finns högsta domstolen.
    I teatervärlden betyder foro kuliss. Då kan man tänka sig att Madrid utgör någon sorts kuliss för hela landet eftersom alla beslut fattas där, där bor kungahuset osv.
     

Dela sidan

Laddar...