Inbetalningar från Spanien?

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av SpanskaKunden, 16 januari 2020.

  1. SpanskaKunden

    SpanskaKunden Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag bedriver enskild firma i Sverige, är alltså ej bosatt i Spanien MEN jag har en spansk kund som jag har haft ett par månader nu.

    Jag undrar angående inbetalningar från Spanien, för det har varit lite småstrul med denna spanska kund (varav av mitt användarnamn, hehe).

    Vad jag undrar över är om detta är ett undantag eller om det är vanligt för svenskar som gör affärer med spanska företag? Branschen för mig är översättning från engelska till svenska i och med att den spanska kunden i sin tur har en slutkund som tar del av denna översättning.

    Exempelvis en gång berättade den spanska kunden att han var tvungen att skicka in ytterligare information till sin spanska bank innan han kunde slutföra betalningen (troligen pga. europeiska bankrutinkrav?). Veckan därpå kom dock betalningen.

    En annan gång sade den spanska kunden att en av hans kollegor sade att betalningen hade skickats, detta var då via PayPal men där såg jag inget. Så jag fick påminna honom och även skicka skärmdump. Vips efter någon timme så dök pengarna upp.

    Vi gick över till vanlig banköverföring i och med att PayPal käkar upp ca 2,5 % av pengarna samt ytterligare vid överföring från konto till svenskt bankkonto.

    Senast nu denna månad så sade den spanska kunden att betalningen hade genomfört i förrgår. Vanligen brukar jag då få pengarna på 24 timmar med en bankavgift på 40 kr (är detta pga. kundens spanska bank eller något kunden valde att lägga på mig, eller är det något min svenska Swedbank tar från mig?).

    Senaste fakturan för föregående månad har förfallodatum nu imorgon fredag 17:e-jan 2020. Är det vanligt för spanska företag att lägga sina inbetalningar så att de betalas sista förfallodatum? Verkar oxå vara så att inbetalningar från spanska företag sker andra veckan nästa månad?

    Jag menar inte på något vis nu att denna spanska kund representerar alla spanska företag och hur det är för svenskar att göra affärer med spanska företag. Jag kan ha haft otur och fått en snurrig och smått förvirrad spansk kund.

    Mvh,
    Enskild firma.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag gör en hel del företagsbetalningar, även från Sverige till såväl Spanien som till Frankrike.
    När jag gör betalningar till andra EU-länder är förvalt alternativ att mottagarens bank betalar eventuella bankkostnader. Jag tror inte de ändrar på det och då landar den kostnaden på dig.
    Så fort en ny mottagare i annat land läggs upp måste mottagaruppgifter anges. Ibland även vad betalningen avser för typ av vara/tjänst (uppfattar att det kravet ställs när beloppet överstiger viss summa). Om de inte har daglig administrativ/ekonomihantering och/eller att flera måste attestera betalningen kan det ta några dagar.

    De flesta företag, även svenska, lägger in sina leverantörsfakturor i bank för betalning på förfallodatum. Att få betalt innan dess är inget du kan räkna med. Om du fakturerar är det din fakturering som anger förfallodatum = betalning i mitten av månaden. (eller kanske faktureringsperiod är utifrån avtal med företaget?) Om de ständigt är försenade med betalningar och du måste stöta på dem för betalning förstår jag om det känns skakigt. Men om du nu stött på om betalning du fakturerat med förfallodatum den 17:e (imorgon) är det inte så konstigt att pengarna inte kommit fram.
     
    SpanskaKunden gillar detta.
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Mina erfarenheter efter att jobbat med export i en herrans massa år är att normalt betalar inte spanjorer sina fakturor i tid. Har för mig jag någongång sett statistik på länders fallenhet till att betala i tid och Spanien låg knappast i topp. Men sedan är det ju så, alla kunder är olika.

    Vi körde stenhårt med att "vi betalar vår banks kostnader och du betalar din", så gör vi även i dag här i Spanien. Problemet kommer när det är en bank emellan, då får man som säljare snällt ta den kostnaden också. Det är nog en fråga om kommunikation vad gäller vem som tar vilken kostnad. Jag tycker att du ska informera din kund att OK den här gången men vid nästa betalning får du stå för dina kostnader själv. Men du måste nog även kolla med Swedbank vad de har för avgifter. Kolla också att kundens bank är en bank inom EU.

    Sedan är det tyvärr så, det är fasligt enkelt att bli snurrig och förvirrad på spansk byråkrati och administration. Även som spanjor.
     
    SpanskaKunden gillar detta.
  5. SpanskaKunden

    SpanskaKunden Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren. Jag fick som tur var betalningen den 17:e januari 2020 vilket också var mitt förfallodatum. Han har sagt att de har som rutin att betala fakturorna tidigast under andra veckan i nästkommande månad.

    Jag fick kunden att skicka en kopia på sitt överföringskvitto. Under "Fecha ejecucion" stod det 15-jan 2020 medan "Fecha order" var 14:e vilket var dagen han meddelade mig om att fakturan var betald. Jag antar då att han valde att göra så att hans bank (vilket verkar heta ING något) skulle påbörja hantera överföringen tidigast 15-jan 2020?
     

Dela sidan

Laddar...