Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Larm värda namnet brukar ha back-up system - netcam är beroende av ett aktivt Wi-Fi, d.v.s. ingen ström - ingen Wi-Fi.
    Däremot tror jag inte att ngn först bryter strömmen för att sedan fira sig ned då det gäller att lokalisera vilka ledningar som är dina + skulle dom av misstag bryta grannens elförsörjning medans han t.ex. tittar på TV så är han nog bättre än de flesta larm på marknaden
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Trist även med ditt försäkringsbolag. Vi har ett annat som skött sig exemplariskt vid vattenskadan vi hade hösten 2018 trots att jag står för försäkringen och min hustru för lägenheten. Ärligt så var jag lite ängslig med tanke på den konstellationen men min bankkontakt försäkrade mej att det inte var ngn fara vilket stämde. Det första försäkringsbrevet var på tyska o då min skoltyska inte omfattar försäkringstermer fick jag det ändrat till engelska.
    Vi var i Torre när det hände men bara för en långhelg i november så mötte skaderegleraren först i januari. Tydligen så sköts besiktningen externt till skillnad mot Sverige men inga konstigheter. Fick ett mail om att ersättning skulle sättas in på vårt konto men då vi inte hade några målarkontakter så styrde bolaget om det så att de skickade ut målare vilket kändes tryggt + enklare att reklamera ifall jobbet inte blev tillfredsställande...
    Målarna kom på utsatt tid o lade på primer för att c:a en vecka efter slutföra jobbet.
    Kontakten med förs.bolaget har varit väldigt god o att det drog ut på tiden berodde enbart på logistiken då jag varit i Sverige från o till. Vi fick t.o.m. ersättning för en TV-bänk fast vi inte yrkat på det.

    Vi har för vana att förvara våra original i Sverige + kopior i Spanien vilket underlättar vid kontakter - Visserligen har vi ett värdeskåp men anv endast när vi är där nere för passförvaring, resehandlingar,lite kontanter + svenska bankkort - när vi är i Sverige låter vi det stå på glänt så att ovälkomna besökare inte frestas i onödan...
     
    Last edited: 12 juli 2019
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Men nu skedde ju säkert inbrottet mitt i natten (de firade sig ju ner över en gata so m är tämligen trafikerad och med hus mitt emot) då det är mörkt och då sitter nog inte någon granne uppe och kollar på TV). Det är ju sällan mer än max 5-6 st av lägenheterna som där det är någon som är där samtidigt och hur stor är chansen att någon av dessa kollar på Tv kl. 3 på natten. Och dessutom så kan man ju i regel se från gatan om det lyser i någon lägenhet.
    Nåväl jag får kolla när jag kommer ner.
     
    Last edited: 13 juli 2019
  5. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Du har säkert rätt o min teori byggde snarast på mina grannars TV-tittande då grannens TV mitt emot går konstant + är upplyst, även en granne under har sena TV-vanor.
    Att gatan är trafikerad är nog en liten tröst då förmodligen o förhoppningsvis föraren håller ögonen på vägen o troligen, i viss mån, även passagerarna + är man klädd i mörka kläder o undviker vita lakan som nedfirningsredskap är man nog svår att upptäcka. Det finns ju även "dummies" att köpa o som liknar en övervakningskamera både med o utan blinkande lysdiod och jag tror att tjuven drar sig för att chansa...
    Låsbara fönster är nog en bra början då glaskross drar till sig uppmärksamhet + ett vettigt larm med backup på såväl siren som centralenhet.
    Det finns ju en uppsjö så det gäller att välja klokt o behöver inte kosta skjortan men då du verkar vara en klok man så lär det inte bli bli alltför svårt att skilja agnarna från vetet :)
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Fast det kan ju diskuteras hur klok jag har varit som absolut inte ville ha en lägenhet i bottenplan eller på 1:a våning för sådana är ju väldigt "tillgängliga" för ovälkomna besökare. Nu bor jag på 5:e våningen och hade liksom svårt att tänka mig att någon skulle fira sig ner från taket och därifrån sedan bryta sig in. Lite som en sån där rififi-kupp som man ser på film och där de bryter sig in via taket i banker eller på museer där värdefulla tavlor stjäls.
     
  8. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nu har jag i alla fall lyckats anmäla inbrottet till Mapfre och fått ett skadenummer. Så, så långt var det i alla fall bra, men det var också allt.
    Jag hade fått ett "Madrid-nummer" (tror jag det var i alla fall) jag skulle ringa till och hon som svarade pratade också bra engelska, däremot så verkade det som om hon inte var så insatt i hur man skall hantera ett försäkringsproblem för det mesta av vad jag sa till henne översatte hon till någon som satt bredvid och så diskuterade de innan hon svarade mig. Så jag tror nog att telefonsamtalet drog ut på uppåt en timme. Jag skulle beskriva exakt hur inbrottet gått till. Vilket inte var så lätt eftersom jag är i Sverige och jag har minimal koll. Skall ju sägas att den som upptäckte inbrottet (Harri på Holiday Homes) och har en fullmakt att agera för mig, hade kunnat förklara "exakt" vad som hänt, men han hade nekats att göra detta på Mapfre-kontoret i Torrevieja, utan det måste jag göra????
    Sedan skulle jag också få en massa skadeanmälansnummer, adresser, telefonnummer och e-postadresser (lång och krånglig adress (30 tecken) och allt skulle bokstaveras. Till slut frågade jag dom om inte dom ville ha min e-postadress (så att dom kunde maila mig all viktig info). Då sa hon att den hade dom redan - med andra ord så hade vi pratat i uppåt en timme om sådant som hon kunde ha mailat mig direkt istället och då hade ju risken för missförstånd vid bokstaveringen (är en bokstav, eller en punkt fel i en e-postadress så funkar den ju inte) inte ha funnits, jag skulle ju också ha kunnat maila över polisanmälan så hade hon fått en beskrivning på spanska över hur det hade gått till.
    Nåväl nu är detta i alla fall avklarat och jag har fått ett skadenummer, men det som jag egentligen ville veta fick jag inget svar på. Jag ville ju veta om jag när jag kom ner direkt kunde städa i lägenheten (mycket är ju omkullrivet och lådor är utdragna och tömda) och om jag även kunde ta dit en hantverkare och direkt se över säkerheten i lägenheten och ändra det som behöver ändras. Detta frågade jag flera gånger och varje gång gled hon i svaret över på något annat eller svarade tvetydigt (typ- nja, det är svårt att svara på, man måste ta flera frågor i beaktande....) och om säkerheten så tjatade hon flera gånger om att dom hade ett larm dom rekommenderade och ville skicka mig info om den. OM det, sa jag OK, men skicka infon på engelska.
    Nåväl jag skiter nu i dom och kommer inom kort att åka ner 1 vecka. Nedkomstdagen städar jag upp så jag kan sova i lägenheten och går igenom vad som saknas. Nästa dag går jag ner till Mapfre-kontoret och säger att jag kommer att städa upp lägenheten helt och ta dit en hantverkare för att se över säkerheten och om dom vill besiktiga den så får dom se till att göra det omedelbums.

    PS. 1: Idag, fick jag ett mail från mapfre med reklam för att jag skulle använda deras (eller snarare deras samarbetspartners (Securitas)) alarm, men all info var på spanska
    PS 2: Hon som jag pratade med var i alla fall trevlig :)
     
    mixt, DiBo, PerMor och 1 annan gillar detta.
  9. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Bara en fråga. Hur kommer det sig att du använder dig av Mapfre?
    Var det någon som rekommenderade dem?
    Läste att Mapfre och Santander var Spaniens mest anmälda företag till deras motsvarighet till KO.
     
  10. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    När man flyttar ner har man ju inte mycket koll på olika försäkringsbolag och man vill ju gärna att ha en bostadsförsäkring från dag 1 ifall något skulle hända.
    Jag använde ju advokatbyrån Abaco vid köpet och de fixade min försäkring och uppenbarligen så är det detta bolag som de använder.
     
    Gyllis gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Gyllis, det kan ju bero på att Mapfre är Spaniens i särklass största försäkringsbolag och volymen slår säkert igenom även i antalet reklamationer.

    Mina egna erfarenheter är att Mapfre är som de övriga bolagen, varken bättre eller sämre, efter att ha varit en relativt stor försäkringstagare i Spanien, genom mina företag. I skarpt läge har de varit ok och de har resurser när det bränner till.

    TommyD
     
    Canopus gillar detta.
  13. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag har själv Mapfre vilket jag fick när gestorian i samband med bostadsköpet ordnade med min hemförsäkring. Själv har jag ännu aldrig haft anledning att undersöka hur deras skadehantering fungerar och jag hoppas att det fortsätter på det viset många år framöver. Även om jag kan tycka att de är en aning dyra har jag behållit dem just för att de är stora och därmed har stora resurser.

    Precis som Los Suecos påpekat är Mapfre Spaniens största försäkringsbolag, åtminstone vad beträffar sakförsäkringar. Det vore nästan konstigt om det inte fanns en korrelation mellan antal missnöjda och antal försäkringstagare och därmed antalet skadefall. På samma sätt som Santander är Spaniens i särklass största bank och därmed förmodligen har väldigt många kunder.
     
    Los Suecos gillar detta.
  14. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Kommentar till Los Suecos och Canopus.
    Jag har enbart min erfarenhet att utgå ifrån och den är att de helt enkelt är ett uselt företag när man väl drabbas av vid ett inbrott. Det är möjligt att de hanterar betalningen bra (har inte kommit så långt ännu), men allt innan dess har de skött allt bedrövligt.
     
    Gunborg-Lars gillar detta.
  15. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Ja ha, så bara för att man är störst är det okej att vara sämst?
    Att som Mapfre inte ens ha en fungerande kundtjänst som kan svara på engelska är inget annat än uselt och förakt mot alla ickespanska kunder. Mitt lilla bolag som jag anlitar skickar ut all information på engelska och spanska, samma sak gäller på deras hemsida.
    Att företag som Abeco rekommenderar dem beror enbart på att de har bäst kickback, Abeco bryr sig inte om dig som kund - de ser bara på förtjänsten.
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Alltså...det är ju alltid svårare att inte vara på plats när nåt händer...det är ju en hemsk händelse.
    Ringa f.bolag eller vilket spanskt bolag av andra slag är inte lätt. Språket är ju alltid en barriär tyvärr.
    Jag har bara bra erfarenhet av Mapfre och fått bra hjälp varje gång. Dom har ju egna hantverkare av alla slag.
    Flera jag känner och känt har och haft dom. Lite dyrare men tycker att dom skött sig bra...Ja jag har ju varit med om
    många försäkringsärenden under åren...
    Alldeles nyligen ordnade dom till det bra när motpartens f.bolag - om det öht fanns något, betedde sig konstigt vid läcka. Tog på sig att fixa till det ändå! Skickade proffs!!
    Ábaco advisers liksom andra advokatfirmor har ju alltid något f.bolag att hjälpa till med då kunderna så klart oftast inte vet
    vad som finns och hur man beställer då man måste ha försäkrat från första dagen.
    Ábaco har jag haft att göra med i 20 år vid alla köp/sälj när jag hjälpt folk...lite dipp hade dom ett tag när
    vissa nyckelpersoner lockades över till nordiska mäklare som så klart gav bättre betalt.
    Jag och många andra jag känner har och haft Allianz också och som är ett av de största försäkringsbolagen i världen och
    dom har skött sig alldeles utmärkt varje gång jag, närstående och bekanta haft alla möjliga problem med läckor, inbrott mm mm.

    Ofta beror problem på att man råkar på personer anställda som inte kan jobbet tillräckligt, språket osv...eller är nya.
    I Spanien är telefon och mejl inte prio 1...fortfarande.
    Tror det blir bra när du kommer ner Kjell :) Hoppas jag verkligen!
    P ♥
     
    DiBo, Los Suecos och Kjell Fohrman gillar detta.
  17. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Några kommentarer eftersom jag uppenbarligen skrev otydligt ovan.
    1/ Den som tog emot samtalet för anmälan pratade alldeles utmärkt engelska. Däremot var hon antagligen inte så insatt i hur man hanterar en skadeanmälan, så jag tror att hon var nyanställd och därför satt det en bredvid henne som hon pratade med och hjälpte henne.
    2/ Abaco som jag har som advokat har jag i övrigt bara positiva erfarenheter av. Bortsett då från att de har en dålig samarbetsparter i försäkringsärenden, det har jag förövrigt framfört till dom och kommer att göra igen.
    3/ Problemet med Mapfres agerande är ju uppenbarligen att de har usla rutiner när det gäller att hantera skadeärenden där den som drabbats inte finns på plats. Om jag hade varit i Torrevieja så hade jag sannolikt kunnat gå till deras kontor (där det finns både engelsk och svensktalande) och gjort en anmälan.
     
    DiBo och Preciosa gillar detta.
  18. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    ja hade seguro som försäkring, min del att betala funkade bra för dom. men när jag ville ha återbetalning på grund av att lägenheten var såld var dom inte lika hjälpsam. varken agenten eller bolaget. hoppas allt löser sig för dig Kjell. Med vänlig hälsning henrik
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  19. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Stackare o man blir lätt luttrad. Traggla igenom villkoren noga så att det inte står någonstans "för att ersättning ska utgå krävs att försäkringstagaren står på ett ben, bär röd slips och rapar lök"
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  20. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nu är det i alla fall snart dags att åka ner (på måndag). Får se hur det går - är helt klart luttrad vad gäller kontakterna med försäkringsbolaget. Det blir inte heller så lätt att sköta kontakterna med dom nu när jag inte har vare sig TV, dator och sannolikt inte ens wifi i lägenheten och vill inte heller köpa något nytt innan låsskyddet har förstärkts i lägenheten. Har via Vitemar bokat ett "möte" med en låssmed som skall gå igenom lägenheten, men först skall denne ju mätas upp galler etc. och tillverka dessa och sedan installera det hela så det lär ta tid. En del blir dock svårt att klara sig utan som micro, kaffebryggare, vattenkokare etc. så det får jag ändå införskaffa innan de nya låsen är på plats.

    Så denna gång kommer jag bara att kunna "kommunicera" med min mobil och den är jag inte heller så bekväm med. Nyligen gjorde jag nämligen tabben att jag glömde plocka ur den ur byxfickorna när jag skulle tvätta byxorna. Telefonen blev visserligen ren då, men dessvärre slutade den funka och jag blev då dessutom av med hela min adress/kontakt-lista. Så jag fick köpa en ny telefon men när jag skulle ladda den efter några dagar så visade det sig att laddningen inte funkade. Så jag fick lämna in den för en garantireparation och fick då låna en annan som jag inte alls begriper mig på och den verkar också strula en hel del !!!!!.


    När jag är därnere startar Vueltan (världens 3:e största cykeltävling). Den första etappen är den 24/8 och går just i Torrevieja https://www.cyclingstage.com/vuelta-2019-route/stage-1-spain-2019/ och passerar t.o.m. strax utanför där jag bor. Det är t.o.m. nästan som så att de har ”snott” hela min promenadrunda som jag brukar ta. Synd då bara att jag inte kan kolla på Vueltan på TV utan får nöja mig med att kolla på etapp 1 IRL, för de brukar ju susa förbi i en hiskelig fart. Bättre då att följa det hela via helikoptervyerna på TV. Fast ett jäkla liv med alla helikoptrar, de tävlande och alla åskådare lär det i alla fall bli i Torrevieja den dagen.
     
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Waya vaya Kjell!
    Hämta min TV (inte stor) och gamla dator tills du skaffat ny...du kan ju dela med mobilen...otur med den också!
    Jag kommer inte ner ännu på ett tag! Säg bara till, Elena har nyckel :)
    Kram P ♥♥
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  22. Eliza

    Eliza Ny medlem

    Blev medlem:
    14 augusti 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Trist att du också blivit utsatt för inbrott. Själv har jag haft två inbrott och ett inbrottsförsök när jag var hemma. Allt enormt stök som medföljer. Menar då inte bara i huset, utan den sega och mycket trist proceduren med försäkringsbolag (Helvetia) och försäkringsmäklare (Anagan). Försäkringsbolaget är lika kul att ha och göra med som namnet antyder...

    Meningen med att ha semester i eget boende i Spanien var just att det skulle vara avstressande - vilket det verkligen inte blivit. Vi sålde därför vårt boende, gick snabbt på bara någon dag efter mäklaren lagt ut till försäljning. Förstår fullt ut varför folk inte orkar polisanmäla brott och anmäla skada till försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen kanske är anledningen till den "märkligt" låga brottsstatistiken i Spanien.

    Känner inte en enda person som inte blivit bestulen som är boende i Spanien. Alltifrån cyklar och utemöbler till plånböcker och mobiltelefoner.
     
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för erbjudandet, men jag är ju denna gång bara nere några dagar och denna gång får jag väl istället försöka umgås lite mer med människor istället för att kolla på TV och dator :)
     
    Zanny gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...