Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

  1. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Det är inte ovanligt att priserna för samma objekt skiljer sig hos olika mäklarfirmor i Spanien. Det objekt jag till sist köpte hade två skilda priser hos två både seriösa och välrenommerade mäklare. Av någon anledning jag inte riktigt kan sätta fingret på idag valde jag att kontakta mäklaren med det lägre priset…
     
    Gyllis gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Och det kan t.o.m. vara så att en mäklare (som ofta brukar rekommenderas som seriös) har 2 olika priser för samma objekt. Ett på deras hemsida och ett annat pris i deras skyltfönster. Detta hände mig en gång.
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    ”Tryggheten” med Svensk mäklare , en lurad landsman!
     
    Los Suecos gillar detta.
  5. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 1

    Sedan jag startade denna tråd med tips på hur det är att köpa en lägenhet i Torrevieja så har det totalt skrivits 302 inlägg och det börjar bli lite väl jobbigt om man vill läsa igenom allt. Därför har jag sammanfattat vad jag (och även andra) har skrivit i 3 inlägg (blev för långt för att lägga in i 1) och lagt in nedan. Så läs gärna igenom hela tråden för att inte missa något, men om du inte ”orkar” eller har tid att göra det, har du som sagt här istället en sammanfattning.

    Att köpa bostad i Torrevieja – sammanfattning av tråden
    Många svenskar köper idag, liksom jag gjorde, lägenhet/hus i Spanien, men många gör då ganska grova misstag i sina försök att hitta rätt bostad till rätt pris.
    Jag skulle vilja påstå att till 90% så handlar ett köp om att förbereda sig på rätt sätt för att hitta en bra bostad. På sin höjd verkar de flesta göra minimala förberedelser innan de åker ner och kanske har de bara läst någon kvällstidningsartikel om hur fantastiskt det är att flytta till värmen och blir där itutade en hel del osanningar, de kanske frågar på Facebook efter var man skall bo eller vilken mäklare man skall anlita och oavsett vilka svar man får så begränsar man på så sätt det potentiella utbudet av objekt som är till salu med minst 95%. Det är ungefär som om man vid ett bostadsköp i Sverige skulle gå in på Hemnet och som sökkriterie där ange - uteslut slumpvis 95% av alla objekt så att man inte kan se dom. Så ”korkad” skulle väl ingen vara på hemmaplan, men det verkar faktiskt väldigt många vara som söker ett boende i Spanien vara.

    ”Kravlista”
    Har du besökt Torrevieja i förväg och vet att du trivs i stan? Vilka krav ställer du på en bostad och hur mycket pengar är du beredd på att lägga? Det handlar ju om flera tusen bostäder som säljs varje år i Torrevieja-området, och om du då inte redan från början begränsar dit sökande blir det omöjligt för dig att i det gigantiska utbudet som finns hitta en lägenhet/hus som passar just dig.

    Ställ dig frågor som:
    · Var vill du bo? I vilken region, stad eller område? Tänk då på att om du bor lite ”avsides” (ofta billigare) är det oftast nödvändigt att ha en bil.
    · Vilken typ av bostad söker du - lägenhet, radhus eller fristående villa?
    · Var skall bostaden ligga – med havsutsikt, nära havet, nära stranden (inte alltid samma sak som nära havet), nära en golfbana, nära restauranger, nära affärer, nära centrum, nära simhall etc.
    · Kontaktytor. I centrala områden finns det oftast folk året runt och de stora ”svenskklubbarna” ligger i regel där. En bit ut kan det vara svårare, men i en del av dessa områden finns ”grannträffar” av olika slag. Kolla upp detta i förväg så du inte riskerar att bli ”isolerad”
    · Hur många sovrum behövs?
    · Hur många badrum behövs? Är en duschkabin nödvändig, eller räcker det med ett badkar (vilket är det vanligaste)?
    · Vill du köpa möblerat/omöblerat?
    · Vill du ha en egen takterrass, eller en gemensam eller räcker det med en balkong/terrass?
    · I vilket väderstreck skall balkongen/terrassen ligga? Under sommarmånaderna kan ett läge i norr/öster vara bra eftersom det är svalare där, medan det under ”vintermånaderna” behöver komma in sol i lägenheten för att värma upp och då är det en stor fördel med syd/sydvästläge. Lägenheter som vetter mot syd är betydligt dyrare.
    En genomgående lägenhet (fönster med "utsikt" på bägge sidor) så att man om det blir för varmt i lägenheten kan öppna på bägge sidor för att få "tvärdrag".
    · Vill du ha tillgång till pool? Antingen en egen (som då måste skötas och därmed kostar en hel del) eller en gemensam (=högre com.fee)? Eller nöjer du dig med att bada i havet (billigast) eller kanske gå till en allmän pool och där betala 4-5€/person och dag för att bada (finns några få sådana i Torrevieja)?
    · Hur hög com.fee/månad. Kom då ihåg att ju lägre den är, desto mindre pengar finns det att lägga på den yttre miljön i fastigheten.
    · Vill du bo på bottenvåningen (ofta ingår då en liten ”trädgård”, men inbrottsrisken är i gengäld något större), vill du bo högt upp (tänk då på att det finns en bra hiss)?
    · Behöver du ett förråd (t.ex. för cyklar eller extra möbler)?
    · Om du har en bil, kolla att det finns parkeringsplats eller garage (det kan vara svårt att hitta parkeringsplatser i centrala Torrevieja)?
    · Hur ser omgivningen ut där bostaden ligger (bra gatubelysning, störande trafik, väldigt backigt etc.)?
    · Hur är de allmänna kommunikationerna i området (t.ex. till/från flygplatsen)?
    · Vill du ha en lägenhet som skall hyras ut under vissa tider på året? Tänk då på att du måste deklarera och skatta på all uthyrning och även måste vara godkänd för uthyrning (av både myndigheterna och bostadssamfälligheten). Tänk på att presumtiva kunder ställer krav på lägenheten (nära hav, pool, utsikt, utrymme, service etc. etc.).
    · Och slutligen. Vad har du för budget: – hur mycket får lägenheten kosta (tänk på att det alltid tillkommer ca. 15% i skatt, advokatomkostnader etc. samt att det sedan årligen tillkommer en del driftskostnader som com. fee, fastighetsskatt, kommunskatt, el, vatten, bankavgifter, hemförsäkring etc.).

    Mina ”krav” på en lägenhet var:
    · minst 2 sovrum,
    · ha en balkong/terrass,
    · måste fungera utan att ha bil (dvs gångavstånd till hav, affärer, restauranger etc.),
    · duschkabin (inte helt nödvändigt eftersom ett badkar går att riva ut och duschkabin kan installeras i efterhand),
    · ligga i rätt väderstreck (dvs i syd eller sydväst),
    "genomgående lägenhet)
    · ingen trädgård (kräver skötsel och jag kommer ”bara” att vara här halva året)
    · i ett högt hus är hiss nödvändig,
    · gemensam pool,
    · inte ett backigt område,
    · max. 90.000 EUR.
    Man måste själv sätta ihop sin egen ”kravlista” och sedan måste man så klart vara medveten om att ju fler krav man har, desto mer kostar det.
    Så sätt upp din egen ”kravlista” och fundera sedan igenom om det är absolut nödvändiga krav, detta eftersom varje krav du har fördyrar lägenheten.

    Kolla på hemsidor i förväg
    I Torrevieja finns det fler än hundra ”mäklare” och var och en av dom säljer bara några få % av totala utbudet (just nu finns det t.ex. fler än 400 lägenheter till salu inne i Torrevieja som uppfyller ”mina” kriterier enligt ovan), så om du vill ha en överblick över vad som finns tillgängligt så använd istället först de ”allmänna” söksidor som finns eftersom nästan alla mäklare lägger in sina objekt här.
    Jag använde i främst www.kyero.com men det finns även andra bra söksidor som man kan använda som t.ex. www.fotocasa.es; www.idealista.com; www.vibbo.com.
    Man kan gärna också kolla på svenska www.blocket.se eftersom även de har en del spanska bostäder till salu. Dock så är det där i huvudsak svenska mäklare som annonserar här och du skall absolut inte begränsa dig till enbart objekt som säljs av dessa.

    Förberedande resa
    Jag och min fru var först i Torrevieja på en 14 dagars ”semester” och då passade vi också på att kolla på lägenheter och områden, men kunde bara konstatera att det krävdes betydligt bättre förberedelse för att ha en chans att kunna göra ett riktigt bra val när man väl har kommit ner. Däremot var det ett utmärkt sätt att åka runt och kolla lite olika områden och hur dessa verkade vara att bo i.
    Under 10 månader innan nästa resa gick jag därför nära nog dagligen igenom utbudet efter mina urvalskriterier. Kollade alltid på Kyero (där finns flest), men även på en del andra sidor (se ovan) och fick då upp en lista över de senast inlagda objekten. Om ett objekt var intressant så sparade jag det i en ”länklista” i en mapp på min dator och där skrev jag även kortfattat om bostaden. Under dessa 10 månader blev det till slut flera hundra objekt på min lista. Ungefär en gång i veckan gick jag sedan igenom listan för att se om de fanns kvar och en del hade då försvunnit (sannolikt pga att de sålts) och då tog jag så klart bort dom från min lista. En fördel med att göra på detta systematiska sätt är att man får en känsla över hur utbudet är i olika områden, hur priserna ligger till och hur de utvecklas, samt vilka områden som är populära (där säljs de snabbare).
    I regel kollade jag som sagt inte bara på det som stod på Kyero utan oftast gick det även att via Kyero leta sig vidare till resp. mäklarsida där jag hittade bostaden ifråga och det var då deras länk jag la upp och inte Kyeros. Tyvärr var mycket av infon som gavs bristfällig (ibland t.o.m. felaktig) och det angavs t.ex. ytterst sällan exakt var bostaden låg. Men området angavs i regel och ett foto på poolen var oftast med, samt ett foto på utsikten från balkongen och med hjälp av denna info och via googlemap https://www.google.se/maps/place/To...220b907f2229dc6!8m2!3d37.9847003!4d-0.6808233 kunde man oftast leta sig fram till var bostaden låg samt i vilket väderstreck den låg mot.
     
    Last edited: 10 april 2019
    Anna Fransson, Rolf.P, RochA och 1 annan gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 2

    Mäklare, advokater och internet

    Mäklarsituationen i Torrevieja diskuteras ofta rätt mycket på nätet och Spaniens ”mäklarlagstiftning” skiljer sig mycket från Sveriges.
    I Sverige ställs det relativt stora krav (t.ex. en viss utbildning) på ett företag för att de skall få kalla sig mäklare. Så är det inte riktigt här, utan här kan nästan vem som helst kan kalla sig för mäklare och sedan ha kontoret ”på fickan”.
    I Sverige är en mäklare också skyldig att stå för det han säger och skriver. Om mäklaren här t.ex. har bluffat och sålt en lägenhet som denne inte har rätt att sälja, får man som köpare skylla sig själv om man gick på den bluffen. Om en mäklare påstår att alla el och vattenräkningar etc. är betalda och det visar sig att så inte alls är fallet så får man som köpare krypa till korset och snällt betala gamla skulder.
    Självklart är det ändå så att de flesta mäklare är tämligen OK och inte bluffar och om det hade gällt en liten affär på några få tusenlappar, hade man så klart kunnat chansa på att det mäklaren säger stämmer. Men nu handlar det ju för de flesta om en av de största affärerna man gör i sitt liv och att då bli blåst vore förödande.
    Därför skall man ALLTID gardera sig genom att anlita en advokat vid köpet och låta denne kolla att det inte finns några skulder eller inteckningar, att det inte finns några servitut, att det är rätt ägare som säljer etc. etc. Att anlita en advokat kostar visserligen en slant, men en sådan måste man ändå anlita eftersom ett köp handlar om så mycket pengar. Man skall då självklart inte anlita den advokat som mäklaren rekommenderar (för OM nu mäklaren är oseriös, är ju risken stor att denne då också samarbetar med en oseriös advokat), utan välj istället en känd seriös advokatbyrå. T.ex. så finns en grupp på Facebook som heter ”Duktiga hantverkare och tjänsteföretag i Costa Blanca” och där finns bl.a. några seriösa ”advokatfirmor” med på deras lista.
    Många väljer en svensk mäklare (finns flera sådan i Torrevieja) för att det känns tryggare med en svensk, men nu är det ju så att exakt samma lagstiftning gäller för dessa ”svenska” mäklare som för spanska och jag tror inte ett dyft på att svenskar skulle vara seriösare än andra – när jag kollade på olika hemsidor så hittade jag lika många felaktigheter på de svenska mäklarföretagens hemsidor som på de spanska företagens. En del menar tvärtom att svenskarna slår mynt av de är svenska (då anses mer trovärdiga) och då utnyttjar detta och håller högre priser. Om det stämmer vet jag inte, visst verkar det vara lite högre priser på de objekt som säljs av svenska mäklare, men det kan ju då lika gärna vara som så att de själva har valt bort att sälja de allra billigaste objekten och då verkar billigare. Jag vet inte, men oavsett vilket så betraktar jag inte svenska mäklarföretag som vare sig sämre eller bättre än andra länders.
    Internet har verkligen underlättat väldigt mycket när det gäller att söka efter en bra bostad att köpa, jämfört med hur det var förr. Dessutom kan man där lätt hitta info över olika områden, man kan gå in på Googlemaps och ”resa” genom hela områden för att se hur där ser ute etc. etc. Så internet har ökat chanserna för att hitta en bostad som är perfekt för just en själv.
    MEN det finns förstås en avigsida också, nämligen att det sprids massor av felaktig information på nätet och ”skurkar” har också fått det lättare att nå nya kunder. Dessutom så anser sig alla privatpersoner på nätet helt plötsligt vara experter och det är ofta omöjligt att skilja sanning från lögn om man inte är extremt insatt (vilket man sällan är om man behöver fråga på nätet).
    Ta bara en fråga som ofta ställs om hur bra ett område är att bo i. ”ALLA” svarar då att just det område de bor i är jättebra, men det innebär ju absolut inte att bara för att en viss person trivs där, så behöver det ju inte vara det bästa området för den som frågar. Ändå svarar ”alla” på frågan och ofta utan att ens ha en susning om vad frågeställaren har för krav.
    En annan sak som ofta efterfrågas är tips på bra mäklare. Speciellt i olika Facebook-grupper efterfrågar man sådana tips. Enligt min mening är det en ”konstig” fråga eftersom de flesta mäklare faktiskt är rätt OK och det viktiga ju ändå är att man anlitar en seriös advokat vid köpet.
    Ställer du en sådan fråga hur vet du då t.ex.:
    · att den som svarar är rätt person för att ge ett tips. Har t.ex. personen ifråga köpt en massa lägenheter och har stor erfarenhet av olika mäklare i Torrevieja.
    · visst den mäklare man använde vid sitt eget köp och då tyckte var bra, men hur vet jag att denne även idag är bra. Kanske ligger hans firma idag illa till (konkurrensen är oerhört hård mellan olika firmor och en stor överetablering finns) och måste sälja mer för att inte gå i konkurs. Kanske har mäklaren precis fått ett ultimatum från sin chef att om inte hen säljer mer så får hen sparken – hur stor är då inte risken att hen då idag slirar på sanningen bara för att ”överleva”.
    · hur vet du ens om den som tipsar om en bra mäklare inte är en person som den oseriösa mäklaren betalar för att sprida reklam för denne på nätet. Jag kan mycket väl tänka mig att så sker. Så funkar det ju även i Sverige (vet av egen erfarenhet eftersom jag har haft företag i andra branscher) så varför skulle det då inte funka så även i Spanien och speciellt då denna bransch inte alls har lika hårda lagar vi har hemma i Sverige.

    Det viktigaste av allt.
    Som jag redan nämnt, finns det mängder av mäklarfirmor i Torrevieja (säkert fler än 100), samtidigt som det finns oerhört många objekt som är till salu. Om man då väljer att bara kontakta en eller några få av dom (oavsett vilken/vilka man väljer), innebär det att man därmed ”slänger” ca. 95-99% av alla presumtiva säljobjekt i ”papperskorgen” utan att ens titta på dom för ingen mäklare (inte ens de största mäklarfirmorna) säljer mer än några enstaka % av det totala utbudet.
    Visst en del säger att vissa mäklare samarbetar med varandra och kan visa varandras objekt. Så kan det vara i en del fall, men ingen kan inbilla mig att en mäklare aktivt letar reda på andra mäklares projekt för att sälja dessa istället för sina egna för det skulle ju innebära att de då måste dela mäklarprovisionen med ursprungsmäklaren, istället för att behålla hela provisionen själv. Vilket de får göra om de säljer sina egna objekt.
    En del av de mäklare som jag försökte kontakta (för att få en visning) innan jag åkte ner svarade aldrig på mitt mail. Istället kontaktade de mig när jag kom hem och talade om att de hade varit på semester och därför inte hade kunnat svara mig. Så dåligt var alltså mäklarsamarbetet att de under sin egen semester inte ens vidarebefordrade mitt mail till en kollega på deras egen byrå så att denne istället kunde sköta kundkontakterna, utan de föredrog hellre att ingen skulle sälja ”deras objekt” framför att en kollega skulle göra det.

    Sista månaden innan jag åkte ner
    Den sista månaden innan jag åkte ner för att köpa så intensifierade jag förberedelserna. Jag hade nu ca. 150 objekt på min lista och jag var förstås medveten om att jag inte skulle hinna besöka alla. Därför gick jag igenom alla igen och strök då många av objekten efter ytterligare granskning. Jag ”besökte” olika områden genom att åka runt på gatorna med googlemaps (jag ”körde” säkert flera tusen mil på detta sätt).
    Till slut hade jag skurit ner listan till de intressantaste (ca. 50-60) och dessa såldes av ca. 25 mäklare. Jag mailade dem alla (på engelska) om att jag önskade en visning av vissa av deras objekt och att jag inom kort skulle åka till Torrevieja och då stanna i 14 dagar och under den perioden tänkte köpa en lägenhet. Vissa av mäklarna svarade inte alls på mitt mail (trots att jag mailade dom igen några dagar efter det första mailet), andra talade om att just det objektet jag frågade efter redan var sålt.
    På detta sätt fick jag ner listan till 14 mäklare med ca. 25-30 intressanta objekt. Jag bokade en tid för visning med de flesta av dessa mäklare (det blev en del pusslande), medan jag avvaktade med några eftersom deras objekt låg i områden utanför Torrevieja och jag först ville se om det skulle fungera att bo där utan att ha en bil.
    Första vardagen jag var i Torrevieja hade jag också i förväg bokat in ett möte med Abaco (en stor advokatbyrå med svensktalande personal) för att där få ett pris vad de skulle kunna hjälpa till med, samt vad detta skulle kosta.

    På plats - sondering
    Vi var 3 st som åkte ner. Det var jag själv och ett par som är goda vänner. Min fru skulle komma ner några dagar senare för det slutliga urvalet. Vi hämtade ut en hyrbil på flygplatsen och redan utefter vägen mellan flygplatsen och Torrevieja besökte vi några av de utvalda objekten för ”besiktning” utifrån. Bl.a. de i Ciudad Quesada, Guardamar del Segura, La Marina och det visade sig att dessa objekt visserligen verkade ligga på bra platser i trevliga orter, men att det inte skulle fungera att bo där om man inte hade en bil tillgänglig. Därför tog jag aldrig kontakt med de mäklare som sålde dessa objekt för att boka en visning.
    Andra dagen vi var därnere (en söndag) åkte vi runt i olika områden i och nära Torrevieja för att ha lite mer koll på var de återstående lägenheterna låg.
    Tidigt på måndag förmiddag hade jag som sagt i förväg bokat ett möte med Abaco. De gick igenom med mig vad kostnaderna skulle bli för ett köp på 80.000 EUR. Detta inkluderade ”allt” - inköpspris, skatter, notariatavgifter, registreringsavgifter, testamente, NIE-registrering, öppna bankkonto, överföring av el, vatten, com.fee, Abacos arbete etc. etc..
    Jag fick också en utskrift från Abaco över vad de uppskattade att det skulle kosta. Senare visade det sig att Abacos uppskattning av priset stämde ganska hyfsat.
     
    Anna Fransson, RochA och Kenth gillar detta.
  8. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    DEL 3

    Lägenhetsbesök med mäklare
    Därefter var det dags att besöka de lägenheter som var kvar (ca. 20 lägenheter som såldes av 10 mäklare) och alla hanns med på 3 dagar. Det var visserligen intensiva dagar, men ändå inte alltför stressigt eftersom vi hade förberett oss grundligt inför varje besök.
    Vi hade med oss 1/ En utskrift från mäklarens hemsida med deras info om och foton på lägenheten 2/ kamera 3/ måttband, 4/ kompass, 5/ anteckningsbok. Vi gick sedan systematiskt igenom varje lägenhet och fotade och noterade. Vi hade delat upp ”jobbet” mellan oss 3 så att någon av oss extra noga kollade köket (skåp, ev. mögel, vattenanslutningar etc.), någon badrummet, någon elen (huvudsäkringens storlek, kontakterna etc.), någon mätte (främst sovrummen så att ev. större/fler sängar skulle få plats), någon kollade in väderstrecken på balkongen/terrassen, vi frågade också mäklaren om uppgifter som om lägenheten varit uthyrd tidigare, om åldern på huset etc. ALLT skrevs upp och en hel del fotades.
    Efter besöket (utan mäklarens närvaro) diskuterade vi igenom lägenheten och var och en av oss 3 gav plus eller minus-synpunkter. om en lägenhet hade varit extra intressant så gjorde vi sedan på kvällen varje dag en yttre inspektion (åkte dit med bilen) av dessa lägenheter och dess omgivningar. Vissa lägenheter kunde vi då direkt stryka. Efter 3 dagar hade så alla gåtts igenom och vi hade kunnat minska de 20 till ca. 5 som vi tyckte var de bästa.
    De kommande dagarna besökte jag sedan dessa lägenheter flera gånger. Jag var då inte inne i dom, utan det handlade om ytterligare yttre besiktningar och jag åkte dit både tidig morgon och sen kväll. Kollade hur solen lyste in på balkongen vid olika tidpunkter under dagen, hur tyst det var på natten, om området överhuvudtaget verkade lugnt och om gatlyktorna fungerade. Jag promenerade också till närmaste affär för att kolla på deras utbud samt kollade de restauranger som låg närmast och hur de verkade (på en del åt vi också).
    Så när min fru kom ner några dagar senare, åkte vi till dessa 5 för en sista yttre besiktning. Efter diskussioner, ströks 2 av dessa och jag bokade sedan tid med de mäklare som var ansvariga för de 3 återstående.
    Vi åkte sedan till dessa för en sista genomgång. 1 ströks då direkt och sedan hade vi en hel del diskussioner innan vi bestämde oss för 1 av de återstående 2. En lägenhet som låg i syd/sydväst på 5:e våningen i ett hus vid Plaza de Europa.

    Köpet
    Just den lägenheten var till salu för 75.000 EUR och för 2 av de ca. 20 lägenheter jag tittade på så sa mäklaren att det inte var prutmån på priset utan att de redan hade sänkt priset för ett snabbt avslut. Typiskt nog var det just dessa 2 som jag hade kvar på slutet, men man prutar ju alltid så jag ringde mäklaren och gav ett bud på 70.000 (hade han inte tidigare sagt att det inte fanns prutmån, hade jag bjudit 65.000). Jag upprepade då också att jag betalade kontant och hade pengarna tillgängliga. Efter några timmar ringde han tillbaka och sa att säljaren (som var finne) gick med på 72.500 som lägsta bud. Jag accepterade mot att det då skulle ingå en flaska Koskenkorva i priset. Mäklaren accepterade och jag sa då att jag omedelbart kommer att kontakta Abaco så de får kolla upp lägenheten. Ringde dom sedan på en gång och bad dom kontakta mäklaren och att de skulle kolla upp lägenheten så att den som sålde verkligen ägde lägenheten, att inga skulder belastade lägenheten (inteckningar, el, vatten, com fee etc. etc). Efter detta hade gjorts ville mäklaren att jag skulle deponera 3.000 EUR för att lägenheten skulle tas bort från marknaden. Kollade med Abaco att detta var OK och gjorde sedan detta direkt på mäklarkontoret. Abaco bokade ett möte med notarien och vi hade sedan ett möte med denne och diverse papper skrevs under (bl.a. en fullmakt för Abaco att representera oss). Sedan åkte vi hem igen i avvaktan på att den juridiska processen skulle ha sin gång och det sas att det hela skulle ta ca. 3 månader innan köpet var helt genomfört.
    När jag var hemma ordnade Abaco så att kontrakt skrevs, fixade NIE-nummer, öppnade bankkonto, ordnade med el-, vatten-, internetkontrakt, hemförsäkring etc. så att detta skulle dras automatiskt från bankkontot.
    Den 25/1 var det klart för att skriva under slutkontraktet och betalningen skulle ske. Vi var då inte själva där nere för att skriva på utan det hela sköttes som sagt från ”vår” sida av Abaco. Själva betalningen gjordes genom att jag förde över hela summan till Abaco. Sedan träffades då säljaren och Abaco fick ut alla papper som lagfart, fick ut nycklar etc. och sedan förde Abaco över 72.500 – 3.000 EUR (deponeringen) = 69.500 EUR till säljaren.
    Vad gick så det hela på. Priset för lägenheten blev 72.500 EUR och på det tillkom 10% skatt (7.250 EUR). Sedan betalade jag ytterligare totalt 3.915 EUR och i det ingick Abacos arbete, samt diverse avgifter för notarier, lagfarter, registrering etc. etc. Totalt alltså 83.665 EUR. Totalt ovanpå själva priset tillkom alltså 15,4% att betala.
    15,4% är ju mer än vad som brukar skrivas i mäklarannonser att man skall räkna med tillkommer vid ett köp, men det beror delvis på att mycket av det arbete som Abaco utförde var en fast avgift (det är ju nästan lika mycket arbete för Abaco med en billig lägenhet som en dyr och även vissa avgifter till myndigheter är fasta och inte i procent på priset. Så om vi hade köpt en fastighet för 50.000 EUR, hade den totala procentsatsen blivit högre än 15,4%, men istället klart lägre om vi hade köpt en fastighet för 150.000 EUR.

    Efter köpet

    Några dagar efter att köpet var avklarat flög jag ner till Torrevieja. Åkte (hade en hyrbil) direkt till Abaco och fick ut nycklarna och diverse papper (lagfart, kvitton, bankkontonummer och bankkontaktperson, NIE-nummer, kontakter med elbolag, vattenbolag och community-administratören (allt var fixat så att räkningarna därifrån skulle dras automatiskt från bankkontot) och en del annat.
    Sedan åkte jag vidare till lägenheten där jag hade bokat en träff med mäklaren lite senare på dagen. Han gick igenom lite praktiska saker som var vattenkranar fanns, hur AC:en funkade etc. och inte att förglömma, hade han också med sig en flaska Koskenkorva som var en del i köpet. Jag frågade honom också om han hade kontakt med någon låssmed som kunde byta lås på entrédörren och dagen efter hade han fixat fram en sådan som gjorde detta.
    De närmaste dagarna besökte jag husadministratören och banken (för att få ett spanskt kort). Lägenheten var ju möblerad, men en del möbler ville jag byta ut så jag började kolla runt i olika möbelaffärer och fotade och skrev upp priset på möbler som skulle kunna vara intressanta. Det finns mängder av möbelaffärer i och i närheten av Torrevieja (besökte säkert 30-40 st) så detta tog lite tid. När sedan frugan kom ner gick vi igenom exakt vad vi skulle inhandla och besökte utifrån detta de affärer som hade intressanta möbler som skulle kunna passa (enligt mina foton och anteckningar samt pris). Vi valde vilka möbler som skulle köpas in och beställde dessa. Vi spridde verkligen ut möbelinköpen, eftersom de 7 möblerna vi köpte inhandlades i 7 olika affärer. I stort sett alla möbler levererades på överenskommen tid av möbelhandlaren och de tog då också med sig den gamla möbeln vid leveransen.
    Vi har också haft hantverkare i lägenheten som har gjort en del arbete och vi anlitade då det spanska företaget Vitemar och blev väldigt nöjda med såväl priset som kvalitén på jobbet. För oss var det självklart att anlita ett spanskt företag eftersom vi ju är i Spanien, dvs på samma sätt som vi i Sverige helst anlitar ett svenskt företag med svenska anställda. På många ställen i Spanien har det demonstrerats ”mot” turisterna i landet, men i regel handlar det då inte om en aversion mot turisterna i sig utan mer mot att invandrarna (från t.ex. Sverige) kommer hit och startar företag och anställer sina egna landsmän vilket då inte leder till ökad sysselsättning för spanjorerna. Detta är något som t.ex. tas upp i Anna Gavanas utmärkta bok – ”Pensionärsplaneten”. Ibland förstår jag inte varför en del flyttar hit, då allt för dom skall vara svenskt – de vill ha en svensk mäklare, hantverkare, frisör, läkare, affär, bilmekaniker, svensk mat etc. etc. Jamen hallå, köp då istället ett solarium och stanna i Sverige, det blir mycket billigare .

    Ett år efteråt.
    Så har jag då ett drygt år (14 månader) gått sedan köpet av lägenheten blev helt klart. Under denna period har jag varit här i ca. 8 månader och även min fru har varit här under några månader. Några vänner har också varit här på besök.
    Jag är väldigt nöjd med lägenheten och har egentligen inte upptäckt något som varit negativt. Mäklaren uppskattade i förväg den löpande årskostnaden (el, vatten, com.fee, skatter, internet, Tv etc.) till strax under 20.000 kr/år och det verkar snarare hamna på ca. 16.000 kr/år så det är bra. Läget är ju perfekt för oss eftersom solen värmer upp terrassen/lägenheten och det också är väldigt nära till affärer, restauranger och hav, communityn är också mycket välskött (städas varje vecka och poolen sköts bra) och dessutom har ju värdet ökat rejält på lägenheten. Ca. 15% och dessutom har ju kronkursen försämrats ca. 10% jämfört med euron, så totalt har dess värde ökat med ca. 25% under denna period. Inte för att detta spelar någon större roll för oss eftersom vi ändå inte har tänkt att sälja, men det är ju ändå lite kul att värdet har ökat.
    Om jag idag skulle köpa en lägenhet, skulle jag göra på exakt samma vis som jag gjorde förra gången. Visst jag är jättenöjd med den mäklare som då sålde till mig (Remax Vista) och jag skulle självklart kolla upp vad de har att erbjuda, men också vad andra mäklare kan erbjuda för utbudet är fortfarande stort (även om det börjar minska) och det är lätt att missa ”gobitarna” om man inte kollar upp ”brett”.

    Så om du är ute efter en bostad så passa på nu, för priserna kommer sannolikt att stiga ytterligare i framtiden.
     
    Familjen C, stefand, Smulan68 och 5 andra gillar detta.
  9. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jättebra sammanfattning!
    Jag uppskattar också att du är tydlig med att detta är hur du/ni har resonerat och agerat d.v.s. var och en måste använda sin egen hjärna.
    /Helen
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  10. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    28
    Phuuuu så mycket jobb du har lagt ner.Förstår att du blev nöjd.Håller med om det mesta du skriver.Lycka till med vistelsen i Spanien.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    Tack Kjell för din sammanfattning vi låg i samma fas som ni och vi köpte i Dec-17 av en vän som sålde till oss men jag känner igen det mesta eftersom vi oxå han titta på en del objekt innan vi fick chansen att köpa av en vän
    noggrannheten som du beskriver av "vad vill jag ha " men också varför ( Sommarstuga och/eller flytta ner )
    och priset glömmer en del fast man påminner dom att det kostar lite mer än man tänkt
    och glöm inte Advokat byrå.

    så tack för sammanställningen (y)
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  13. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Någon som vet hur man får ut ett rekommenderat brev. Jag fick ett sådant, men det var adresserat till min fru (vi står bägge på lagfarten) men hon är hemma i Sverige. Jag gick ner till postkontroret, men det var "lögn i helskotta att få ut det (dom behövde både hennes underskrift och legitimation). Verkar som det har handlar om SUMA - dvs från myndigheterna.
     
  14. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Du får inte ut det utan hennes inblandning, Correos är väldigt kinkiga. Kontakta Suma och förklara situationen och att du inte vill missa något viktigt.
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Suma är lika kinkiga! Fast vi tillträdde i maj 2018 har det droppat in räkningar x 3 o rek x 2 till tidigare ägare ägare och när jag ringde Suma så var det tvärstopp och gick ej att få klarhet i om den tidigare ägaren var avregistrerad och min fru numera fanns i deras register + ett fungerande autogiro så om det inte ordnat upp sig till nästa debitering måste vi traska till deras kontor i Torre o ställa saker till rätta. Tydligen dras Suma med ordentliga förseningar då övl gjordes i maj och räkningarna avsåg oktober...
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  16. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Stort tack till Gyllis och Kenth (som dessutom skickat ett längre svar via PM) för era svar. Jag kommer att kontakta Abaco och se om dom kan lösa det hela. Återkommer med info om hur det går.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Alla som köpt eller övertaget ganska nyligen får ett brev från Suma...kan gälla summan på kommunala
    fastighetsskatten IBI...Kolla om det är draget för 2018 på kontot. Normalt dras det på den som
    är säljare och äger nån del av köpeåret...Det var inte draget för min systerson för 2018. Missat.
    Men man få kanske brevet ändå...Fråga på Suma är det enda och hoppas nån kan engelska :)
    Ja eftersom du står på lagfarten också, ta med kopia...
    Hm, vi skrev samtidigt...Vale, no pasa nada...
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  18. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    När jag var i kontakt med Suma talade jag med en som behärskade perfekt engelska så att jag inte fick några uppgifter berodde inte på språkförbistring i vart fall men förhoppningsvis går det bättre för Kjell i.o.m. att båda står på lagfarten,,,
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  19. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Ett tips, som inte löser alla problem men ger mer koll:
    Gå till närmaste SUMA-kontor och skaffa ett digitalt certifikat (kostnadsfritt). Personligt besök krävs, medtag pass.
    Installera certifikatet på pc'n/plattan (hur man går tillväga står beskrivet i papperen). Installationen måste göras inom 14 dagar från besöket hos SUMA, därefter slutar koden man får för att kunna generera ett certifikat att gälla.
    Därefter kan man logga in och lägga till eller ändra konto för autogiro, markera att man vill ha all korrespondens elektroniskt m.m.
    Helt enkelt, man får mer koll! När ett dokument har inkommit skickar de ett mail, funkar perfekt.

    Både jag och min man äger lägenheten i Spanien men vi måste logga in på hans SUMA-konto för att se uppgifterna (inte vårt val).
    https://www.suma.es/
    Vi traskade till SUMA i Playa Flamenca, uppgav vårt ärende och blev insläppta till en man som fixade det hela. För säkerhets skull hade vi tagit med senaste IBI-beskeden men han ville endast se passen.
    Max. 10 minuter senare traskade vi ut igen, med papperen i handen.

    Den enda, lilla, smolken är att certifikatet naturligtvis inte gäller för alltid utan efter tre år måste det förnyas och som vi har förstått innebär det ett nytt besök hos SUMA, same procedure as last time... Vi har inte kunnat se att det går att förnya utan fysiskt besök. :)

    Det går även att logga in via följande bankers internetkontor, d.v.s. utan att ha införskaffat ett certifikat hos SUMA: Caixa och Sabadell. Att notera i det här fallet är att, åtminstone gällande Caixa, så är det bara en person som kan logga in den vägen, även om båda står som knotohavare.

    Jag rekommenderar starkt, även om ni bara kan se uppgifterna om bostaden i bara t.ex. ert eget namn, att skaffa certifikat till samtliga som står som ägare till bostaden (och uppge att all korrespondens ska gå elektroniskt), så ni inte går miste om någon info t.ex. vid försäljning.
    /Helen
     
    Canopus, Preciosa, Kjell Fohrman och 2 andra gillar detta.
  20. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Efter att jag skrev mitt förra inlägg tog jag en promenad ner till "SUMA-kontoret" för att fråga vad jag skulle göra. När jag kom dit och tagit en nummerlapp så var det 90 st före mig i kön. 10 minuter senare så var det "bara" 89 st och eftersom samtliga stolar var upptagna så fanns det ingen sittplats. Därför struntade jag i att vänta och gick istället vidare till "min" advokat Abaco. Min kontaktperson där var dock på kurs, men kvinnan i receptionen sa att detta skulle de fixa. Så därför lämnade jag avin där och sedan skulle de höra av sig.
    Tack till er som tagit er tid att svara.
    Lite "kul" faktiskt att hemma i Sverige så är det tvärtom - dvs alla huspapper som skickas till oss är adresserat till mig och min fru kan inte skriva under dom och skicka in, utan det måste jag. På bägge ställena så står vi bägge angivna som ägare.
     
  21. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Oj hoppsan!!
    När vi har varit på "vårt" kontor har det som mest varit en före oss.
    /Helen
     
  22. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Abaco har nu kollat upp det hela och det var enbart en bekräftelse för ägarbytet. Så det var inte något att bry sig om. Enligt Abaco så brukar postkontoret skicka tillbaka brevet till myndigheterna och då brukar de skicka ut det per post.
    Självklart måste dock detta ändras i framtiden så att istället antingen skickar till mig eller att de mailar till någon av oss. Får se till att fixa detta i höst när vi bägge är här nere.
     
  23. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Innan vi hade fixat så att allt kommer elektroniskt från Suma fick vi varsin avi att "något" skulle hämtas på posten. Det stod ingen avsändare så vi gick till postkontoret och fick veta att det var returnerat till avsändare men de sade också att det var från Suma.
    Vi gick dit med avierna och passen och de skrev ut papperen.
    Men som sagt, vi hade inte 90 st före i kön... ;)
    /Helen
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...