Hej på er Har någon av er ett tips på ett bankkonto man kan öppna i Spanien hemma från Sverige? Jag har varit i kontakt med en del spanska banker över mail och de kräver att man går in på deras lokala kontor. Har även försökt registrera mig på UNO-e men vid sista steget skulle man antingen göra en OTE överföring (från spansk bank vilket vi ej har) eller identifiera sig vid DNI (vilket vi ej har heller).
Hej! Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad). Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna. Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra! PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tror inte det går att öppna konto via internet,jag skulle göra någon ändring på mitt befintliga konto där min son skulle stå som medkontohavare men det gick inte att göra utan fullmakt i Spanien eller så fick vi infinna oss personligen. Ävensom öppna eller avsluta ett bredbandsabonnemang kräver man personlig närvaro!! Tycker många gånger Spanien befinner sig på stenåldern när det gäller saker som går att lösa via internet
Visst kan det vara så och Spanien är inte det enda landet utan har flera länder i gott sällskap. Men att för en icke svensk att få liknande tjänster utförda i Sverige är också väldigt krångligt. Och särskilt om du inte har ett svenskt personnummer... Så man får väl bara gilla läget....
Det stämmer inte. Du kan avsluta vilket abonnemang som helst med en burofax. Sen att bredbandsbolag etc "kräver" att du skall vara närvarande är en annan femma, men det enda du behöver göra är att stänga deras autogiro och medela dem skriftligt att du inte önskar fortsätta.
Ett bra erbjudande American Express SAS EurobonusFå 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kika in erbjudandet på Americanexpress.se. PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hur fungerar burofax? Är det detta man gör på posten, som jag tror att jag har läst någonstans? Inte för att det är aktuellt för mig, men det kan vara bra att veta. Åtminstone Vodafone brukar vara omöjliga har jag hört, och även andra telefon/bredbandsoperatörer. Det lär vara nästan omöjligt att avsluta abb. per tel., fax, e-mail o.s.v. Detta burofax i komb. med avslut av autogiro är alltså ett juridiskt korrekt och godkänt tillvägagångssätt att avsluta liknande avtal på? Under förutsättning att bindande avtalstid har gått ut alltså. rocio
Hej Louis! Jo men det hade du nog inte kunnat gjort i Sverige heller via internet? "Vem som helst" kan ju inte ändra kontoinnehavare även om det är tillägg. Öppna, avsluta bredband ska man väl inte behöva närvara personligen? Har jag aldrig behövt. Man får klura ut e-mail eller rent av regga sig på deras hemsida så kommer dom inte undan och sen skriva Spanien har ju så klart inte kommit lika långt som många andra länder. Har ju liksom inte varit "fria" mer än 39 år ca... Chao P :sol:
Special för Spansklandet http://translate.google.se/translat...rev=/search?q=burofax&nord=1&biw=1366&bih=614 Chao P :sol:
Ang. bredband hade jag ett mobilt abonnemang hos Vodafone som gått ut och som jag ville avsluta, men det bara löpte på fakturering och gick ej avsluta via telefon utan personlig närvaro,hittade inte heller någon mailadress förrän du Preciosa kom med vägledning i en annan tråd(tack). Burofax har jag aldrig hört talas om men man lär sig alltid något nytt.thumb
Her i Spania er det veldig viktig med lokalkontor av banken (av en eller annen grunn). Det er ofte sånn at man må henvende seg til sin "branch"/sitt lokalkontor for å få utført enkelte tjenester. Viktig å velge et kontor som ligge greit til i forhold til der man bor. Og man må nok møte opp personlig på dette kontoret for å opprette konto også. Så vidt jeg vet kan ikke engang noen med fullmakter tilgjengelig gjøre akkurat det.
Hej eagle Vi öppnade konto per telefon i Villamartin La Caixa bank. Faxade NIE nummer och kopia på våra pass och det var allt som behövdes. Hälsar ainacs.
Ja, det har varit väldigt mycket problem med olika företag (speciellt telekommunikationer) som det har varit väldigt svàra att avsluta sina abbonemang med. De har dragit olika visor om att de behöver det ena än det andra. Detta har lett till att det nu räcker med att skriftligen säga upp sig. Det räcker med ett email eller en fax, men eftersom en burofax har en garanti pà att mottagaren fàr det, ska det vara säkrast. Att avsluta sitt autogiro är en självklarhet men som man egentligen inte ska behöva.
Jag skulle bra gärna vilja se ett fax-nr på en hemsida hos operatörerna Det var väl många år sen ett sånt fanns? Man kan bara mejla om man har en mejladress vilket ofta inte heller finns. Man måste registrera sig. Och om man inte är client (kund) ska man fylla i ett formulär på sidan med massa frågor om NIF mm mm. Ofta fastnar man där. Skulle man komma vidare så hör dom inte av sig och säg för G:s skull inte att man vill avsluta abonnemanget Man kan ringa ett centralt nummer, det är vad man kan...och det är ofta inte roligt... Chao P :cheeky
Jeg prøvde å avslutte et Vodafone abb. for en bekjent (som er dårlig i engelsk og spansk). Ringte for å spørre hva jeg skulle gjøre for å avslutte kontrakten og fikk beskjed om at jeg kunne sende en fax til et eller annet nummer MEN faxen fungerte ikke akkurat da, så det var greit å avslutte over telefon. De fikk kontraktnummer og alt de trengte og bekreftet at kontrakten var avsluttet. Jeg spurte hviket bevis jeg hadde for det... og de svarte at det var ikke noe problem ettersom de tok opp alle samtaler på bånd. Kontrakten ble IKKE avsluttet til tross for dette. Etter flere henvendelser fikk vi beskjed om at det kun var fax som fungerte. De nektet for telefonsamtalen og til ble saken gitt til et servicekontor som etter flere måneder klarte å avslutte kontrakten.
Ja, dessa Bredbandsleverantörer förnekar sig aldrig, det är en av dom Maffiakonstellationer som finns här i Spanien och även i andra länder. Dom är ju kända för att vara totalt samvetslösa och omöjliga när det gäller att säga upp ett abonnemang. En bekant till mig gick helt enkelt bet på att säga upp sitt abonnemang hos Vodafon så han var tvungen att avsluta sitt bankkonto för att få slut på att dom drog pengar från kontot. En annan bekant hade ett telefonabonnemang hos Telefonica. Det gick bra att säga upp, han ringde tre veckor innan avslutningsdatumet och dom var helt överens. Dagen efter var telefonen avstängd. Suck. Vad i herrans namn är det för fel på Spanjorerna????????
I min ungdom hade jag en postsparbanksbok. Om jag satte in 10 kr, klistrade kassörskan in en färgad klisterlapp i boken med texten "INSATT BELOPP 10 KRONOR". Summan efter insättningen noterades med en bläckpenna och klisterlappen fick en stämpel. I slutet av året lämnades boken in för att beräkna räntan under året. Någon legitimation behövdes inte eftersom vi alltid gick till samma kontor och personalen kände alla sina kunder. Straffskatt på sparande var inte uppfunnet ännu. På något sätt kändes det genuint, som om att pengarna inte bara försvann i ett svart hål. Nu har jag ett "modernt" VISA-kort. Det är så modernt att om jag står med kortet för nära en kortläsare, kan upp till 20 Euro dras trådlöst från kortet utan att jag knappat in någon PIN-kod. Inte bra! De spanska bankerna ger mer personlig service och det tror jag är uppskattat, speciellt när man blir äldre.
Har ingen erfarenhet av andra banker här, men nog e dom dyrare än hemma med allehanda påslag. Å andra sidan går det att bårtförhandla en hel del.
Öppna konto bank Hej eagle, vi öppnade ett konto i Sabadell bank C/ Triton 1 i Torrevieja hemifrån Sverige. Via mejl med en dansk handläggare där. Utan NIE. Det var i samband m ett beviljat lån hos dem.
Tack, du råkar inte ha kvar mail adressen till denne dansk? Jag har kontaktat Sabadell på deras huvudmail tidigare men där var de inte lika flexibla tyvärr =/