Varning för Spanjet

Diskussion i 'Flyg' startad av Janneman, 24 mars 2013.

  1. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Här trodde man att man gjorde en god gärning som bokade resan via ett bolag som valde att i år starta flygresor från Göteborg och Stockholm mot olika flygplatser i Spanien.
    Hur trevligt är det då att få ett sådant här mejl när man sedan ett bra tag bokat och betalt sina flygbiljetter och man trodde att allt är frid o fröjd?


    --------------------------------------------------------------------------

    Bäste Kund,

    Våra avgångar från Göteborg (till Malaga) är nu slutsålda, vi kan erbjuda er avgångar till Mallorca och Alicante från Stockholm
    Bäste Passagerare,
    Vi vill meddela er att alla flygningar från Göteborg har sålts ut till ett charterbolag och det finns tyvärr inte plats åt er på dessa avgångar vilket medför att ni har två alternativ, det ena är återbetalning till fullo eller ombokning till våra avgångar från Arlanda till Alicante och Mallorca.
    Vi är mycket ledsna över den rådande situationen som uppstått men det är enda sättet att lösa det på i dagsläget på absolut bästa sätt.
    Återkom med ert bokningsnummer, namn och hur ni vill gå vidare på [email protected]
    Vi ber om ursäkt för ändringarna och det besvär det medför för er.


    --------------------------------------------------------------------------


    Helt otroligt att man helt plötsligt kommer på att man säljer flyglinjen till ett charterbolag. Jag skulle inte känna mig säker på att dom flyger från Arlanda om dom ser att det inte är fullbokade plan.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Här kan man skönja en skillnad mellan affärskodex i norr och söder.
    I norra europa förekommer inte dubbelbokning, men är vanligt i söder.
    Vet inte varför de gör så, men man blir förbluffad när man tror att allt är i sin ordning med bokningsbekräftelser och allt, men sedan väl på plats finns inget rum. Samma mentalitet tydligen vid flyget.
     
  4. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Och Spanjet är ett "svenskt bolag" som drivs som SL på GranCanaria
    - räknar du det till den södra eller norra affärskodexen ??
     
  5. Malliset

    Malliset Ny medlem

    Blev medlem:
    6 december 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Märkligt agerande

    Märkligt agerande från din sida att starta en tråd med varningstext för att bolaget i fråga informerade dig i god tid och återbetalade dina pengar så att du skulle kunna boka med ett annat bolag.

    Men du kanske hade föredragit att bolaget gick i konkurs och behöll dina pengar som alla andra brukar göra.

    Anledningen till att Göteborg ställdes in och kapaciteten såldes till ett charterbolag som anordnar paketresor är uteslutande att intresset var alldeles för lågt i Göteborg samt att Norwegian och Ryan Air dumpar priserna.

    Så vad du varnar för vet du nog inte själv.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Att ställa in är inte seriöst i min värld om man inte erbjuder ett flyg från samma flygplats som ersättning.

    Tur att SAS, Air Berlin mfl finns trots att de inte har direktflyg från Göteborg.
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Enda gången jag blivit nekad plats pga överbokning, var med SAS!
    Det förekommer överallt, Norr som Söder.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Du hann före, Pooh. Detsamma har hänt mig, och med SAS.
     
  10. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ofta på 90-talet med SAS... Då erbjöds de som frivilligt avstod sin plats dels en ansenlig peng för att vänta en timme eller 2 samt transport med nästa flyg från samma flygplats.
    Ett flygbolag kan ändra avgångstider och rutt till en destination och i god tid informera men om de ställer in så skall det skall det enligt min mening ordnas transport från samma flygplats. Allt annat är oseriöst. Men det är ju precis vad flera av lågprisbolagen är fast många tror något annat.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    He, he, då blir det den norra..;) Visste inte att det var svensk bolag, lät väldigt spanskt.
    Annars gled jag in i överbokningar av hotellrum som jag råkat ut för söderöver, men aldrig i norr. (tack för infon)
     
  13. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Vet inte hur du gör när du bokar men normalt är att man tar semester och planerar i god tid med ledighet, hyrbil och kanske t.o.m. boende för vissa. Att leta reda på alternativa möjligheter att komma ner för att slippa en massa merkostnader på populära destinationer är i princip körda som i vårt fall.

    Med ditt resonemang så kan du tänka dig att betala för tjänster eller varor och och sedan gå och hoppas på att ett positivt utfall bara dom bara dom inte går i konkurs??? Tror att flertalet kunder har högre krav än så och tack o lov även företag. När tycker du att man skall varna folk....när dom gått i konkurs?

    Om det är så att flertalet tycker att det är fel att ge andra tips om när sådant här förekommer så är jag inte sämre än att jag tar bort detta eller att moderatorn tycker att detta är olämpligt och gör det. Jag har dock lärt mig den dyra vägen att aldrig mer boka en resa via detta bolag och vill inte att någon annan skall drabbas av detta.
     
    Last edited: 29 mars 2013
  14. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Malliset är väl ägaren, eller i alla fall representant för bolaget. Om man tittar på de inlägg denna gjort, så har alla varit reklam för Spanjet i en form eller annan. Så han ger bara bolagets syn på det hela, och försöker försvara deras agerande.

    Personligen - med många års insyn i Flygbranchen - finner jag det märkligt att just flyget verkar locka till sig så många lycksökare, som startar flygbolag utan tillräckliga resurser eller tillräcklig kontroll på marknadsunderlaget. Om man tittar på branchen som helhet, så borde den egentligen skrämma bort alla som inte bara vill förlora sina pengar, men trots det poppar det hela tiden upp nya lycksökare, bara för att efter en kort tid försvinna igen. Och varje gång kommer passagerarna i kläm.
    Jag säger inte att man inte kan starta flygbolag om man verkligen vet vad man håller på med, men procenten som misslyckas är alldeles för hög.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tycker inte det är fel att tala om vad man
    råkar ut för med flygbolag. Det är en stor sak att beställa
    och resa och allt ska klaffa. Dyrt att omprioritera kan det bli.

    Malliset har i 5 inlägg (av 9 totalt) reklamerat för Spanjet.
    Ris och ros får vi skriva i "flyg-kategorin".

    P :flyger:
     
  16. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Om det är så att Mallisen har något med bolaget att göra så är jag än mer förvånad att se dennes kommentar om orsaken "Anledningen till att Göteborg ställdes in och kapaciteten såldes till ett charterbolag som anordnar paketresor är uteslutande att intresset var alldeles för lågt i Göteborg samt att Norwegian och Ryan Air dumpar priserna." Visste man inte om Ryanair och Norwegian fanns och hur dom marknadsför sig??? Det kunde jag hjälpt dom utan kostnad att göra den enkla undersökningen så kunde vi köpt resan av någon som gjort sin hemläxa innan dom börjar sälja sina resor.
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Man kan ju ocksà tycka att det är märkligt att de säljer (och tar betalt) för nàgot som de inte med säkerhet kan sälja.
    De borde ju iaf ha gjort sà pass mànga marknasundersökningar att de visste att det fanns kunder.
     
  18. Cina

    Cina Ny medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2
    Dåligt Spanjet!

    Håller med "Janneman". Det här är en väldigt dålig start för Spanjet. Självklart ska man kunna lita på att komma iväg som man planerat. Bokar man sina biljetter i god tid, är det ju dessutom svårt att hitta biljetter senare till samma låga pris. Hoppas det löser sig för dig/er!
     
  19. calleeneas

    calleeneas Ny medlem

    Blev medlem:
    29 mars 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    Har en bekant som råkade ut för samma sak men hon fick tillbaka pengarna omgående som tur var, tvivlar på att det finns pengar att betala tillbaka om ett tag när dom håller på så här. Jag skulle inte boka med detta bolag och slutar folk att boka så är pengarna snart slut.
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  21. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    "Strategiska skäl"...???

    Och de tror på allvar att någon som har bokat med dem i år, eller alla de många fler som naturligtvis har koll på misslyckandet i år - (säkert de flesta som bor på sydkusten, eller har semesterbostad där) - att NÅGON kommer att våga boka med dem igen??

    Det upphör aldrig att förvåna mig hur många lycksökare som tror att de kan tjäna pengar på att starta ett flygbolag. Har man inte jättemycket pengar bakom, och kan ta förluster på 100-tals miljoner i flera år, (som t.ex. Norwegian), så är det dömt att misslyckas.
    Det konstiga är att det varit ungefär likadant de senaste 25 åren, men ingen - INGEN - verkar lära sig läxan.
     
    Last edited: 1 maj 2013
  22. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Skall väl inte säga "Vad var det jag sa?!" men det var detta som jag kände var på gång när jag startade denna tråd. Tyvärr så ser jag i artikeln att det är fler än jag som fick merkostnader pga av Spanjet inte gjort sin hemläxa och undersökt deras möjlighet att ta sig in på denna linje.
    Säger som Pooh, kommer någon att våga boka en resa med Spanjet om 1 år??? Kanske isf "Malliset" som tyckte här att det inte var något konstigt att Spanjet gör på detta sätt.
     

Dela sidan

Laddar...