Universitetsstudier Madrid/Barcelona - Hjälp!

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av moamw, 12 december 2016.

  1. moamw

    moamw Ny medlem

    Blev medlem:
    12 december 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola!

    Jag tar studenten i juni, och efter att denna sommar ha spenderat några månader i Valencia är jag helt säker på att jag inte är klar med Spanien. Min avsikt är att studera Business Administration and Management - helst i Barcelona men är också sugen på Madrid.

    Jag har massor av frågor och känner mig helt vilsen, är det någon som har erfarenhet av det här med universitetsstudier i Spanien som skulle vilja svara på några frågor?

    Många frågor rör själva processen och den eviga byråkratin men också språket, jag talar bra spanska men inte ett ord katalanska, är det möjligt att studera i Barcelona då? För övrigt kommer jag studera på engelska, känns mer gångbart om jag vill tillbaka till Sverige eller någon annan stans. När ska man ansöka om credencial, vad behöver man, hur lång är processen och när bör man vara på plats? :confused::tummenupp:

    Det skulle verkligen vara guld värt om någon ville besvara mina frågor!
    Gracias y saludos cordiales
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Hej!
    Eftersom vi är med i EU är det relativt enkelt att kunna studera i annat EU-land.
    Det första du behöver tänka på är att du behöver betala för studierna om du läser vid spanskt universitet. Du är berättigad studiemedel från CSN om du läser vid de skolor de har godkänt, och det är betydligt enklare att klara sig på studiemedel i Spanien än i Sverige.:) Dessutom kan du låna till studieavgiften.

    Några matnyttiga sidor:
    CSN: http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/spanien-1.3273
    Universitets- och högskoleämbetet:http://www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/
    AllaStudier: http://allastudier.se/tips-o-fakta/19-studera-i-spanien/

    Spaniens officiella sida om att studera i Spanien: http://www.studyinspain.info/en/
    Här kan du läsa om att söka studentvisa (om du ska stanna mer än tre månader) och om residencia (om du ska stanna mer än sex månader). Allt det söker du på plats i Spanien, inom en månad. Kom ihåg att skaffa NIE-nummer hos Policia nacional när du kommer ner (motsvarar vårt personnummer).Det kommer krävas för alla typer av abonnemang, avtal, bankkonton m.m. du behöver.

    Där står också om hur du söker Credencial. Det behöver du nog göra i god tid eftersom det krävs för att kunna söka studier. Om det krävs officiella stämplade dokument från Sverige, se till att skaffa även dem i god tid. http://www.studyinspain.info/en/rep...-to-bachelors-degree-studies-for-EU-students/
    Läs vidare och kontakta gärna någon som kan det här för att veta vad som gäller.

    Här hittar du också olika utbildningar, exempelvis Business schools, som du kan söka.

    För övrigt behöver du tänka på det här i Sverige:
    - Om du vet att du ska stanna i Spanien i mer än ett år måste du kontakta Skatteverket och skriva ut dig från Sverige.
    - Innan du åker ska du kontakta Försäkringskassan och få ett intyg om att du omfattas av det svenska sjukvårdsförsäkringen och skaffa ett blått EUkort från dem.
    - Teckna en kompletterande studentförsäkring. Jag rekommenderar Gouda.se

    Eller så kan du göra som jag gjort. Jag läser helt på distans från svensk högskola med svenska studiemedel men är bosatt i Spanien under studietiden. Nackdelen med distansstudier är att du inte får del av studentlivet, vilket är en rolig och viktig del av studierna när man är yngre (jag är en äldre student och har redan levt studentliv för ett antal år sedan).

    Lycka till!
     
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    P.S. genom att gå in på de olika skolorna som finns kan du själv leta efter vilka som undervisar på engelska. Min son som läst skolspanska bodde i Barcelona ett år och konstaterade att katalanskan var helt annorlunda. Om du redan kan klassisk spanska kan det vara bra att veta, sen är ju frågan vilket spanskt språk undervisningen sker i. Jag uppfattade det som att det till vardags ändå fungerade med vanlig spanska. D.S.
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    .
     
    Last edited: 29 juli 2017

Dela sidan

Laddar...