Svensk netflix i Spanien?

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av masch, 6 juni 2016.

  1. masch

    masch Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan man ha svenskt Netflix och Viaplay I Spanien? Jag förstår inte riktigt tidigare trådar, det blir väldigt tekniskt. Vi har apple-tv hemma, kan den användas? Just nu har vi inget I Spanien, ska köpa tv och funderar på resten. Tacksam om någon kan förklara utan för mycket vpn, ip m m :):flower:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Kan inte svara på frågan, men avråda från en av lösningarna. Många har använt programmet Hola! för att kunna se Netflix från hela världen. Hade själv tänkt ladda ner det inför min flytt till Spanien, men läste detta (artikeln förklarar också lite om VPN och IP):
    http://www.idg.se/2.1085/1.628873/p...a-saljer-ut-din-uppkoppling-for-ddos-attacker
    Bestämde mig raskt för att inte välja det alternativet. Har någon något annat bra förslag på lösning? Eller finns det annan VPN-lösning? Annars säger jag nog upp mitt svenska abonnemang och skaffar mig spanska Netflix när jag finns på plats. Man kan alltid välja undertexter på olika språk. Svenska TVn blir dock ett problem...
     
  4. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    Vi har svensk Netflix som vi använder i Torrevieja (chromecast på TVn ingen VPN-koppling). Lite tunnare med svenska/svensktextade filmer när man är i Spanien. Men står man ut med engelska fungerar det bra.
     
  5. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    I så fall torde det vara spansk Netflix du har Farbror Bengt.

    Utan VPN är det omöjligt att få svensk Netflix. Det pratades om att
    Man skulle spärra von möjligheten men vet inte hur det är med den saken än. Om man inte gjort det så kan du få svensk Netflix med von anslutning
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag har svenskt Netflix som jag använder i Sverige (tittade senast igår kväll på min svenska TV). När jag åker till Torrevieja använder jag samma mobil eller platta som hemma med samma Netflix abonnemang för att se TV via Chromecast ( fungerade åtminstone som det skulle när vi var där senast strax efter Påsk).
    Jag har ingen VPN.
     
    Last edited: 7 juni 2016
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag gjorde ett praktiskt försök. Laddade först ner VPN Unlimited (server i Sthlm) och SVT Play på min iPad. Med ADSL ca 8 Mbps kan jag se alla program med hög upplösning. Laddade sedan ner Netflix och tittar med VPN Unlimited avstängd, fungerar perfekt på spanska. Om jag startar VPN Unlimited och försöker se på Netflix får jag ett felmeddelande: ”Det verkar som on du använder en unblocker eller proxy. Stäng av dessa och försök igen.” Tittar jag på Netflix (spansk), sker det annars via Apple TV. Jag ser sällan på svensk TV men det går aldeles utmärkt via min iMac och Apple TV (AirPlay).
     
    Last edited by a moderator: 7 juni 2016
  9. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är spansk Netflix ni får tillgång till eftersom ni befinner er i Spanien. Även om det är svenskt "konto" ni tittar med
     
  10. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Dvs - spanskt utbud, texter m.m är från spanska Netflix. Att du upplever färre svensktextade program beror på att färre filmer/serier i Spanien har svensk text
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    SolenLyser: Var laddar man ner VPN Unlimited?
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    https://www.vpnunlimitedapp.com/en

    Det är inte gratis men det fungerar bra. Dessutom kan man se engelska program mm.
     
  14. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Vi ser bl.a. vårt Svenska Netflix genom OpenVPN, fungerar klockrent.

    https://openvpn.net/

    Svenskt företag och mycket personlig och snabb support, de få gånger vi haft frågor.

    Rekommenderas.

    Tommy
     
  15. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    OpenVPN är ju en VPN-teknologi, en typ av VPN, på samma sätt som PPTP, L2TP mm. Det är inte en leverantör av VPN-tjänster.
    Du kanske menar Private Tunnel som drivs av de bakom Open VPN, men det är inte ett Svenskt företag?


    Vad gäller Netflix generellt via VPN, så är det på krigsstigen de senaste månaderna, och har blockerat många tjänster. (I vårt system funkar det fortfarande, men bara via en - av fem - datacentraler.)
    De har också uppdaterat sina system och appar, så de detekterar var man är även på andra sätt än via bara IP, så det kan ibland vara lite klurigt att få det att funka. Bl.a måste man se till att man deaktiverat Platstjänster/Positionering i Windows 10, Mac-datorer, och surfplattor/mobiler. (Obs att i Windows 10 är det på, om man accepterar Microsofts stadardinställningar när man uppgraderar, till skillnad från tidigare versioner av Windows.)
     
  16. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Rent krasst så tycker jag att det är löjligt, betalar jag för ett äkta abonnemang så borde jag få använda det i vilket land jag vill. Det är uråldrigt tänk som de håller på med när de försöker låsa in kunderna.

    Nu är det ju främst inte Netflix som avgör detta utan de som de köper in sina serier och filmer ifrån. Och det är ju gamla stofiler som bestämmer där och som är livrädda för den nya världen.

    I värsta fall så får man väl sätta upp en riktigt bra webbkamera hemma som är riktad mot tv'n. Vad ska de göra då när jag kollar på mina favoprogram från Spanien! :giggle:
     
  17. BigDaddy

    BigDaddy Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Om du (eller en vän) har en egen server eller t.ex. NAS hemma i Sverige vill jag bara slå ett slag för att enkelt (iaf på min Synology NAS) installera din egen gratis VPN-server. Då får du samma IP-adress som hemma när du är i Spanien, och kan även tyckas minst "kringgående" av dagens begränsningar i rättigheter...
     
  18. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Dock inte en helt enkel lösning för "vanliga" människor... Dels är det ofta inte helt enkelt att få det att funka med en VPN-server bakom en NAT-router, om man vill komma åt internet den vägen, och inte bara det lokala nätverket som VPN-servern sitter på. Det kan vara lite pul, även för en erfaren, men det beror även lite på vad det är för router, plus vad du har i din andra ände, i Spanien, och även på vad du har för klient.
    Dels måste man även sätta upp en lösning typ DynDNS eller liknande i routern, för annars vet man ju inte vilken IP man ska ansluta till - det normala är ju att det är dynamisk IP, som kan ändras medan du är i Spanien.

    För att få vettig prestanda måste man ju dels också vara uppkopplad med fiber (i Sverige), inget asymmetriskt, och ha koll på hur man bäst konfigurerar VPN-servern (och vilken typ av server man bör använda) för att få vettig prestanda på det hela, och inte bara buffring.
     
    Last edited: 12 juni 2016
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Ibland får jag känslan att vi bor i Nordkorea oavsett var vi bor.
     
  20. gothenburg

    gothenburg Ny medlem

    Blev medlem:
    21 november 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    VPN tjänster där man tunnlar trafiken till Sverige.

    Två exempel på leverantörer
    https://www.ovpn.se/sv
    https://mullvad.net/sv/

     
  21. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör via min asus router och använder gratis DNS från no-IP.

    Helt gratis men tappar en del hastighet. Dock fungerar det att streama Netflix oxh viaplay på två enheter iallafall.
     
  22. milupo

    milupo Ny medlem

    Blev medlem:
    27 november 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Om ni vill kan ni skippa VPN och använda Smart-DNS istället. Det fungerar mkt bra i Spanien och är enkelt. Konfigurera Apple TV (gäller alla versioner) med den tilldelade DNS-adressen. AppleTV kan bara konfigureras med en DNS-adress men det funkar bra. Ha gärna en PC eller Mac tillgänglig (som är konfigurerade med två DNS-adresser) och uppdatera IP-adressen varje gång ni ska använda AppleTVn eftersom de spanska operatörerna har brist på IP-adresser och byter dom varje dag. Jag har precis kommit hem från 3 veckor i huset i Rosaleda och har alltså under den mest hektiska och problematiska tiden för operatörerna streamat både från AppleTV, Slingplayer, PC och Mac utan några större störningar. Farten har varit 5,5 MBit, dvs Wimax. Eftersom jag inte vill rekommenderar ngn specifik lösning på kan den som är intresserad gå in på http://www.bestsmartdns.net och läsa. Tänk på att kolla att leverantören stöder det ni vill se, för min del t ex Viasat och golfen (man ville ju följa Stenson), SVT-Play, TV4-Play.
     
  23. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Om man vill kunna använda vilket man vill, kanske olika på olika enheter, med VPN, SmartDNS eller Proxy, så får man alla de alternativ i samma abonnemang med SeSvenskTV.com. Då låser man sig inte till bara en löning, som kanske inte passar alla enheter man vill se TV på.
    SSTV listas inte på den sidan för SmartDNS-leverantörer, eftersom man *enbart* tillhandahåller SmartDNS för de Svenska kanalerna, inte i andra länder.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...