Språkförbistring i landet :)

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Preciosa, 26 mars 2017.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 26 mars 2017
    Zanny gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Läste i ett panskt forum en som sa detta angående dubbade filmer eller originalröst med textning på spanska:
    Si quiero leer, me leo un libro, no veo la tele. (Om jag vill läsa, läser jag en bok, jag tittar inte på tv).

    Läsa är visserligen väldigt bra för språket. Superbra! Men han som skrev det där i forumet lär nog inte plocka upp en bok på engelska.

    Vi (mannen min och jag) har dock kommit på det att om man frågar rakt ut om de pratar engelska så säger de nej. När de sedan hör vår dåliga spanska så går det plötsligt ganska OK med engelska då den är bättre eller lika dålig som vår spanska. :)
     
    DiBo gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Samma upplevelse , de är lite blyga med sina Engelskkunskaper!
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Många förstår engelska, men kan inte prata så bra, ungefär som jag med spanskan... jag förstår det mesta när någon talar med mig, men det är värre för mig att förklara vad jag vill, på ett sätt som de förstår.
    Men jag har haft ett antal ganska avancerade konversationer där jag pratat engelska, och de svarat på spanska... det har gått bra!
     
    erkki gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Det finns bara anledning att försöka lära sig ett främmande språk, om man tror
    att man kan ha användning av det.

    Han är från Galicien, varifrån många utvandrade till syd- och mellanamerika.
    Jag tvivlar på att många ej spanska turister åker dit.

    Har han inte studerat på universitet, och valt ämnen där kurslitteraturen varit
    på engelska, har han haft snudd på noll motivation att lära sig engelska eller
    något annat främmande språk.

    Förrän nu!

    Men, många tycker nog att det är pinsamt att högste chefen är sämre på engelska
    än en genomsnittlig taxichaffis eller dagtidsreceptionist i turistområdena i
    landet...
     
  8. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Spanskan är ju ett av de ledande världs-språken. Skall man bo här
    så är det nog smartast att sätta sig på skolbänken/spanskakursen
    och plugga på. Åratal om så behövs. Och prova att tala med spanjorer
    så mycket som möjligt. Märker de att man bara vill så är de i allmänhet
    mycket vänliga & hjälpsamma. Övning ger färdighet.
     
    mixt, CostaDelSol2016, Peztis och 2 andra gillar detta.
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej som Don Bard skriver så prova så ser ni att vilket gensvar ni får det har jag fått när jag har försökt prata Spanska som man inte får när man pratar Engelska använd både händer och fötter om så behövs har aldrig mött någon som tittat snett för att jag inte kan perfekt
     
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast problemet är ju att man inte förstår vidden och vitsen med att lära sig fler språk! Man förstår inte hur mycket man missar och hur mycket enklare och fylligare livet blir med ytterligare språk, oavsett vilket.
     
    erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Själv ångrar jag att jag valde franska som C-språk i gymnasiet och inte spanska. Det hade nog varit lättare att lära sig spanska på äldre dar om man åtminstone börjat träna upp de hispaniska synapserna innan man fyllde tjugo.

    Så hur var det nu igen…? Aprendo, aprendes, aprende, aprendemos, aprendéis, aprenden …
     
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Ibland hjälper det inte att man hade spanska som C-språk :) om man sen inte använt det särskilt mycket.
    Men det är klart att det går fortare med omlärning än nyinlärning...
     
    Peztis gillar detta.
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det gör inte jag, franskan är bra den med. Dessutom fanns den för mig inte som alternativ, då var det franska eller tyska som gällde om man ville läsa ett språk till och det ville jag ju så klart.

    Jag håller med om att det finns kvar en del där men då när jag läste på gymnasiet tyckte jag att det var ganska lätt, det tycker jag inte nu. Men jag försöker i alla fall!
     

Dela sidan

Laddar...