Slingbox.

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av mimus48, 14 november 2012.

  1. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    När vi flyttar ner till Spanien, nästa höst, funderar vi på att installera en slingbox här hemma i Sverige och på så vis kunna se svenska TV-program. Vet ungefär hur det fungerar och eftersom den lilla bostad vi ska ha kvar här är utrustad med bredband, tänkte vi prova detta. Vi har en digitalbox från Boxer. Om vi kopplar ihop grejorna både här och där nere, med brednband och router i båda länderna så borde allt fungera? Är det någon här som har slingbox och som använder det i Spanien? Det vore roligt att höra om, och hur det fungerar. Om det fungerar som det ska så bör man ju se både SVT1 och 2 plus TV4, eller har jag missförstått något? Enligt sidan www.slingbox.se så ska man även kunna programmera inspelning på Boxerboxen nerifrån Spanien? Det är alltså en box med inspelningsmöjlighet. Tacksam för svar från någon som vet.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi tittade på alternativet Slingbox, även om vi inte har någon bostad i Sverige.
    Istället blev jag tipsad om MAG 250 box, där jag fick alla Nordiska kanalerna av TV kanaler, cirka 26 stycken plus nästan lika många radiokanaler. Är intresserad av de främsta fotbollsligorna i Europa, där är danska kanalerna är vida överlägsna de svenska, att sända matcher. Visa speldagar har de fyra fem kanaler som sänder matcher. Filmer har de färskare datum på än svenska, så jag är mycket nöjd med denna box.
    Kostnader för boxen 645 euro och månadskostnad 35 euro. Är man inte sportintresserad eller filmintresserad, så kan detta tyckas dyrt i månaden. Men skall man ha ett abonnemangskort för något utbud så blir det betydligt dyrare. Mera info: [email protected]
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag har slingbox , fungerar utmärkt. Inga månadskostnader.
     
  5. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har slingbox som fungerar utmärkt, kan progga boxen från Spanien och även titta på inspelat när man har lust. Enda begränsningen är att knapptrycken är lite långsamma.

    Joe
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för snabba svar, allihop
     
  8. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej igen. Skulle vilja veta vad ni har för operatör här i Sverige, ni som har slingbox. JoeSpanien och Sharky till exempel. Fungerar det med alla? Vi har Boxer och en boxerbox som är inspelningsbar av märket Sagem. Är det någon som vet om det går bra med dessa grejor eller behöver man ha en annan op. Canal Digital eller Viasat. Comhem är ju bara i hyresfastigheter och funkar inte för oss. Tacksam för svar.
     
  9. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Jag har Boxer och en boxer box som du kallar det av märket sagemcom, det var lite svårt att hitta en "fjärrkontoll" i singbox programmet till denna box, men jag lyckades hitta en som funkar med de flesta funktioner. Slingbox skall fungera med alla märken på marknaden. Mitt råd är testa alla funktioner hemma i lugn och ro, det kan vara lite pyssel med att få rätt funktioner i slingbox programmet.
    Lycka till!
     
  10. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack Joe för ditt snabba svar
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Eftersom min box står hos en släkting så tog jag bara hyreshusets antenn och sänder dessa signaler. Då klarar man sig utan box.
     
  13. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan man titta på en vanlig tv i Spanien med slingbox i Sverige?

    Hej,

    nu kommer en "dum" fråga... måste man titta på tv på datorn i Spanien när man har slingboxen i Sverige? Hörde någonstans att det berodde på att upplösningen på bilden kunde bli sämre annars.
     
  14. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kopplar datorn trådlöst till Tv:n och kör 42" det funkar bra!
     
  15. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
    hva kreves for å koble den trådløst til tvn ? En annet spørsmål, har du opplevs att slingbox har hengt opp seg, så den må restartes ?
     
  16. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Låter ju onekligen bra!
    - Men kräver det inte en stabil och snabb uppkoppling mot Internet för att det ska fungera tillfredsställande?
     
  17. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag använder: Netgear Universal push2Tv HD

    thumb
     
  18. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag har inte något snabbt bredband men det funkar väldigt bra ändå. Men skall du vara 100% säker så är det bättre att öka prestandan lite för visst händer det att den "laggar" nån gång. Nu kör jag en slingbox solo men det kanske är lite mer prestanda krav om man väljer HD varianten.
     
  19. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Det finns slingbox HD om du har krav på att det skall vara som hemma. Kör själv slingbox solo på min 42 tummare och det är helt ok bild.
    Vi har lite olika krav men för att du skall få en känsla av hur bilden är så kan man säga att det är som att titta på en film på videoband.:D
     
  20. mrwide

    mrwide Ny medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Ang upplösning

    Generellt kan jag säga att en mindre skärm har alltid bättre upplösning än en större skärm. Men det är också beroende på kvaliteten (upplösningen) på den signal du tar emot (alt skärmens förmåga).
    Har du en signal som är låg-upplöst så är det alltid bättre bild i en mindre skärm, oavsett om det är en dator eller en liten skärm.
    Däremot om det är full HD - ja då bara njuter du av en stor skärm.
    Men jag förstår problemet - hur vet jag vilken signal, upplösning jag tar emot.
    Det är faktiskt så illa att även om du har en hög-upplöst mottagare, så sänder man program fortfarande som är låg-upplösta.
    Ojoj - blev någon klokare av detta.......
     
  21. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Här kommer ett tips till er som kör slingbox, jag tröttnade på att låsa datorn vid tv tittande och köpte mig en WD TV Live, som är förberedd för slingbox. Enkel installation och verkar vara riktigt bra! egen fjärrkontroll som medföljer och ger "snabba" kanalbyten. (pris mellan 685-1095 SEK)

    Joe

    (http://www.wdc.com/en/products/homeentertainment/mediaplayers/)
     
  22. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kör med en liten media dator men detta är en smart lösning
    Skall testa detta
    Tack för infon
     
  23. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...