Ogillar du FRA-lagen?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av SolenLyser, 30 juni 2008.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag håller inte på med någon verksamhet som hotar Sveriges säkerhet och vill därför inte betraktas som misstänkt genom att eventuell avlyssnas när jag talar i telefon med Sverige. Jag tycker dessutom att det är min privatsak vem jag har mailkontakt med.

    Tidningen Expressen hjälper till att förmedla en protest mot FRA-lagen, riktad till de riksdagsledamöter som röstade JA till lagförslaget.

    Protestera mot FRA-lagen - FRA-lagen - Expressens nyhetsarkiv

    Jag utnyttjade denna möjlighet.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Ogillar denna lag skarpt! Kommer att missbrukas, det är garanterat. Ska gå in och protestera här, tack för tipset.
     
  4. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Några funderingar om olika övervakningssystem som Tv och avlyssning, så är skälet oftast att det inkräktar på personliga integriteten. Men är det inte värre integritets kränkande att bli utsatt för brott och terror på grund av inte alla dessa möjligheter utnyttjas? Om nu mot förmodan några av dessa övervakningssystem utnyttjas mot oss vanliga ”småskojare” så skulle väl resultatet bli väldigt magert. Vi har ju idag massor av system som kartlägger, persondata, våra vanor. Den grova brottsligheten är ju inte sena att utnyttja dessa system. Det behöver ju inte alltid vara tiotals år innan lagar förändras eller uppdateras.
    Vilket förslag skulle vara effektivare och bättre istället?
    Vill påpeka att jag är, varken för eller emot, just denna lag!
     
  5. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    Det är ju så att t.ex om en terrorist, vill angripa något, troligen inte använder media som kan avlyssnas.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Luckyjoe, visst är det så. Om Handelsbanken går ut i pressen och meddelar att man alltid har beväpnade vakter inne på banken, väljer säkert rånarna en annan bank.
    Idag sorteras posten elektroniskt. Om inte redan alla brev med adress Muhamed hamnar i en egen säck, skulle det förvåna mig stort. Terroristerna byter genast namn - från Muhammed till Rolf, kanske.
     
    Last edited by a moderator: 30 juni 2008
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    FRA-lagen är bara ett steg att övervaka oss. Det finns andra fula fiskar som vill kontrollera och avgiftsbelägga bloggar:

    .:Join Fjellner

    Det verkar som den svenska pressen sover. Är detta bekant?
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu framkommer det att FRA delar data med andra ("bara demokratiska") länder. Om man delar data med främmande länder kan man utan tvekan dela data med Regering, Polismyndigheter, Försäkringskassan, Skattekontoret m.m. Politikerna tror nog att vi är en hop idioter?
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    2008-07-18: Regeringen har inte längre riksdagsmajoritets stöd för den hårt kritiserade FRA-lagen. Enligt en rundringning som SVT:s Aktuellt vill nu sex folkpartister i riksdagen riva upp regeringens framröstade FRA-lag.

    Bättre att tänka först och handla sedan!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    Undrar varför de agerat så, vad har fått de att ändra sig? Folket?
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tja ToreA, skall jag vara ärlig tror jag att det är av rent egoistiska skäl. Det finns några Folkpartister som inser att de kan hamna utanför Riksdagen om de inte visar handlingskraft och gör något. De vill ju inte att (s) skall ta över.

    I slutändan är det "folket" som väljer vilka riksdagsledamöter de vill ha.
     
  14. jyla

    jyla Ny medlem

    Blev medlem:
    3 september 2008
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tror ni verkligen att S skulle inte haft planer för motsvarande lag?
    FRA behövs som organisation och verksamhet enl. FRA-lagen är högst önskvärd för vår framtida försvar. Detta motstånd mot FRA-lagen är oerhört naivt. Hur många har det varit och demonstrerat?
    En pysliten bråkdel av oss svenskar. Att de är högljudda icke.demokratiska element i samhället förbättrar inte saken. Media i dag kör det hela för att sälja mer, varför annars?
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vilket försvar? De oerhärt naiva politikerna har ju rustat ner försvaret! Jag kallar de svenska politikerna landsförrädare, de är ytterst ansvariga för att Sverige numera är ett län i en EU-stat. (s) var tidigare för en typ av FRA-lag, men av strategiska skäl vände man kappan efter vinden. Jag är en fullfjädrad politikerföraktare. För övrigt gillade jag aldrig heller DDR.
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det sägs att: Att vara liberal (Folkpartiet) är att vara delad.
    Nu finns det ett bra exempel på det. Folkpartiet har röstat för FRA-lagen. Sedan 1975 finns det i Sverige blodprov från spädbarn, vars syfte är att kunna upptäcka sjukdomar och för medicinsk forskning.

    Polisen fick tillgång till ett sådant prov från denna DNA-databas i jakten på Anna Lindhs mördare. Nu anser Folkpartiet att Polisen INTE skall få jaga grova brottslingar via denna DNA-bank.

    – Vi vill vara tydliga, och säga att vi inte accepterar att registret används i brottsbekämpande syfte. Det är alltid en avvägning mellan personlig integritet och andra viktiga mål. Men vi är övertygade om att vi måste värna den personliga integriteten.

    Uppenbarligen har avlyssning av oskyldiga medborgare via telefon och internet högsta prioritet. Det är synd om grova brottslingar!
     
  17. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
    undvika att bli avlyssnad

    Det verkar finnas sätt att undvika bli avslyssnad. Hittade detta i aftonbladet.

    "Det går att hålla FRA:s spioner borta.
    Datorn kan du göra osynlig gratis.
    Till och med dina sms kan krypteras.
    Olika gratisprogram kan kryptera innehållet i dina mejl så att ingen utomstånde kan läsa dem. Inte ens FRA.

    Nackdelen är att mottagaren måste ha en nyckel till krypteringen för att läsa dem. Det kan man förse sina kompisar med men inte alla.

    Hemlig tunnel på Internet
    Den mest effektiva metoden är att använda en egen tunnel på Internet som man inte kan se in i. Sådana tunnlar, eller virtuella privata nätverk, vpn, kan man skaffa för 80-100 kronor i månaden. Men det finns också gratisalternativ. Ett av de vanligaste är Tor. När man kopplat in Tor går det inte längre att se vem som är avsändare av informationen.

    — Tor används bland annat av kinesiska oliktänkande som vill kommunicera över Internet utan att risker att gripas av säkerhetspolisen, säger Rickard Östman, teknisk expert på internetleverantören Bahnhof.

    Om man chattar mycket på Nätet kommer FRA att försöka spionera där med. Men då kan man använda olika krypteringsprogram för att göra informationen oläslig för andra än dem man vill chatta med.
    Gör SMS:en oläsliga
    Sms går att kryptera. Med till exempel det tjeckiska programmet Sms 007 kostar mellan 35-40 euro och gör dina sms oläsliga för FRA.

    Telefon är svårare att kryptera. Men om man vill försvåra avlyssning ska man ringa med gratistjänsten Skype. Samtal som går via Skypes så kallad ip-telefoni är i praktiken omöjliga att avlyssna i realtid då de pågår.

    Linköpingsföretaget Sectra tillverkar avlyssningssäkra mobiler. Men de säljs inte i vanliga butiker utan till företag och myndigheter.

    Till mobiltelefonen bör man använda oregistrerade kontantkort som redan i dag är standard bland kriminella." Källa: Aftonbladet
     
  18. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Man kan skaffa brevduvor och gå med i en brevduveklubb och använda dessa istället för senaste tekniken, även skaffa lösskägg och peruk för att undgå alla offentliga kameror.
    För jag har ändå inget att dölja!!!
     
  19. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
    hehehe.. det där med brevduvor var inget dåligt förslag.. men har själv inte heller något att dölja.. men bara vetskapen att hitta ett system utanför denna lag känns bra..
     

Dela sidan

Laddar...