Köpa hus, svartbygge

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Golfmartin, 8 oktober 2013.

  1. Golfmartin

    Golfmartin Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juni 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Är i slutfasen att köpa ett hus.
    Vi har nu fått ut Nota Simple där vi ser det vi misstänkt.
    DVS att det är ett våningsplan för högt.

    Säljaren (Sabadell bank) har angett att huset är på 99 kvm.
    I Nota simple står det att det är 70 kvm.

    Kan man kräva att säljaren ska betala för inregistreringen av det översta våningsplanet?

    Snälla svara bara om ni vet eller har varit med om liknande.

    Martin
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, det kan man kräva. Detta hände mig när jag köpte mitt hus. I lagfarten stod det att det var en förràdsbod pà 40kvm.
    Jag hade redan betalat 3000 € i handpenning och sa att jag inte skriver under, eftersom de igentligen försökt sälja nàgot som inte fanns, sà hade de varit tvugna att betala tillbaka mig 3000€ + 3000 i straffavgift, nu hade jag tur och de hade redan betalat en handpenning för en lght som de skulle köpa.

    Vi kom överens om att försäljningsumman skulle vara den samma, men vi gjorde en "provision de fondos" (vet inte vad det heter pà svenska, men betyder att även om vi betalade dem 1000 € sà fick de typ bara 500€, resten användes till att fixa en ny lafgafrt med de riktiga màtten etc. och sen fàr de det som blir över)
    Men det kan vara lättare att sänka priset.

    Detta är faktiskt inte alls ovanligt. Hur det kan gà med att fà det lagligt beror pà hur länge det har stàtt, om kommunen redan har anmält de förra ägarna etc etc. Be er advokat kolla möjligheterna.

    Kolla ocksà vad det stàr i ert reserveringskontrakt. Ev. stàr där att det finns en utbyggnas som inte finns registrerad etc etc.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ska kanske tillägga att jag utgàr ifràn att vad som finns i verkligheten inte stàr pà din lagfart/nota simple, eftersom det är skit samma vad Sabadell har sagt.

    Finns där ett hus pà 70kvm och om det pà din lagfart stàr registrerat ett hus pà 70kvm, spelar det ingen roll om sabadell sagt att där finns 90kvm.

    Dà kan du isf stämma dem för falsk marknadsföring.
     

Dela sidan

Laddar...