Hyra eller äga?

Diskussion i 'Spanien' startad av teddi, 11 oktober 2016.

  1. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Hej. Vinter nummer tre tillbringas snart i Spanien. Vi hyr. Vi har samtidigt tittat på många objekt att köpa.
    Man är lite kluven. Köparens marknad? Eller säljarens? Tror köparens.
    Oavsett detta. Utbudet av hyresrätter är ju enormt! Så att låsa stora kapital ser vi som inte nödvändigt.
    Vinterhalvåret i Spanien. Sommarhalvåret i Sverige.Genom att hyra har vi råd att ha kvar vårt hus alldeles vid havet på Västkusten,
    Om vi skulle sälja detta skulle vi kunna köpa i Spanien.
    Sommaren i Spanien är väl inte direkt tilltalande Runt 35-40 grader.
    .Hur länge varar dessa otroligt låga flygpriser??

    Har ni några synpunkter på ämnet som sådant? Det kanske finns på nån annan plats på forumet?:sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi köpte i Nerja i påskas. Känns fantastiskt på alla sätt.

    Men jag tycker du har väldigt många bra poäng. I vårt fall handlade det mycket om att vi vill har vårt egna, som vi själva inreder, med våra saker. där vi kan lämna kvar våra prylar och resa lätt med bara handbagage när vi vill. Samt även möjligheten att boka en resa när den dyker upp till bra pris, inte vara beroende av att hitta boende samtidigt.

    Med det sagt så har man inte behovet av att ha "sitt" så är det inte lika självklart val.

    Tycker du har en mycket intressant poäng utifrån ert perspektiv, ni har råd att behålla ert egna i Sverige om ny hyr. Så länge som ni vill bo på båda ställena så är väl det en väldigt bra ide.

    Sen är Spanien alltid tilltalande, året runt och skulle gärna se mig som åretrunt boende på sikt eller vid pensionen ;-)
     
  4. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Bortse från om det är köparens eller säljarens marknad utan fundera över vad ni vill.
    Går det bra att hyra? trivs ni med de? Om så är fallet fortsätt med det.
    Fördelen är att man kan hyra på olika ställen och se olika delar av Spanien eller världen.
    Vi har köpt hus men mycket för att skapa en tradition för barnen och ställa ett hus i solen till deras förfogande.
    Men den traditionen kanske ni har på västkusten.
     
  5. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Tack för inlägg. Vi gillar skarpt Spanien för dess klimat.Men inte spansk sommar.Det blir liksom lite för möe..
    Vi har ju också olika förutsättningar. Så länge det finns att hyra så är det gott nog,
    Ett litet tips på vägen.
    Flyger man ner ock inte har en direkt hemkomst så kan jag rekommendera enkel biljett.
    Beställer man tur-retur så vet dom att man skall tillbaka ock saltar därmed priset.
    Finns en stor slant att tjäna på detta.
    I dagens läge är det svårt att jämför olika ressätt.Från GBG kan vi flyga ner för 500 spänn.Enkel väg..
    Det kör man inte ner för själv på långa vägar.
    Ha de:sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Finns ju inget rätt eller fel. men om ni väljer att bo 6 mànader i varje land màste det väl bli blligare att hyra i Spanien än i Sverige.
     
  8. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Japp. Det gör vi också.
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Bra tips. Vi gjorde så i januari, 300 kr enkel, och bara lite dyrare före jul.
    thumb
     
  10. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Vi är alla olika....tur det.Jag köpte 2009 och trots att jag inte är där så ofta vill jag ha mitt eget boende.Jag ser det inte som en ekonomisk investering utan som investering i livskvalite
    Som någon annan påpekade bryr jag mig inte ett dugg om köparen/säljarens marknad,finns ju ingen kristallkula att titta i och risken finns ju då att man aldrig kommer till skott

    Jag vill ha mina egna tillhörigheter,möbler mm. gillar att gå och småfixa,skulle inte trivas att kvartera in mig i annans bostad speciellt inte längre period,men det kräver ju ekonomiska muskler om man inte skall tycka att det kostar mer än det smakar
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Det beror på. Bor man utanför storstäderna i Sverige kan man bo billigare än i Spanien.
     
  13. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Ja Teddi....som du ser, så är svaren blandade!

    Inget konstigt med det, och Spanien som en enda bostadsmarknad, blir lika fel som att säga att "innanför tullarna i Fjollträsk" (Sthlm) är det samma bostadsmarknad som i Bastuträsk!

    Värderingar fastigheter...jag tänker så här:

    När var den senaste sättningen / korrigeringen i fastigheter, i Sverige och i Spanien?
    Rätt svar: 1990-1992 och 2007-2015...

    Med det menar jag, att förutsättningarna för en bra värdeutveckling ser ljusare ut i Spanien. Men det skiljer rejält mellan olika områden...så vid köp....lär dig markanden och området FÖRST!

    Och hyr man...kan man nu lätt byta bostad och ort!

    Sommaren i Sverige...då går det i regler att hyra ut mycket bra i Spanien!
    Beroende på bostaden och läget...så kan ni under Juni-Sept få in mycket i hyresintäkter, då efterfrågan är som störst och priserna som högst.

    Var och en gör det som passar bäst....
     
  14. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    :tummenupp:Tack för visat intresse.Alltid kul med åsikter. Vill också säga att vi har hyrt i Nerja-Torre-Mil Palmeras. Ock nu då Denia som ny plats,,Ock fanns det inga köpare till dessa ställen så hade det heller inte funnits nåt att hyra.:tummenupp:

    I Denia betalar vi 3200 euro för fem månader. Billigt eller dyrt?? All inclusive. Vi tycker ett bra pris.
    På sommaren får han 9000 spänn för en vecka!
    I Mil Palmeras bodde vi för en tusenlapp för en vecka i januari då.
    Med snart 70 år på nacken blir vi nog trogna Kungsbacka.
    Men bara i svensk sommar,,
    Ha de vänner.:sol::sol:
     
  15. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    3200 E för fem mån...inkl allt = Billigt tycker jag! Beror ju en del på bostaden, dess standard och läge så klart.
    Men 9000 SEK/vecka på sommaren...indikerar att det är ett FINT boende! Så BILLIGT på vintern..somliga hyr ut "för vad som helst" för att få in någon pesetas under vintern.

    Tusenlapp för en vecka!!
    Jag tror dig...men hur är de funtade?
    Enbart städ och tvätt kostnader, plus IVA bör uppgå till minst 1.000 kr!
    Plus uthyrningsskatt, del av övriga fasta kostnader, slitage, el o vatten, uthyrningskatt mm etc...Mao hyresvärden gick back den veckan....
     
  16. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Första parkett Ulf.Tomten gränsar till stranden,
    Mil Palmeras förvånade mej inte.Vi anlände mitt i natten.Trodde att det var strömavbrott,
    Men det visa sej att vi var dom enda i tre stora lägenhetskomplex.
    Nån skrev om La Manga..Jag håller med..Ett spökställe på vintern.Inte en själ.
     
  17. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    "Nån skrev om La Manga..Jag håller med..Ett spökställe på vintern.Inte en själ"

    Där är Nerja bättre...mer folk i rörelse under Mars-Oktober, och VÄLDIGT mycket i Juli / Aug...men inget spökställe under Nov-Mars heller....
    Många Svenskar där för övrigt...
     
  18. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ulf,håller med dig fullständigt,begriper inte hur folk tänker.Jag själv har slutat hyra ut i större omfattning och definitivt ej nov-april då det inte finns ekonomiska incitament
    Massor går att hyra för runt 600E/mån och det blir inte över till en korv ens,samt man får betala för slitage
     
  19. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag hyr ut året runt...och snittar nog nu på cirka 45 veckor per år uthyrt. Har tre egna som jag hyr ut, samtliga i Nerja.
    Beroende på bostad, och om det är 1, 2, 3-6 månader, så ligger jag betydligt högre i pris!
    Och det GÅR...om man har bra boenden som är eftertraktade, och inkluderar allt...AC / Värme...Svensk TV, WiFi etc.

    Jag har tidigare berört detta fenomen, och det finns två orsaker enligt mig!

    1) Privatpersoner som är "glada" för att EURO de kan få in som hjälp till el, vatten, räntor, amorteringar, föreningsavgifter etc...

    2) Uthyrningsagenter / firmor, som konkurrerar främst med priset som vapen!
    Det är ju ägaren av bostaden som får ta kostnaden, inte agenten. Men agenten får oftast kommission på uthyrningen, städ och tvätt uppdrag, plus andra uppdrag som kan uppstå. Så de vill självfallet hyra ut OAVSETT...annars kan de snart lägga ner!

    De utnyttjar i många fall, okunniga bostadsägare...been there, done that:)

    För två sovrum..och bra std..med bra läge i Nerja...bör man brutto få in mellan 15.000 och 20.000 E per år!
    Men då går det inte att REA för 100 EURO per vecka....
     
  20. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    Nja 600 Euro per månad är väl inte att förakta, då detta är långtidsboende är det ju inte städning på samma sätt och elen brukar man väl debitera separat under vintermånaderna. Så som jag ser det så är det pengar ner i fickan ändå, de fasta kostnaderna kvarstår ju under denna tid. För mig blir det alltid 600 euro minus skatt mer i fickan varje månad. Ett par korvar räcker det allt till thumb även om man inte blir rik Slitaget under denna tid kan ju heller inte jämföras med det under högsäsong.
     
  21. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Det exemplet jag nämnde ovan...med en BRA bostad i Nerja, två sovrum, bra läge, har ett marknadsvärde idag på ca 250-300.000 EURO.

    Om man då är nöjd med 600 E per månad...ja då är man det, men någon BRA affär lär det aldrig bli! Mer typ av Ebberöds bank...men var och en blir salig på sin tro, som det heter.

    Märk väl...att med de nya lagarna om turistuthyrning, jag kan den för Andalusien bra, så FÅR man INTE ta betalt för el separat...om det går inom den nya lagen!

    Så då är det uthyrning MER än två månader, och DÅ kan man debitera el separat. Men lite bökigt blir det, så jag undviker det, och låter allt ingå hela tiden. Många vill även ha det så, då det VET vad hyran blir!
     
  22. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi kanske drog en vinstlott med detta pris? 600 euro per månad. Vi har hyrt två gånger ett radhus för 500 euro per månad. all inclusive.I Torre.
    Samma nu i Denia.Men där ingår också fritt surfande med ett gott Wifi.Det som slår mej är elen.Går det inte åt mer el under sommaren? Då snurrar ju Ac Pumpar dygnet runt väl??
    Dom vintrar vi haft har vi nästan aldrig använt dom till värme ens. Man sover ganska skönt i Spansk vinter med fönstret på glänt.Ock på dagen nästan ständig sol.

    Annars finns det att hyra i höghusen i Torrevieja för runt 300 euro.Men vi som hundägare sätter ett stort plus på egen tomt.
    Ha en trevlig helg.:sol:

    Ps. Skulle vara kul att jämföra Hyrbil kontra egen bil.Pris på egen resa kontra flyget!!
     
  23. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Om man då köper en bostad för 300 000 E (=tillräckligt bra läge) och hyr ut 10-11 månader för 20 000 E per år är bruttoavkastningen 15 procent, om el och vatten betalas av hyresgästerna. (Rätta mig om jag räknat fel)

    Skatt, (20 procent), fastighetsskatter+avgifter+tv+bredband+slitage (kanske 5 procent).

    Ja, då når man över 10 procent i nettoavkastning, och det är där man måste ligga om det ska vara en affär att hyra ut jämfört med den risk det innebär att köpa fastigheter i Spanien.

    Men det gäller att man har den summan (får inte vara banklån för då blir kalkylen avsevärt sämre). Man ska köpa på rätt ställe också. Nerja är ju en sådan plats.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...