Finns det många lediga hyreslägenheter i Fuengirola?

Diskussion i 'Fuengirola' startad av Nickan, 3 oktober 2011.

  1. Nickan

    Nickan Ny medlem

    Blev medlem:
    3 oktober 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag heter Annika och är ny här på forumet. Hej alla! ;:;;)

    Är en Göteborgstjej på 42 som är på väg att flytta ner och "provbo" på Costa del Sol from. mars nästa år.

    Har kollat runt på nätet efter lediga hyreslägenheter i Fuengirola och det känns som om det finns mycket att välja på. Ni som redan bor i Fuengirola, stämmer det? (kanske en dum fråga men ibland undrar man om intryck man får stämmer.)

    Jag vill inte bestämma mig för en lägenhet hemma i Sverige. Tänkte ta in på hotell första veckorna och leta lägenhet på plats.

    Någon som har tips på ett bra och billigt hotell som ligger centralt i Fuengirola?

    Jag tar gärna emot tips på lägenheter på max 600euro i månaden, :sol: ig balkong eller takterass ett absolut måste. gapskrattt

    Oj, det blev fler frågor än jag trodde! Hoppas på svar!

    annika2spain(at)hotmail.com

    Med vänliga hälsningar // Annika
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Annars finns
    "Las Rampas" på samma ställe som namnet: José Lorezo tel/fax 95 247 39 13.
    AMC Inmobiliarias, AMC.
    Exclusivas sol, Josè Pérez Palma Exclusivas sol.
    AAE Andersen & Andersen Estates (Dansktalade) AAE
    +Många andra.
    Lycka till
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nickan

    Nickan Ny medlem

    Blev medlem:
    3 oktober 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Gracias mes amigos för alla tipsen och länkarna!

    Det blir nog inga problem att hitta någonstans att koja!

    Känns så häftigt att kunna förverkliga en dröm som man haft i typ ett kvarts sekel. Yippie!!!!

    Nu ska jag bara uthärda den svenska vintern :frusen: (sista gången?) sen kommer jag ner! spainsmile
     
  8. Jussi Myllymaa

    Jussi Myllymaa Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej. Komihåg att som uttläning får du lätt betala ett par hundra extra. Exempel pris för Spanior: Fuengirola av de Mijas, 4 sovrum från 400€. Uttläning: 650 €. Samma gäller när du ska göra kontrakt. Dom lägger in i kontraktet att du måste betala: fastighetsskatt, moms, sopptömning, vägskatt, avlopp, renovering av elsystemet eller rörsystemet, eller nya förnster, ock eller ny tvätt o diskmaskin mm mm. Det är bra att ha någon kunnig med när du ska skriva på kontraktet. Mångas drömmar har krachat första 2-3 månaderna. Tänk hela tiden att som uttläning vill alla lura dej, o lura dej ordentligt!! Det är en fördel att använda skandinaviska, helst Svenska Fastighetsmäklare. Finns säkert ohederliga bland dom ocksså. Med Fastighetsmäklare blir det då dyrare i o med att dom ska ha kommissioner. Kommisionerna ser olika utt beroende på mäklare. Spanska mäklarna får åftast en kommision för att hyra utt bostaden av fastighetsägaren. Men många tar utt dubbelkommision. Så man kan bli tvungen att betala, 1 månads hyra i kommission o 2 till 3 i garantihyra. En anna typ av kommision är att du betalar hyran till fastighetsmäklaren. Då har oftast mäklaren lagt på sin kommision på priset.
    Dyrast att bo blir ju närmare stranden du är. Billigast är Torreblanca o Los Boliches o Pacos. Kom ihåg att Fuengirola är hopklistrat med Mijas. Motorvägen delar kommunerna. Hyr du på andra sidan motorvägen i Mijas, så kan du hitta billigt. En 2 vån villa från 500€.
    Det är kris nu i Spanien ock även Fuengirola. Kom ihåg att du kan alltid lämna en offert o säga att detta är jag villig att betala. Sen en viktig sack. Finns olika typer av längd på kontrakten. En del bostäder kan man bara hyra på vintern o en del på sommaren. O så en del året runt. Billigast blir att hyra över Vintern. Dyraste hyra under sommaren. I Benalmadena finns ett Skottskt hostal som är väldigt bra. Den är straxt efter 24 timmars rondelen mot Malaga. En blå mur. Dom va super billiga på hyra. 400€ för en studio med balkong, dusch o toa o kokvrå. Nära Puerto deportivo. Nära till bussar.. Hoppas att din dröm går i uppfyllelse o att det blir en värklig dröm..
     
  9. Nickan

    Nickan Ny medlem

    Blev medlem:
    3 oktober 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Supertack Jussi för påminnelsen och checklistan. thumb

    Jo jag vet att gröngölingar :D riskerar att bli "plockade" och ska vara på min vakt. Jag är rätt misstänksam av mig, på gränsen till paranoid, så jag tror jag fixar det.

    Tror det blir bra att bo på hotell först och sondera terrängen på plats. Känns det inte rätt åker jag hem igen eller någon annanstans.

    To be continued!!! :)
     
    Last edited: 3 oktober 2011
  10. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Hittade denna med lägenheter: Kasacoast
    När det gäller hotel/hostal kolla in på: http://booking.com
    Lägsta pris just nu på Pension Santa Fe, Los Boliches, är 20€/natt.
    Eller Hostal Galán,Fuengirola, samma pris/natt.
    Men man får vad man betalar för!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Zyntetika

    Zyntetika Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1
    Fast det där med att om man är utlänning betalar man £250 mer är ju inte riktigt sant.. Jag och min pojkvän flyttade ner i juli och redan i augusti hade vi en fyra rummare på shoppinggatan med balkong och utsikt över småbåtshamnen (en gata från strandpromenaden) som vi betalar £450 för. Det finns hederliga spanjorer också. Visst, det är kanske smart att vara lite extra alert om man hör ett pris som verkar lite väl högt... men att behandla alla spanjorer som om de är bedragare är ju inte rätt väg att gå heller.

    Mitt tips är att komma ner till Spanien innan sommarsäsongen sätter igång på riktigt, sen under sommaren är det så stor efterfrågan på lägenheter (speciellt i centrala Fuengirola) att de flesta ägarna, som inte redan hyr ut månadsvis, hyr ut veckovis.. Men har du fått en lägenhet innan säsongen börjar har du rätt stor chans att få ett 11 månaders kontrakt på en schysst lägenhet. Har man tur (och trivs i lägenheten) vill lägenhetsägaren kanske sälja efter de 11 månaderna och då har man första tjing.

    www.enalquiler.com hittade vi får fina fyra :) Sidan är på spanska men det är bara att öppna spanishdict.com i en ny tabb och översätta ord man inte är säker på :)

    Dock vill de flesta fastighetsmäklarna att man ska ha jobb innan man skaffar lägenhet då det är många utlänningar som bara skiter i att betala. Det finns även privatpersoner ("particular") som hyr ut såklart, de brukar inte vara lika hårda på den saken. En månadshyra är ofta ett krav med.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Zyntetika..

    välkommen hit till forumet spainsmile

    Nej det är som du säger...och de flesta är schyssta
    som hyr ut...Jag har hyrt många olika bostäder under
    åren och det har bara gått bra...

    Ciao P ;;;;;)
     
  14. Zyntetika

    Zyntetika Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1
    tack så mycket! :)
     
  15. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag skulle åka ner och kortidshyra (hotel , hostal ) och sedan gå omkring och titta och förhandla ( många goda råd har du fått ). Ett av mig är att skaffa Spansk bank. Min bank CAJA MAR där kunde man öppna konto utan NIE nummer. Jag sätter över pengar från min Svenska internetbank till min Spanska bank. Mina pengar brukar vara ca 25 öre billigare per Euro än
    Forex.
     
  16. Nickan

    Nickan Ny medlem

    Blev medlem:
    3 oktober 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Zyntetika! Tack snälla för ett bra länktips! Superbra om jag ska ha en lägenhet.

    Jag har reviderat mina planer lite sista månaden, jag ska börja med ett "vagabondliv" under våren/sommaren 2012 och bo på hotell eller hostel (kanske hyra rum) i lite olika orter (inkl Fuengirola) och känna mig fram var jag vill bo exakt. Var rätt många år sen jag var nere nu så det känns som en perfekt plan för mig att sondera terrängen (lyxigt att få städat och allt första tiden oxå) gapskrattt
     
  17. Nickan

    Nickan Ny medlem

    Blev medlem:
    3 oktober 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej hej Sharky! Precis min tanke! Det blir helt klart hotell första tiden. Känner att jag måste ta steg för steg och känna mig fram vart jag hör hemma. Har fått många bra tips här i tråden, får sträckläsa hela detta grymma forumet någon snöig helg :frusen: innan jag kommer ner. Kollar upp det med spanskt bankkonto, låter som ett "must have". thumb
     

Dela sidan

Laddar...