Alicantes stränder?

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Caprifol, 25 mars 2010.

  1. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Ska åka till Alicante med min sambo (överraskning för honom) i slutat av maj och söker information om vilka stränder som finns i och i anslutning till Alicante. Jag skulle gärna vilja veta vad de heter och en liten beskrivning av dem. Helst vill vi ha ljus sand och inte allt för överbefolkat!

    Tusen tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. miguel.

    miguel. Ny medlem

    Blev medlem:
    15 december 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Stranden jag gillar mest i alicante är "playa del carabassí" , den är nära frân alicantes flygplats. Fint sand, Klart vatten och inte överbefolkat.

    Ni kan se nâgon bild i min nya blogg.

    Gran Alacant

    Stranden som är i Alicantes centrum heter "playa del Postiguet" den recomenderar jag inte (överbefolkad)
    Norr om Alicante är "Playa de San Juan" som är en stor strand men vattnet brukar vara rörig med vâgor.
    Efter Playa de San Juan finns El campello, Villa Joyosa och Benidorm
    I Benidorm är det omöjligt att bada i sommarn.

    Söder om Alicante finns stränderna jag gillar mest.
    Urbanova, Arenales del Sol, Playa del carabassí, Santa Pola, La marina, Las dunas de Guardamar, La mata, Torrevieja, Campoamor, OSV..
     
    Last edited: 25 mars 2010
  4. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tips!
    Hur långt från Alicante ligger Playa del carabassí? Är det bästa, om man bara ska stanna några dagar, att bo i Alicante och åka fram och tillbaka till stranden eller att bo i närheten av stranden och åka fram och tillbaka till staden? Vi söker efter ett relativt enkelt och därmed ej så dyrt boende då vi ändå inte tänker spendera vår tid på hotellet thumb.
     
  5. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    fin blogg Miguel!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    stranden ...

    Jag håller med om att Playa del Carabassi, ca halvmilen söder om Alicante centrum, är trevligare än stranden i centrala Alicante.
    Men för några dagar i maj, när högsäsongen inte har startat, så är playan i Alicante nog helt OK, medan det i Juli - Augusti är bara "ståplatser"
    För en kortvecka/långweekend i maj är ett hotell/hostal centralt i Alicante nog ett bra val - med gångavstånd till allt utom flygplatsen, dit man åker buss istället ....



     
  8. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Ta kusttåget (om ni inte har bil) från Alicante mot El Campello, cirka 20-30 minuters färd, senare hälften av tiden åker ni bredvid San Juan Playa mot El Campello, det är badstrand med sand hela vägen även framme i El Campello. Där finns alltid någon plats som är lugn och fridfull, frånsett spanska semesterveckorna då även turister och Madridborna besöker sina bostäder där.
    Videon jag hittade på nätet visar lite av stranden söderut, stranden är minst lika lång även norrut.
    Badstranden i centrum av Alicante är mer befolkad, eftersom den är betydligt mindre, precis som El Campello stranden som ligger mitt i byn.
    YouTube - San Juan Playa, la plage

    P.S
    Är det för blåsigt, "fel vind" på den ena, finns det alternativ med den andra stranden
     
  9. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla för era tips! Jag har försökt hitta (läs sökt som en galning) en beskrivning på nätet med stränderna i och runt Alicante men gått bet. Vad kan det kosta att ta taxi från centrala Alicante till Playa del Carabassi resp San Juan om man nu vill göra det riktigt bekvämt för sig :) Hur långt är det från centra Alicante till San Juan stranden?
    Tack rulle för filmen, det där såg riktigt nice ut! När är det så tomt på folk tro?
    Så när vi bara ska vara ett par dagar före högsäsong röstar ni på centrala Alicante? Tips på prisvärt (men ej snålt) boende?
    Tack på förhand!
     
  10. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi tog nästan alltid San Juan stranden....

    Hej
    Vet ej om tunnelbanan genom Alicante till tågstationen är öppnad, idag. Den var nästan färdig för ett halvår sedan. Annars är station Mercado precis vid Ramblan mitt i stan. Där går tåg minst en gång i halvtimmen. Linje 3 stannar på alla hållplatser efter stranden, kostar cirka 1.40 euro, enkel. Taxi går inte fortare, men är kanske bekvämare. Under icke rusningstid finns oftast plats att sitta. I början på stranden, från Alicante räknat finns de flesta barer och matställen, de andra tre/fyra hållplatserna lite färre ”vätskekontroller” innan El Campello.
    San Juan är ju som en svensk, medelstor stad, där finns det mesta utom stora varuhus. Så skall ni slappa på stranden, kan ni lika gärna bo där som Alicante och istället ta taxi till eventuella nattövningar. Finns allt från två hotell med fem stjärnor till flertal Hostal etc. Skall ni bara använda stranden i Alicante City, så finns ett hotell vid norra sidan av stranden som heter Maya, cirka 200 m från stranden. Mitt i centrum Rambla, ungefär lika långt och många andra! Ta gärna linje 4 från badstranden i Alicante om ni bor i stan, eller tvärtom om ni föredrar San Juan så får ni en bra bild av San Juan. Linjen vänder i början på San Juan stranden.
     
  13. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Beslutsångest....

    Jag har total beslutsångest. Tittar och tittar på hotell men kan inte bestämma mig för något. Tänkte först med utgångspunkt med det ni skrev att Alicante kan vara bra utgångsläge, dvs vi kan åka söderut till playa del carabassí en dag och norrut till playa de san juan en annan dag. Tänkte då att fördelen med Alicante var att vi har nära till att gå ut och äta etc. Men kom sedan på att jag faktiskt inte har en aning om var man bäst går ut och äter. Det kanske inte alls är i Alicante utan det är hit man åker om man ska parta?
    Så vilket område ska vi välja om vi ska:
    ägna dagarna åt att sola (om vädret tillåter såklart)
    ev besöka olika stränder
    gärna bo lite vackert / nära havet men ej snordyrt
    gå ut och äta på kvällarna
    ej kommer gå ut på partaj (med ngt undantag)

    ska vi boka boende i
    Alicante stad
    Nära hamnen i Alicante
    Nära Postique stranden i Alicante (kanske samma som nära hamnen)Playa de Norrut och i så fall
    San Juan /
    El campello /
    Villa Joyosa /
    Benidorm
    eller söderut och då
    ja vartdå?

    Jag är evigt tacksam för tips, börjar få smått panik,.....
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    ...eller söderut vart då skriver du...

    ..hej Caprifol, förstår din beslutsångest..

    Nu ska jag göra dig ännu mer förvirrad haha....eller
    tvärtom..
    Söderut från Alicante har du ju Torrevieja . Med sin fantastiska strandpromenad och en pir som är ett otroligt fint byggnadsverk ca 1.4 km
    ut i havet.
    Där finns 4 stränder inom den lilla stadens yttre gränser. Behöver inte åka,
    kan bara gå. Playorna Los Locos, Cura, Asequión och Naufragos. 15 min med
    buss - som går varje halvtimme(1.15E) där har ni den största, La Mata.

    Bo på Hotel Madrid på Calle Villa Madrid. Mysigt familjeägt hotell i stan.
    Nära till allt. Googla på "hotel madrid torrevieja",titta på rummen.
    Restauranger, många bra, googla på "restaurants Torrevieja" så finns betyg.

    Vill ni ta bussen till Alicante någon dag så går den ofta.

    Lycka till med beslutet i alla fall.../P ;;;;;)
     
  15. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Ahhgggg - I am back :-/ och har fortfarande inte bokat.... Nu börjar det bli hög tid. Goda nyheter, jag har ringat in önskemålen ännu mer. Så vart hamnar vi om:
    -vi ska snabbt och lätt ta oss från Alicantes flygplats
    -bo relativt nära strand, gärna hyfsad lugn. kan tänka oss åka till olika med taxi eller buss oxå
    -vill gå ut och äta på kvällarna
    - shopping och sevärdigheter ej av intresse
    ???

    en annan fråga, någon som bott på Pueblo Acantilado Suites? Är det asjobbigt att promenera dit (läste ngt om svåra backar)? Det ligger nära stranden men det är kanske fågelvägen.... Tusen tack för svar!
     
  16. maxvolym

    maxvolym Ny medlem

    Blev medlem:
    11 oktober 2008
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    när vi var där bodde vi i alicante stad. var nöjd med det men bodde lite långt ifr¨n stranden. men strandpromenaden där är riktigt fin tycker jag
     
  17. Caprifol

    Caprifol Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Rapport från Alicante

    Min sambo blev superglad över presenten - en minivecka i Alicante och vi har haft superdagar. Kan verkligen varmt rekommendera och ska passa på att återrapportera lite ifall ngn annan undrar över resmål runt Alicante.

    Jag valde till sist, efter mkt velande, ett enkelt hotell norr om Alicante i - eller snarare strax söder om El Campello. Hotellet hade ett superläge precis bredvid strandpromenaden som var mkt vacker. Stranden heter Playa Muchavista (Muchavista Beach) och är en bred ljus gyllenbrun sandstrand och stranden var mkt lugnt så här i maj. Vädret var fin fint ca 22-25 grader. Vi badade i havet som var uppfriskande, kanske 19-20 grader.

    Tåget som nämnts tidigare i tråden var superenkelt att använda, bara kliva på, betala på tåget i en automat och hänga med. Området vi bodde i var väldigt lugnt (dött) på kvällen så vi åkte en kväll till Alicante, en kväll till Benidorm och en kväll till El Campello med tåget.

    Jag kan varmt rekommendera resmålet, men vill man ha lite mer party så är det nog bättre att bo närmare Alicante stad trots allt.
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Caprifol!!
    Kul att det blev lyckat. Har faktiskt väntat på en rapport och undrat
    hur det gick.

    Saludos P
     
  19. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Trevligt att ni gillade Alicante, precis som du själv berättar är det helt andra möjligheter i Alicante, att använda spårbundna kommunikationer för att se sig omkring. Utan att behöva bil. Den kostnaden kan istället användas till festligare saker i tillvaron under en semester.
    Vill man ha liv och stoj på dessa typiska semesterorter, så får det bli i mitten på juli, till mitten på september. Då blir även det mesta lite dyrare.
    Ni verkar även vara intresserad av att upptäcka olika saker omkring själva badandet. Rekommenderar gärna även ett besök till Valencia, som många svenskar inte känner till så mycket. Har en liknande strand, men även en storstads mångfald av olika erbjudanden, mest känd är Ocean Grapic med alla fantastiska byggnader.
     

Dela sidan

Laddar...